JATKAS-hanke vieraili Pohjois- ja Itä-Suomen jatkuvan kasvatuksen kohteissa

Tatu Viitasaari esitteli Kokkolan kaupungin hakkuukohdetta.

JATKAS – Jatkuvaa kasvatusta Pirkanmaan metsiin -hanke on kevään aikana järjestänyt koulutuksia pirkanmaalaisille metsänomistajille Pälkäneellä ja Orivedellä. Kumpikin koulutus koostui ennakkowebinaarista ja maastopäivästä. Kevään koulutukset huipentuivat matkaan Pohjois- ja Itä-Suomen jatkuvan kasvatuksen kohteisiin. Neljän päivän matka suuntautui Kokkolan kautta Rovaniemelle ja sieltä Suomussalmelle. Pirkanmaalaisia metsänomistajia osallistui matkalle lähes 30.

Vierailukohteet kiinnostivat metsänomistajia

Sää suosi retkeämme koko matkan ajan. Ensimmäisen päivän lounasta nautimme Kokkolassa kauniissa auringonpaisteessa Mustakarin rantaravintolassa. Kokkolassa vierailimme myös kaupungin jatkuvan kasvatuksen metsäkohteella. Kohteen esitteli Metsäkeskuksen asiantuntija Tatu Viitasaari. Kohde on erinomainen esimerkki jatkuvan kasvatuksen ja poimintahakkuun onnistumisesta turvemaalla. Kohteesta löytää lisätietoja Hiiliviisas suometsän hoito -hankkeen sivuilta: https://www.metsakeskus.fi/fi/hankkeet/hiiliviisas-suometsan-hoito .

Seuraava maastokohteemme oli Oulaisissa, jossa tutustuimme Metsäsuunnittelu Hollanti Oy:n toteuttamiin hakkuisiin taajamametsässä. Kohteita esittelivät koneyrittäjä Osmo Palosaari ja toimitusjohtaja Noora Impola. Palosaaren mukaan jatkuvan kasvatuksen hakkuut onnistuvat hyvin hakkuukoneella, joka on räätälöity yrittäjän erityistoiveiden mukaisesti. Palosaari itse käyttää ProSilvan koneita, jotka ovat ketteriä ja riittävän tehokkaita isojen puiden käsittelyssä. Koneen puomi on kevyt, mutta kykenee nostamaan tukkirungon kannolta ääriasennossaan. Hakkuupään pitokyky ja syöttövoima riittävät oksaisemmankin puun karsintaan. Tarvittaessa hakkuupään rakenne mahdollistaa pienpuuston raivaamista.

Oulaisten puistometsän hakkuujälkeä. Pienpuusto oli raivattu hakkuukoneella.

Tervolassa Jussi Vaara esitteli meille Vaaran sahan ja tutustuimme painumattomien hirsilamellien tuotantoon. Lisäksi Sauli Kaltakari kertoi meille sahan puunhankinnasta.

Pääsimme sahakierroksen jälkeen tutustumaan myös hirsilamellituotantoon. Uuden investoinnin myötä pohjoisen puu saadaan tarkasti jalostettua.

Rovaniemellä vierailimme Metsähallituksen Demometsä-kohteessa Luken tutkimusprofessori Pasi Raution johdolla. Rautio esitteli männyn uudistamisvaihtoehtoja kuivan kankaan kasvupaikoilla. Maastossa oli tuoreita esimerkkejä siemenpuuhakkuusta, ylispuukasvatuksesta ja pienaukkomenetelmästä. Siellä nautimme myös nokipannukahvit. Toisen retkipäivän päätteeksi oli mahdollisuus vierailla Rovaniemellä Arktikum- tai Pilke-museoissa.

Suomussalmen retkeilyalueen maisemaa pienaukkohakkuun jälkeen

Suomussalmella vierailukohteemme vaihtui, sillä alkuperäisellä kohteella oli tulva katkaissut tien. Korvaava kohde löytyi Metsähallituksen mailta Taivallammen suunnalta, jossa Elokapina oli keskeyttänyt hakkuun syksyllä 2021. Alueella on kaunista mäntykangasta ja kirkasvetisiä lampia. Metsiä alueella on käsitelty poimintahakkuin, pienaukkohakkuin ja pienalahakkuin. Metsän käsittelyssä on otettu erityisesti huomioon maisematekijät ja metsiä uudistetaan luontaisesti.

Metsäkohteiden yhteydessä keitettiin nokipannukahvit.

Viimeisenä kohteena matkalla oli neljännen päivän aamuna vierailu Raatteen Porttiin, jossa meille esiteltiin talvisodan aikaisia taistelutapahtumia. Tapahtumien kulusta kertova elokuva ja paikallisen oppaan kerronta historiasta teki osallistujiin vaikutuksen.

Syksyllä JATKAS jatkuu

Syksyllä 2022 hankkeen maastokoulutuksia järjestetään 12.8. Ylöjärvellä ja myöhemmin Sastamalassa. Koulutuksista tiedotetaan pirkanmaalaisille metsänomistajille tarkemmin Metsäkeskuksen uutiskirjeellä.

JATKAS – Jatkuvaa kasvatusta Pirkanmaan metsiin -hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa jatkuvan metsänkasvatuksen menetelmistä ja soveltamisesta erilaisilla metsäkohteilla sekä viestiä aiheeseen liittyvistä uusimmista tutkimustuloksista. Lisäksi hankkeessa koulutetaan metsänomistajia siirtämään omat metsänsä soveltuvin osin jatkuvan kasvatuksen menetelmään, välitetään tietoa jatkuvan kasvatuksen puunkorjuumenetelmistä sekä lisätään tietoisuutta siitä, miten erilaisilla metsänkäsittelytavoilla voidaan vähentää metsätalouden negatiivisia ympäristövaikutuksia. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulu ja Metsäkeskuksen läntinen palvelupiiri.

JATKAS-hankkeen nettisivut: https://projects.tuni.fi/jatkas/

Teksti: Manne Viljamaa,Rakennettu ympäristö ja biotalous, metsätalous ja Riitta Vihuri TAMK, Liiketalous ja media

Kuvat: Manne Viljamaa ja Riitta Vihuri