Haastepöydästä voipi sitten aloitella! -Jaettua traumainformoidun työotteen asiantuntijuutta kypsyttelemässä

Lokakuun alussa kokoontui TAMKilla yhteen kolmen eri ESR+ -hankkeen työntekijät viidestä eri ammattikorkeakoulusta jakamaan kokemuksia ja hyviä käytäntöjä sekä oppimaan toisiltaan traumainformoidun työotteen äärellä. Tapaamisen työpajat olivat täynnä herkkupaloja, ja osallistujat lähtivät kotiin kylläisinä ja tyytyväisinä uusien yhteistyöideoiden kanssa. Yhteyksien rakentaminen, luottamuksen ja turvan luominen ovat traumainformoidun työotteen keskiössä, ja tässä tapahtumassa elettiin niin kuin osallistujien hankekoulutuksissa opetetaan.

Kattaus rakentui saman aiheen ääreltä eri hankkeista

Joskus innovaatiot ovat hyvin yksikertaisia, ja samaan aikaan timanttisen toimivia. Traumainformoitu työote (ESR+) -hankkeessa haluttiin tehdä yhteistyötä muiden saman aiheen äärellä työskentelevien, saman rahoittajan hankkeiden kanssa. Hankkeiden välisissä yhteisissä online-tapaamisissa syntyi idea kokoontua yhteen ja toteuttaa toisillemme työpajoja, joissa jaetaan omien hankkeiden parhaita paloja, ja jäsennetään yhteistä ymmärrystä traumainformoidusta työotteesta ja traumatietoisuudesta. Niinpä TAMKiin saatiin vieraaksi Traumainformoitu työote (ESR+), TRAKON (ESR+) ja Työ ja Mielen hyvinvointi -Mieliteko 2.0 (ESR+) -hankkeiden työntekijöitä yhdessä innovoituun asiantuntijatapaamiseen. Osallistujia oli TAMKin lisäksi Laureasta, Savonia AMK:sta, SEAMKista ja Turun AMK:sta.

 

Alkupalana turvaa, luottamusta ja kriittistä reflektiota

Tapaamisen aluksi tutustuttiin toisiimme ja pohtimalla millaisella istuimella kukin tällä hetkellä istuu traumainformoidun työotteen äärellä, luoden samalla turvaa ja luottamusta yhteiseen työskentelyyn. Traumainformoidun työotteen ytimessä on turvan luominen (SAMHSA 2014), ja myös tapaamisessa pyrittiin toimimaan traumainformoidun työotteen periaatteita noudattaen ja sitä mallintaen. Turvallisemman tilan periaatteiden toteutumista ja tapahtuman ilmapiiriä kuvailtiin jopa poikkeukselliseksi.

Traumainformoitu työote on Suomessa uudehko lähestymistapa (Sarvela 28, 2023). Kaikkien hankkeiden ollessa loppusuoralla, tarjoutui hyvä hetki jakaa kokemuksia ja oppeja taaksepäin katsoen. Oli vertaistuellista huomata, miten samankaltaisia pohdintoja itse kullakin oli, ja miten samat asiat haastavat traumainformoidun työotteen ja siihen kiinnittyvän käsitteistön äärellä.

Teemaan tartuttiin ensimmäisessä työpajassa learning cafe-menetelmällä. ”Haastepöydästä voipi sitten aloitella”, toimi saatesanoina tarttuessamme ahnaasti kriittisen reflektion mahdollisuuteen asiantuntijoiden keskinäisessä dialogissa. Oli antoisaa päästä sukeltamaan suoraan ”valmiiseen pöytään” ja tarkastelemaan traumainformoidun työotteen haasteita, kun kukin oli tahoillaan työskennellyt jo pitkään teemaan liittyvässä koulutushankkeessa.

 

Pääruokana monialaista jaettua asiantuntijuutta

Haasteiden lisäksi learning cafessa pohdittiin traumainformoidun työotteen mahdollisuuksia, ja keinoja luoda traumainformoitua kulttuuria. Lisäksi pureuduimme hankekoulutuksiin osallistuneiden kokemuksiin ja koulutusten vaikutuksiin sekä aistitiedon merkitykseen ja aistimodulaatiomenetelmään.

Päivän ydintä oli monialaisuus ja jaettu asiantuntijuus, joita traumainformoidun työotteen ja palvelujärjestelmän edistäminen ja kehittäminen edellyttävätkin.  Hanketyön myötä kehkeytyy uutta, dynaamista ja relationaalista asiantuntijuutta (Saaristo 2001). Asiantuntijatapaaminen mahdollisti yhteistyötä ja vuorovaikutusta, joka ylitti niin hankerajoja, ammattialoja kuin koulutusaloja, ja tapaamisessa rakentuikin orgaanisesti traumainformoidun työotteen ammattikorkeakouluverkosto. Keskustelut olivat tiukasti ajassa kiinni, ja osallistujat olivat valmiita myös napakkaan kriittiseen itsereflektioon.

 

Jälkiruokana uudet ideat ja yhteistyöavaukset

Viimeisen työpajan päätteeksi pääsimme asettumaan hetkeksi vielä oman työhyvinvoinnin äärelle ja edistämään palautumista intensiivisestä työpajapäivästä äänimaljarentoutuksen keinoin. Rauhoittuminen ja rentoutuminen toimikin yllättävällä tavalla: Osallistujien nälkä kasvoi syödessä, ja pidimme päivän päätteeksi vielä ennalta suunnittelemattoman ideointipajan, jossa hankkeiden aikana tunnistettujen kehittämistarpeiden pohjalta suorastaan pulppusi uusia hankeideoita! Kehittämistyö versoaa yhteisestä tekemisestä, kehollisista kohtaamisista, yhteyden kokemuksista, jaetuista kokemuksista, tiloista ja tunteista.

 

Lähteet ja lisätietoa:

Saaristo, Kimmo 2001. Kohti avointa asiantuntijuutta? Janus 2001 (1), 61–66. Salminen, Jari & Säntti, Janne. 2013. Kuinka opettajia tulisi kouluttaa? Kasvatus 44 (4), 428–432.

SAMSHA 2014. SAMSHAS´s Concept of Trauma and Guidance for a Trauma-Informed Approach. SAMSHA´s Trauma and Justice Strategic Initiative.

Sarvela, Kati 2023. Traumainformoitu lähestymistapa – Siirtymä oikeudenmukaisempaan toipumisen kulttuuriin. Teoksessa Traumainformoitu työote. Linner-Matikka & Hipp (toim.) Keuruu: PS-kustannus.

 

Kirjoittajat

Eeva-Mari Miettinen, sosiaalialan lehtori, Tampereen Ammattikorkeakoulu

Heidi Leinonen, fysioterapian lehtori, Laurea Ammattikorkeakoulu

 

Lisätietoa:

TRAKON – SEAMK Projektit

https://www.tuni.fi/fi/tutkimus/traumainformoitu-tyoote

https://www.mielitekomedia.fi/fi/traumatietoinen-lahestymistapa

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi