Professori Marko Hakovirran ”hullut päivät” TAMKissa

Ilkka Harju, Ulla Häggblom ja Marko Hakosalo
TAMKin biotuotetekniikalla on monia yhteisiä projekteja Metsä Boardin kanssa. Vas. TAMKin alumni, Metsä Boardin Services Director Ilkka Harju, yliopettaja Ulla Häggblom TAMKista ja professori Marko Hakovirta North Carolina State Universitystä.

Syyskuussa saimme odotetun vieraan North Carolina State Universitystä (NCSU), kun professori Marko Hakovirta vieraili TAMKissa edistämässä kansainvälistä yhteistyötä erityisesti biopohjaisten, kierrätettävien ja ympäristöystävällisten materiaaliratkaisujen tiimoilta.

Vierailu oli osa Business Finlandin rahoittamaa BeLight-hanketta. Se on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n, TAMKin ja useiden pakkaus- ja rakennusalaan kytkeytyvien yritysten yhteishanke, jossa kehitetään uusia biopohjaisia, kierrätettäviä ja ympäristöystävällisiä materiaaliratkaisuja erilaisiin sovelluskohteisiin.

Teemme hankkeessa kansainvälistä yhteistyötä muun muassa NCSU:n Department on Forest Biomaterialsin kanssa. Tavoitteenamme olikin tutustuttaa professori Hakovirta suomalaisiin toimijoihin ja edistää osallistavia opiskelijatoimeksiantoja ja tutkimussuunnitelmaa. Näissä selvitetään biopohjaisten materiaalien kierrätyskäytäntöjä ja kierrätyspotentiaalia Yhdysvalloissa.

”Hullut päivät” ja hankepotpuri

Professori Hakovirta oli kutsuttu myös keynote-puhujaksi CBA:n eli TAMKin kierto- ja biotaloustutkimusryhmän osioon Tampereen korkeakouluyhteisön Johtajuussymposiumiin.

Järjestimme Hakovirralle ”hullut päivät” eli uusien yhteisten projektien ideoimisen iltapäivän. Suunnittelimme ennakkoluulottomasti useita ideoita muun muassa sienien, pihkan ja ligniinin uudenlaiseen hyödyntämiseen ja liiketoimintamahdollisuuksien luomiseksi.

Mahdutimme vierailuviikkoon lisäksi TAMKin bio- ja kiertotalouden hankkeita esittelevän innovatiivisen Hankepotpurin. Siinä hauskannimiset hankkeet HerääPahvi!, Ruoko, PITS, PackAlliance, Fusilli, Jatkas ja BeLight esittäytyivät napakasti. Kuulijoille selvisi nopeasti, ettei esimerkiksi BeLight ole mikään laihdutuskonsepti ja ettei PITS-hankkeessa ole kysymys pitsinnypläyksestä.

Saimme tapahtumasta paljon positiivista palautetta. Kehitämme tapahtumaa edelleen, sillä vaikka hauskat hankenimet herättävät mielenkiintoa, ne eivät useinkaan kerro sitä, mistä hankkeessa on kysymys.

Hakovirta tutustui myös BeLight-hankkeen fokuksessa oleviin VTT:n vaahdotusprosesseihin Tampereella ja Jyväskylässä.

TAMKin huippuosaajat ja ideointityöpajat tutuksi

Professori Hakovirta kertoi, että hän nautti suuresti intensiivisestä viikosta ja tutustumisesta laajasti TKI- ja innovaatiotoimintaamme. Erityisen hienoa oli hänen mielestään se, että hänelle järjestettiin tilaisuuksia tutustua TAMKin huippuosaajiin ja ideointityöpajoihin.

Suunnittelimme uusia yhteistyökuvioita ja biotalouden kehityshankkeita, joista kuullaan lisää myöhemmin.

Uutta yhteistyötä biotaloushankkeissa

Verkostoituminen henkilötasolla yhteishankkeiden kautta on tärkeä osa kansainvälistymistä. Tämä vierailu oli siitä erinomainen esimerkki.

Yhteistyömme NCSU:n kanssa on toiminut erittäin hyvin jo vuosia muun muassa yhteisen Paper Science -kaksoistutkinnon muodossa. Nyt olemme edelleen syventämässä yhdessä tekemistä ja luomassa jotakin ihan uutta biotaloushankkeissa. Hakovirran vierailu toi monia uusia ajatuksia kansainvälisistä askeleista biotalouden koulutuksen ja TKI-toiminnan yhteistyössä.

Teksti: Ulla Häggblom

Kuva: BeLight-hanke