Vinkit Zoom-tallenteen uudelleenhyödyntämiseen

Jos olet joko haaveillut hyvin onnistuneiden luentojen tehokkaasta jatkohyödyntämisestä tai mielestäsi on tylsää jutella yksinään nauhalle luentoja, tämä teksti on juuri sinulle.

Monilla opettajilla on vuoden aikana tulpatoteutuksia samoista opintojaksoista, ja toisaalta myös ajasta ja paikasta riippumattomat toteutukset ovat lisääntyneet. Olen itsekin tänä keväänä tehnyt ”Verkkokaupan suunnittelu ja toteutus” -opintojaksosta kaksi versiota, joista ensimmäinen oli tiettyyn aikatauluun sidottu veto webinaareineen ja välipalautuksineen. Toinen oli ajasta ja paikasta riippumaton Avoimen AMK:n toteutus. Tämän johdosta aloin tutkimaan, millä tavalla voisin saada aiemmin nauhoitetuista webinaareista pohjaa myöhempiin toteutuksiin. Tällä kertaa ehdin testaamaan ohjeitani vasta viimeisen webinaarin kohdalla, mutta jatkossa olen fiksumpi!

Tekniset valmistelut Zoomissa

Sekä osallistujien henkilötietojen suojan että videon hyödynnettävyyden kannalta on tärkeää, että nauhoituksessa näkyy vain puhujan tai puhujien laatikot, eikä osallistujien nimiä reunassa. Voit säätää asetuksista näkymän sellaiseksi, joka näyttää vain luennon puhujat.

Valitse Zoomin asetuksista Video-välilehdeltä ”Always display participant names on their video” pois päältä ja valitse päälle ”Hide non video participants”. Tarkista Recording-välilehdeltä, että ”Display participants’ names in the recording” on pois päältä. Avatessasi Zoom-tapaamisen, tarkista vielä oikeasta yläkulmasta View-valikosta, että valittuna on ”Gallery view”. Security-kohdasta voit myös piilottaa osallistujien profiilikuvat.

Suosittelen aina ottamaan testinauhoituksen etukäteen, jotta voit nähdä tallenteesta onnistuiko se toivomallasi tavalla. Voit lukea lisää Zoomin nauhoituksen asetuksista täältä: https://www.tuni.fi/fi/it-palvelut/kasikirja/videopalvelut/videotapaamiset-ja-etaopetustilanteet-teams-ja-zoom/zoom-videotapaamisten-tallentaminen

Henkinen valmistautuminen

Henkinen valmistautuminen on tässäkin tärkeää. Paina mieleesi etukäteen, että et luennon aikana sorru viittaamaan ”ensi viikon palautukseen” tai ”kevään uusintapäiviin”. Tarkista myös näyttämäsi diat etukäteen ja lisää tarvittaessa uusi kansilehti, jonka kohdalla aloitat nauhoituksen, jos alussa on kurssikohtaista tietoa. Kerro siis kyseistä opintojaksoa koskeva info ennen nauhoituksen alkua, tauon yhteydessä tai lopuksi. Tiettyyn opintojaksoon liittyvät viittaukset on hankala bongata ja editoida pois jälkikäteen. Luento luentona ja infot sellaisessa kohdassa, jossa voit pysäyttää tai lopettaa nauhoituksen. Muista myös painaa pausea ennen tauosta ilmoittautumista – ja jatkaa nauhoitusta sen jälkeen.

Editointi jälkikäteen

TAMKissa editointia voi tehdä useilla eri tavoilla. Screencast-o-matic-ohjelma on asennettavissa henkilökunnan koneille ja sen avulla jopa pystyy sumentamaan osan ruudusta, mikäli kuvaan sattuisi ilmestymään nauhoituksen aikana jotain epätoivottua. Pienet editointitoimet onnistuvat myös Panoptolla. Lisätietoa ohjelmien käytöstä löydät TAMKin Intrasta.

Mikäli video on esillä julkisesti yli 14 vrk, se tulee tekstittää Tampereen korkeakouluyhteisön ohjeiden mukaisesti: https://www.tuni.fi/fi/it-palvelut/kasikirja/videopalvelut/videoiden-saavutettavuus-0/videoiden-tekstittaminen

Mukavia nauhoitushetkiä!

Kirjoittaja, digimarkkinoinnin lehtori Miina Kivelä, teki Zoomilla 118 nauhoitusta ennen kuin keksi, että kyseiset asetukset kannattaa tarkistaa.
Kuva: Anita Austvika, Unsplash

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *