"Halusin harjoittelussani kokemusta erityisesti lasten ja nuorten opettamisesta sekä ohjaamisesta"

Heidi Rantanen suoritti ammatillisiin opettajaopintoihin liittyvän harjoittelunsa Pirkanmaan alakoulun Yrityskylässä, joka on eräs TAOKin opettajaopintojen harjoittelun yhteistyökumppanimalli.

Yrityskylä on osa Talous ja nuorten TAT:ia, kouluikäisten oma yhteiskunta pienoiskoossa niin ala- kuin yläkoululaisillekin. Yrityskylä on maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu suomalainen oppimiskokonaisuus, joka perustuu opetussuunnitelmaan.

Taok ja Yrityskylä ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2013 lähtien. Pirkanmaan yrityskylä on tarjonnut ammatilliseksi opettajaksi opiskeleville mahdollisuuden suorittaa heidän opintoihinsa liittyvän opetus- ja ohjaamisharjoittelun toimimalla yrityskylässä oppilasryhmien ohjaajina.

Opettajaopiskelijat osallistuvat harjoittelunsa alussa Yrityskylän järjestämän ohjaajakoulutuksen, jossa he perehtyvät Yrityskylän oppimiskokonaisuuteen ja saavat pedagogisia malleja oppilasryhmien ohjaamiseen.

• Halusin harjoittelussani kokemusta erityisesti lasten ja nuorten opettamisesta sekä ohjaamisesta, sillä olin aikaisemmin kouluttanut ja ohjannut vain aikuisia. Alakoulun Yrityskylän ohjaajana sain kaipaamaani kokemusta lasten kanssa toimimisesta sekä paljon uusia näkökulmia yrittäjyys-, työelämä-, talous- ja yhteiskuntakasvatukseen, kertoo Heidi Rantanen.

Ennen harjoittelujaksoa saamaansa ohjaajakoulutusta hän kuvailee napakaksi. Myös harjoitteluunsa hän on erittäin tyytyväinen.

• Mielestäni onnistuin ohjaamisessa hyvin: olin myönteinen, avulias ja saatavilla. Toiset oppilaat olivat omatoimisempia ja toiset taas tarvitsivat enemmän apua ja rohkaisua. Kaikki oppilaat saivat varmasti onnistumisen kokemuksia ja tunnelma Yrityskylässä oli innostunut! Suosittelen Yrityskylä-konseptia lämpimästi harjoitteluun!, hän vinkkaa.

Lue myös täältä TAOKin Yrityskylä-yhteistyöstä.