Yli sadan opiskelijan kokoaminen kahdeksan haasteen ympärille ei tapahdu hetkessä. Proakatemian ekspertit valmistelivat ryhmät kohtaamaan yritykset ja tarjosivat heille alustan sekä työkaluja ideoinnin tueksi.
Ryhmiä valmentaa kokeneiden valmentajien lisäksi myös TAMKin opettajat, joiden tehtävänä oni hetkeksi unohtaa perinteinen opettajan roolinsa. Asiantuntijuuden sijaan valmentajan roolissa korostuvat rohkaisu ja kysymysten esittäminen. Opiskelijat etsivät tiimeinä tulevan viiden viikon aikana ratkaisuja annettuihin haasteisiin määrittelemällä, ideoimalla ja testaamalla ratkaisuja ennen lopullista tuotosta. Opiskelijat saavat kulkea omaa polkuaan kohti omaa ratkaisuehdotustaan, tavoitteena on ryhmien itseohjautuvuus.
Opitut asiat on selvästi menneet perille. Lounastauolla kuulin yhden ryhmän pohtivan, miten varmistaa ryhmäytyminen ja tavoitteiden asettaminen yhteisesti. Keskustelussa käytiin läpi odotuksia ryhmätyöstä ja sovittiin yhdessä toimintatavat – myös tilanteisiin, joissa näkemykset eroavat. Ryhmä sopi, miten erimielisyydet ratkaistaan ja miten varmistetaan, ettei kukaan jää vain yhteen rooliin projektin aikana.
Olen ylpeä TAMKin opiskelijoille antamista opeista. Tällaisilla taidoilla pärjää pitkälle työelämässä – ilman ryhmäytymistaitoja ei nykytyöelämässä pärjää.
Joulukuun alussa opiskelijaryhmät esittelevät ratkaisunsa tehtävänantajille. Olen varma, että tulokset tulevat yllättämään ja haastamaan yritysten ajatuksia. Tervetuloa kuuntelemaan pitchauksia 3.12.!
https://hubs.fi/sprint-innovation-festival/
Kirjoittanut: Hannu Koponen
Kuva: Nea Vähäkuopus
Kommentit