Onnistuneet podcastit herättävät keskustelua ja tarjoavat uutta tietoa mielenkiintoisten vieraiden avulla (Bonfire yrityspodcast-tutkimus 2021). Covid 19-pandemian myötä podcasteja on alettu tehdä laajemmin myös korkeakouluissa ympäri maailman (Ifedayo, Ziden & Ismail, 2021). Lisää podcastien hyödyntämisestä korkeakouluyhteisössä voit kuunnella esimerkiksi Podcastien vallankumous-jaksosta.
Missä ja millä podcast nauhoitetaan?
TAMKissa voi varata käyttöön itselleen tai opiskelijoille podcast- tai vodcast-studion. Niissä nauhoitus ja editointi tapahtuvat Adobe Audition -ohjelmiston avulla. Etänauhoittaminen onnistuu esimerkiksi Zencastr-nimisellä helppokäyttöisellä ohjelmalla. Etänauhoituksen voi tehdä myös omalla kuulokemikrofonilla, mutta erillisiä mikrofoneja voi myös lainata Helpdeskistä. Studioissa on valmiiksi asennetut mikrofonit.
Miten podcast-jakso rakennetaan?
Podcast-formaatteja on olemassa vaikka minkälaisia. Tyyli vaihtelee monologityyppisestä konseptista haastatteluihin ja kahden tekijän keskustelun varaan rakentuvista podcasteista paneelikeskusteluihin tai tarinoihin. Kukin host eli podcastin emäntä tai isäntä tekee jaksoja omalla tyylillään, mutta erityisesti vieraille on apua etukäteen toimitetusta selkeästä rakenteesta ja ennakkokysymyksistä. Podcastin alku- tai esittelyosuuden lisäksi alle tunnin jaksoon mahtuu yleensä noin 2–3 teemaa ja lopetusjuttelut. Jaksoon voi etsiä äänilogon tai tunnusmusiikin ennakkoon tekijänoikeusvapaata tai ilmaista musiikkia tarjoavista äänikirjastoista tai ostaa käyttöön mieleisen kappaleen lisenssin. Etsi vaihtoehtoja hakusanalla ”free audio library” tai ”royalty free music”.
Miten podcast-jakso julkaistaan?
Nauhoituksen jälkeen osa haluaa vielä editoida jaksoa ja joku saattaa julkaista kerralla purkkiin menneen materiaalin sellaisenaankin. TAMKissa jakson voi julkaista Kohinakampuksen kautta. Podcasteja voi julkaista myös itsenäisesti esimerkiksi Anchorin kautta, josta jaksot päätyvät suosituimpiin podcast-palveluihin ihmisten kuunneltavaksi. Julkaisun jälkeen jaksoa kannattaa markkinoida omissa kanavissa, jotta kiinnostuneet löytävät sen kuunneltavakseen. Asiantuntijoiden podcast-jaksot sopivat opintojaksoilla hyvin syventäviksi materiaaleiksi tai ennakkotehtäviksi. Opiskelijoille voi myös antaa vaihtoehdoksi palauttaa tehtävän podcast-muodossa tai esitelmän sijaan kokeillakin podcast-palautusta kaikille.
Hyviä podcast-hetkiä!
Kirjoittaja: Miina Kivelä
Kirjoittaja on syksyn aikana nauhoittanut kuusi podcast-jaksoa, joiden tarkoituksena on ROBINS-tutkimushankkeen tuloksien popularisointi ja levittäminen mahdollisimman laajalle yleisölle. Hänellä on mennyt yhden tunnin mittaisen jakson tekemiseen noin 6 tuntia aikaa. Voit kuunnella jaksot suosituimmista podcast-palveluista tai suoraan ROBINS-sivuilta.
Kuvakollaasi ja sen valokuvat: Miina Kivelä.
Kollaasissa vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas:
- Zencastr-ohjelmalla tehdyssä Henkilöbrändäys-jakson etänauhoituksessa Samuli Salonen ja Kati Koivunen
- TAMKin podcast-luolan nauhoituspöytä on varattavissa opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön.
- Myynnin ja markkinoinnin teknologioiden jakson livenauhoituksissa Joona Kapanen ja Henna Niiranen.
- TAMKin Helpdeskistä lainatun podcast-mikrofonin testausta ennen ensimmäistä nauhoitusta
- Sales Enablement-jakson etänauhoituksessa Sini Jokiniemi ja Sanna Ax.
Adobe Audition-ohjelman työpöytä.
Linkit:
Radiomedia podcast-tutkimus 2020 https://radiomedia.fi/ajankohtaista/podcast-tutkimus-2020-tunnettuus-ja-kuuntelu-edelleen-kasvussa/
Ifedayo, A. E., Ziden, A. A., Ismail, A. B. 2021. Podcast acceptance for pedagogy: the levels and significant influences. Heliyon. Volume 7, Issue 3. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06442
Bonfire yrityspodcast-tutkimus 2021 https://www.bonfireagency.fi/yrityspodcast-tutkimus-2021-yrityspodcasteilta-toivotaan-rohkeutta-ja-riskinottoa/
Podcastien vallankumous. Kohinakampus. Julkaistu 27.2.2020. Podcast-jakso. https://sites.tuni.fi/learninglab-fi/kohinakampus/podcastien-vallankumous/
Kommentit