Opo-haun valintakurssi koettiin tasa-arvoisena valintatapana

Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen opiskelijat valittiin viime keväänä ensimmäistä kertaa TAOKissa valintakurssin kautta. Muutos valintatapaan nosti tuntuvasti hakijoiden määrää. Opinto-ohjaajaksi saatiin kaikkiaan 365 ensisijaista hakemusta.

Valintakurssi oli TAOKin kokeilu, sillä muissa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa valinnat suoritettiin vielä perinteiseen tapaan. Nyt on tehty jo päätös siitä, että valintakurssi on käytössä jatkossakin. Sekin tiedetään, että muissa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa ei ainakaan vielä tammikuun 2024 haussa hyödynnetä valintakurssia.

Virve Kauppi Tampereen yliopistosta on selvittänyt gradussaan kokemuksia valintakurssista. Hän tutki toisaalta sitä, miten hakijoiden ja valittujen profiilit muuttuivat erilaisen valintatavan myötä. Lisäksi Kauppi nostaa esille myös hakijoiden näkökulman ja kokemukset valintakurssista. Gradun alustavia tuloksia esiteltiin TAOKilaisille syyskuussa. Opinnäytetyö valmistuu syksyllä 2023.

• Opiskelijavalinnat ovat ajankohtainen teema tällä hetkellä, joten on ollut kiinnostavaa päästä tarkastelemaan TAOKin valintauudistusta. Jatkotutkimuksen aiheina näen uudistukselle asetettujen tavoitteiden toteutumisen sekä tämän valintatavan etujen ja haittojen arvioinnin ensimmäisten kokeilujen jälkeen, toteaa Virve Kauppi.

Valintakurssi on yleisesti nähty yhdenvertaisempana valintatapana, sillä aiemmin paljon valintapisteitä sai esimerkiksi opinto-ohjaajan työkokemuksesta. Ilman vuosien työkokemusta saattoi olla haasteellista päästä opiskelemaan.

• Valintakurssin tehneiden kokemukset ovat tärkeitä. Niiden perusteella voimme kehittää valintakurssin sisältöjä ja arviointia. Erityisesti arviointiperusteiden läpinäkyvyyttä kannattaa jatkossa tuoda esille aiempaa enemmän, kertoo opintopäällikkö Henna Koskimäki.

Valintakurssi toi mukanaan joitain muutoksia opiskelijaprofiiliin. Kun hakijat tulivat suunnilleen samoista taustoista kuin aiemminkin, niin valitut olivat entistä nuorempia. Heidän keski-ikänsä laski noin kymmenellä vuodella.

Toinen muutos liittyi valittujen taustakoulutukseen. Yhä useampi ammatilliseen opinto-ohjaajakoulutukseen valituista oli suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja yliopistossa opettajan pedagogiset opinnot.

Valintakurssin tavoitteena on mitata oppimista, motivaatiota ja soveltuvuutta alalle. Samalla kurssi on myös orientaatiota tuleviin opintoihin sekä osa ammatillisen opinto-ohjaajan koulutusta, joten sisällön suhdetta on peilattava myös opetussuunnitelmaan.

Alakohtaisesti mukaan niin hakijoihin kuin valittuihin toivottaisiin jatkossa erityisesti tekniikan alan osaajia, joista on pula työelämässä. Seuraava haku ammatilliseen opinto-ohjaajankoulutukseen on 3.-18.1.2024.

Teksti: Heli Antila