Mistä on hyvä Erasmus-lyhytliikkuvuuskurssi tehty?

Networked Media Culture BIP -kurssin opiskelijoita

Viime vuonna alkanut Erasmus+ -ohjelmakausi (2021–2027) tarjoaa uuden lyhytliikkuvuuden muodon korkeakouluissa sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Lyhyet kurssit kulkevat nimellä Blended Intensive Programme (BIP), mikä tarkoittaa kurssia, jossa yhdistyy fyysinen ja virtuaalinen yhteisoppiminen partnerikorkeakoulujen kanssa.

BIP-kurssin voi järjestää kolme Erasmus+ -ohjelmaan osallistuvaa korkeakoulua kolmesta eri ohjelmamaasta. Kyseessä on lyhytkestoiset kurssit (vähintään 3 ECTS, kesto 5-30 päivää), jotka mahdollistavat vaihtojakson myös niille opiskelijoille, joille pitkäkestoinen liikkuvuus on haasteellista järjestää. Ja mikä hienointa, BIP-kurssi tuottaa lisäarvoa oman korkeakoulun opintojaksojen suorittamiseen verrattuna.

Jotta BIP-kurssi voidaan toteuttaa Erasmus-rahoituksella, niin oppijamäärän on oltava vähintään 15, ja rahoituksessa huomioidaan enintään 20 oppijaa. Oppijoita ovat yleensä opiskelijat, mutta BIP-kurssi voidaan myös suunnata korkeakoulujen henkilöstölle. Kurssia koordinoiva korkeakoulu saa erillisen rahoituksen suunnitteluun, kehittämiseen ja järjestämiseen. Sama kurssi voi toteutua useampana vuonna peräkkäin, mutta vain kerran yhden Erasmus-sopimuskauden aikana. BIP-kurssit voivat olla avoinna myös ns. kumppanimaiden osallistujille (Erasmus+ -ohjelman ulkopuoliset maat).

Hieno mahdollisuus opiskelijoille

Vaikka BIPejä on rahoitettu vasta runsaan vuoden ajan, niin TAMKissa on jo runsaasti kokemusta intensiivikurssien järjestämisestä. Lukuvuonna 2021–2022 toteutettiin kuusi kurssia, joista yhtä TAMK koordinoi. Partnerina olimme viidessä kurssissa. BIP on hieno mahdollisuus TAMKin opiskelijoille ja vuosittain meillä on rahoitusta useamman kurssin toteuttamiseen.

Länsi-Suomen korkeakoulujen WF-HEInet-verkosto (TAMK, TAU, SEAMK ja SAMK) järjesti henkilöstökoulutuksen Blended Intensive Programmes -toiminnosta syyskuun lopussa verkkototeutuksena. Tilaisuudessa kuultiin Opetushallituksen esitys aiheesta, sekä jaettiin hyviä kokemuksia siitä, miten BIPejä on verkoston korkeakouluissa järjestetty. Tilaisuuden lopussa jakaannuttiin korkeakouluittain ideoimaan ja keskustelemaan aiheesta lisää.

BIP-tilaisuudessa TAMKin esimerkin kertonut lehtori Janne Tauriainen kiteytti BIPin annin koulutuksille seuraavasti:

Blended Intensive Programme antaa opiskelijoille mahdollisuuden oppia työskentelemään kansainvälisessä sekä monikulttuurisessa työympäristössä. Lisäksi BIP-kurssin avulla opiskelijat pääsevät verkostoitumaan muiden opiskelijoiden sekä alan ammattilaisten kanssa. Erityisesti kansainvälisten verkostojen luominen on osoittautunut erittäin tärkeäksi osaksi opiskelijoiden urakehitystä.

 Tauriaisen mukaan hyvä Erasmus -lyhytliikkuvuuskurssi on tehty seuraavista asioista:

  • hyvät partnerit
  • hyvä ennakkosuunnittelu
  • mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe
  • työelämälähtöisyys, ml. alan ammattilaiset osana kurssia
  • aito kansainvälisyys ja monikulttuurisuus.

Apua ja tukea BIP-kurssin järjestämiseen on tarjolla TAMKissa, joten jos kv-kumppaneiden kanssa löytyy sopiva yhteinen aihe, niin sitä kannattaa ehdottomasti työstää eteenpäin.

Hanze UAS Pop Acedemyn opiskelija Malou Haagedoorn työn touhussa Networked Media Culture BIP-kurssilla

Lue lisää:

Mobility project for higher education students and staff | Erasmus+ (europa.eu)

Korkeakoulujen Erasmus+ -liikkuvuuden koordinaattoritapaaminen | Opetushallitus (oph.fi)

Kirjoittajat: Eeva Heikkilä, Erasmus-liikkuvuushankkeiden koordinoija TAMKissa ja Kirsi Jokipakka, Eurooppa -maanosatiimin vetäjä, TAMK
Kuvat: Janne Tauriainen

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi