Aikuisopiskelijan opintojen aikatauluttaminen ja rahoittaminen - tasapainon löytäminen kiireisen elämän keskellä

Opiskelijoita.

Aikuisena opiskelu voi olla erinomainen tapa investoida omaan tulevaisuuteen ja saavuttaa uusia tavoitteita. Monet aikuiset palaavat opiskelemaan hankkiakseen uusia taitoja tai vaihtaakseen alaa, mutta haasteena voi olla opintojen rahoittaminen ja ajan löytäminen opinnoille.

Tässä joitakin keinoja, joiden avulla unelma voi mahdollistua taloudellisesta näkökulmasta:

1. Työn ja opiskelun yhdistäminen: Monet aikuisopiskelijat jatkavat työskentelyä opintojen ohessa. Työn ja opiskelun yhdistäminen vaatii tehokasta ajanhallintaa, mutta toisaalta se tarjoaa vakaat tulot. Parhaimmillaan työ on joustavaa tai jopa osa-aikaista, jolloin aikatauluttaminen helpottuu ja silti säännölliset tulot mahdollistuvat.

2. Aikuiskoulutustuki: Hallitusohjelmaan on kirjattu aikuiskoulutustuen lakkauttaminen 1.8.2024 alkaen. Tukeen liittyvät muutokset edellyttävät lakimuutoksia, joten toistaiseksi tuen myöntäminen ja maksaminen jatkuvat normaalisti. Lisätietoja: Aikuiskoulutustuki – Aikuiskoulutustuki

3. Opintolaina: Voit saada opintolainan valtiontakauksen, jos saat Kelasta opintorahaa tai Työllisyysrahastolta aikuiskoulutustukea. Lisätietoja Kelan sivuilta: Opintolaina | Henkilöasiakkaat | Kela

4. Opiskelu työttömänä: Voit opiskella työttömyysturvan avulla, jota maksaa joko työttömyyskassasi tai Kela. Etuuden maksajalta kannattaa kysyä lisätietoja siitä, pitääkö opintojen olla sivu- vai päätoimisia. Päätoiminen opiskelu tarkoittaa 60 opintopisteen suorittamista vuodessa.

Entä sitten se aika? Aikuisopiskelijana on tärkeää ymmärtää, että opiskelu vie ihan oikeasti paljon aikaa. Tässä muutamia vinkkejä opiskelun ja muiden elämänalueiden tasapainottamiseen:

1. Realistiset tavoitteet ja suunnitelmat: Ensimmäinen askel on asettaa selkeät tavoitteet opintojen suhteen. Haluatko suorittaa koulutuksen minimiajassa vai ottaa sille enemmän aikaa, jolloin saat väljyyttä muuhun elämään? Laadi realistinen suunnitelma, joka ottaa huomioon nykyiset velvollisuutesi ja mahdollisuutesi opiskeluun. Älä yritä liikaa kerralla, vaan keskity saavutettaviin pieniin tavoitteisiin.

2. Priorisointi ja ajanhallinta: Tutki päivittäisiä ja viikoittaisia rutiinejasi. Millaiset ajankohdat ovat parhaita opiskelulle? Löydä aikoja päivästä, jolloin olet kaikkein energisin ja keskittynein. Käytä ajanhallintatekniikoita ja to-do-listoja, jotta voit pitää hallinnassa sekä opiskelun että muiden velvollisuuksien aikatauluttamisen.

3. Joustavuus ja itsesi kuunteleminen: Ole valmis joustamaan suunnitelmistasi tarvittaessa. Joskus odottamattomat tilanteet voivat vaikuttaa aikatauluihisi. Ole armollinen itsellesi ja muista, että pienet poikkeamat suunnitelmasta eivät ole katastrofi.

4. Tehokas opiskeluympäristö: Luo itsellesi opiskeluympäristö, joka auttaa sinua keskittymään. Valitse hiljainen ja häiriötön paikka, jossa voit keskittyä opintoihin.

5. Tauot ja lepo: Muista ottaa säännöllisesti taukoja opiskelusta. Liian pitkät opiskelusessiot voivat haitata keskittymiskykyä. Pidä lyhyitä taukoja ja liiku opiskelusessioiden välissä, jotta voit palata uudella energialla takaisin.

6. Sosiaalinen tuki ja kommunikaatio: Kerro ystäville, perheelle ja mahdollisesti myös työnantajallesi opintojesi aikataulusta. Kommunikaatio auttaa välttämään turhia konflikteja ja saamaan tarvittavaa tukea ympäriltäsi.

Muista kuunnella itseäsi äläkä unohda palkita itseäsi saavutuksistasi matkan varrella. Jokainen askeleesi kohti opintojen tavoitetta on merkityksellinen!

Teksti: Henna Koskimäki

Kuva: Konsta Leppänen