Unelmien oppimisympäristö on inklusiivinen, visuaalisesti inspiroiva ja vuorovaikutteinen

Osallistuin kollegani Leena Katon kanssa syyskuussa Amsterdamissa järjestettyyn Innovative Learning Spaces Summit -tapahtumaan. Kolmen seminaaripäivän aikana heräsi paljon uusia ajatuksia niin fyysisistä kuin verkossa sijaitsevista oppimisympäristöistä.

Inklusiivisuus eli monimuotoisuuden huomioiminen toistui läpileikkaavana läpi esityksien. Luentojen nauhoitukset ovat erityisen hyviä esimerkiksi huonokuuloisille tai opiskelijoille, jotka tarvitsevat enemmän aikaa oppimiselle. Nauhoitukset mahdollistavat sen, että asiaan voi syventyä omassa tahdissaan ja vaikeisiin kohtiin voi palata.

University of Southern Californiassa oli myös huomattu, että mahdollisuus puheen tekstittämiselle verkkoluennon yhteydessä oli ollut kansainvälisille opiskelijoille elintärkeää. Tekstitykset auttavat huonosti kuulevien lisäksi niitä, jotka opiskelevat jollain muulla kuin omalla äidinkielellään. Kaikkiaan niin tilateknisesti kuin webinaareissakin hyvää ääntä pidettiin kaikkein tärkeimpänä asiana – pätkivää tai kuin komeron perältä kuuluvaa ääntä on hyvin raskasta seurata.

Inklusiivisuus ei koske vain opiskelijoita, vaan hybridi- ja verkkokoulutustiloissa on tärkeää ottaa huomioon opettajien ja muiden koulutuksen järjestäjien eroavat tekniset pohjatiedot. Tapoja ratkaista teknisen osaamisen vajetta oli keksitty useitakin. Osa korkeakouluista tarjoaa striimaustiloihin teknistä tukihenkilöä, joka vastaa kaikesta tekniikasta opetustilassa sekä Zoom-yhteydestä etänä osallistuville. Joissain paikoissa opettajilla oli apunaan oma opetusassistentti tai kyseistä etä- tai hybridikertaa varten nimetty vapaaehtoinen opiskelija, joka sillä kerralla vastaa esimerkiksi chatista tai muuten hallinnoi etäyhteyttä. Monissa korkeakouluissa oli myös rakennettu hyvin intuitiivisesti toimivia luokkatilojen teknisiä ratkaisuja, joissa esimerkiksi yhdellä napin painalluksella sai kerralla päälle muistista kerran valitut ominaisuudet kuten luokan valoisuuden, käytössä olevat mikrofonit ja haluamansa yhteyden.

Itse fyysisistä tiloista puhuttaessa esiin nousivat kauniit ja toiminnalliset, kasveja sisältävät tilaratkaisut niin sisällä kuin ulkonakin. Esimerkiksi Birminghamin, Etelä-Kalifornian ja Sharjahin (UAE) yliopistoissa oli panostettu siihen, että sään salliessa myös yliopiston kampusalueelta löytyy ulkoa viihtyisiä paikkoja, jonne wifi-signaali kantaa. Lisäksi uusien tilojen suunnittelussa maailmalla on otettu huomioon se, että myös luokkatiloissa on mahdollisuuksia jaloitella tuntien aikana ja että kampukselta löytyy tiloja rauhoittumiseen opiskelu- tai työpäivän aikana.

Lähi- ja etäosallistumisia tarkkailtaessa oli löydetty, että perustason luentototeutuksia katseltiin mielellään etänä, kun taas pääaineen tai oman erikoistumisalan tunneille tai vuorovaikutteisesti toteutettuihin kertoihin tultiin mielellään paikan päälle. Kaikkiaan puheenvuorojen viesti oli samankaltainen sen suhteen, että verkkototeutukset sekä blended learning ja hybriditoteutukset ovat tulleet jäädäkseen. Opiskelijat kaipaavat edelleen opiskelijaelämän kokemusta ja kampuksen pöhinää, mutta paikan päällä tapahtuvilta luennoilta odotetaan jotain spesiaalia – sekä tarvittaessa myös etäosallistumisen linkkiä.

Teksti ja kuvat: Digimarkkinoinnin lehtori Miina Kivelä, Liiketalous ja media, TAMK

Kirjoittaja Miina Kivelä opettaa pääosin verkkototeutuksia ja kokeilee mielellään uusia vuorovaikutteisuuden tapoja omilla opintojaksoillaan.