Nuorten mielenterveyden tuki tärkeää erityisesti nivelvaiheissa

Kuva diasta, jossa tekstiä ja aihekuva. Oppilaitosyhteistyön tavoitteet: Miten oppilaitokset voivat olla tukemassa nuorten mielen hyvinvointia ja oman oppilaitoksen hyvinvointia? Muun muassa näitä asioita pohdittiin syyskuussa käynnistyneen Nuorten mielenterveyden tuki työelämässä ja työelämään siirryttäessä -hankkeen ensimmäisessä oppilaitosten infotilaisuudessa.

Miten oppilaitokset voivat olla tukemassa nuorten mielen hyvinvointia ja oman oppilaitoksen hyvinvointia? Muun muassa näitä asioita pohdittiin syyskuussa käynnistyneen Nuorten mielenterveyden tuki työelämässä ja työelämään siirryttäessä -hankkeen ensimmäisessä oppilaitosten infotilaisuudessa.

EU:n rahoittama ja Sosiaali- ja terveysministeriön koordinoima hanke toimii 1.9.2023-31.3.2025. Mukana yhteistyössä ovat TAMK, Silta-valmennusyhdistys, Diak, Kuntoutussäätiö, Väestöliiton hyvinvointi Oy, Mielenterveyden keskusliitto, Vaasan yliopisto ja Valo-valmennusyhdistys. 

Oppilaitosyhteistyön koordinoinnista vasta TAMKin ammatillinen opettajakorkeakoulu TAOK ja projektipäällikkönä toimii Kirsi Purhonen. 

  • Olennaista on, että hanketta viedään eteenpäin yhteiskehittämällä nuorten, oppilaitosten ja työpaikkojen kanssa. Avainasemassa on erityisesti nivelvaiheissa annettava tuki ja huomioimme myös oppilaitosjohdon tarvitseman tuen, Purhonen kiteyttää. 

 

Hankeaikana toteutetaan mielen hyvinvointia tukevia oppimisympäristöjä ja osaamismerkkejä. Tärkeää on myös olemassa olevien hyvien käytäntöjen jakaminen. Jo ensimmäisessä infotilaisuudessa tuli selkeästi esille, että eri hanketoimijoilla on jo olemassa hyviä käytäntöjä ja materiaalipankkeja, joista voi olla hyötyä muillekin toimijoille. Keskusteluun nousivat muun muassa Väestöliiton Aku Hentilän esittelemä Kahdeksan askelta -verkkokurssi ja Mielenterveyden keskusliiton Tarja Tikkasen esittelemä Hevari-ryhmävalmennus. 

 Teksti: Heli Antila.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi