Etäopetuksesta arkipäivää – TAMKin opettajien kokemuksia poikkeuskeväästä

Koulutuksen kehittämispalvelut on tarjonnut poikkeusaikana monipuolista koulutusta oppimisympäristöistä ja videoteknologioista opetuksen tukena.

Maaliskuu 2020 muistetaan tulevaisuudessa siitä, että liki yhdessä yössä siirryttiin korkeakoulujen kampuksilta kokonaan etäopetukseen. Nopea muutos haastoi sekä opettajien osaamisen että pedagogiset ratkaisut. Miten TAMKin opettajat ottivat haasteen vastaan? Mistä poimittiin parhaat vinkit ja avut uuteen tilanteeseen?

Kaikkien ammattikorkeakoulujen digipedagogiikan asiantuntijoiden yhteistyönä toteutettiin toukokuussa 2020 kansallinen kysely, jolla selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksesta koronavirusepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti 1561 ammattikorkeakouluopettajaa. Heistä 117 ilmoitti olevansa TAMKista. Kansallisia tuloksia on esitelty muun muassa eAMK-hankkeen Digipölytys-blogissa.

Kevään etäopetuskokemukset vaihtelevat paljon. Vaihtelua selittävät aikaisemmat kokemukset verkko-opetuksesta sekä koulutusalojen erilaiset tarpeet ja opetuskäytännöt. Yleisesti TAMKin vastaukset heijastelevat valtakunnallisia tuloksia: etätyöskentelyyn siirtyminen sekä erityisesti kollegoiden kanssa verkossa työskentely onnistui pääosin hyvin, ja tiedotus poikkeusjärjestelyistä toimi. Hieman haastavammaksi taas koettiin työskentely työelämän edustajien kanssa sekä hankkeissa.

Etäopetuksessa opetuksen rytmitys, webinaarit ja verkkoluennot sekä soveltuvien oppimistehtävien laadinta onnistui TAMKin opettajilta pääsääntöisesti hyvin tai melko hyvin. Etäopetus on lisännyt joustoa opiskelijoille. Valtaosa opettajista oli oppinut uusia, hyödyllisiä taitoja ja ottanut haltuun työkaluja, joita halusi hyödyntää jatkossakin tarjoten myös opiskelijoille enemmän joustavuutta ja vaihtoehtoja oppimiseen. (Taulukko 1).

Verkko-opetuksessa tuntien nauhoittaminen ja tallenteen nähtäville laittaminen on ollut helppoa ja mahdollisuutta katsoa tunti jälkikäteen onkin kiitelty paljon.
 – Opettaja, TAMK

Lähiopetuksellakin koettiin silti olevan paikkansa, paitsi opetuksellisista myös muista syistä. Yhteisöllisyys, osallistaminen, vuorovaikutteisuus ja aito kohtaaminen syntyvät lähikontaktissa helpommin, erityisesti jos osallistujat ovat entuudestaan toisilleen vieraita. Kehon kielen puuttuessa opettaja ei saa samaan tapaan signaaleja viestien perille menemisestä, ja esimerkiksi huumorin käyttäminen on haastavampaa. Etäopetuksen suurimmat haasteet liittyivätkin juuri yhteisöllisyyden toteutumiseen ja opiskelijoiden etenemisen seurantaan sekä verkkotentteihin. (Taulukko 1).

Taulukko 1: Arvioi, miten olet onnistunut seuraavissa toimissa etäopetuksessa poikkeustilan aikana.

Valtaosalle vastaajista siirtymä on mahdollistanut uuden oppimisen. Poikkeusaikana käyttöön otetuista digipedagogisista ratkaisuista moni jää käyttöön pysyvästi (esimerkiksi webinaarit, videotallenteet, äänitallenteet, opetusvideot, flippaus, verkkokeskustelut, arviointi- ja palautekeskustelut). Osa vastaajista koki omat (digi)taidot jo entuudestaan hyviksi, työkalupakkinsa toimivaksi ja siirtymän helpoksi. Toisaalta osa vastaajista koki etäopetusjärjestelyiden vaativan enemmän joustoa ja paljon työtä, ja opetustyötä on tehty oman hyvinvoinnin kustannuksella.

Työhyvinvointia on hyvä pohtia, jos siirrytään enemmän verkko-opetukseen. Nyt päivistä on tullut pitkiä ja raskaampia kuin lähiopetuksessa. – Opettaja, TAMK

Apua ja tukea oman osaamisen kehittämiseen oli saatu hyvin. Kehittämisen eväitä on saatu kollegoilta TAMKissa, kansallisesti ja kansainvälisesti. Myös TAMK digimentorit toivat oman osaamisensa kaikkien käyttöön etänä. Koulutuksen kehittämispalveluissa ja digimentoritoiminnassa poikkeusaika onkin näkynyt vahvasti ohjauksen, tuen ja koulutusten kysynnän kasvuna. Digiosaamisen kehittäminen on ollut tapetilla jo pitkään ja koronakevät antoikin sille reippaasti lisävauhtia. Perustaitojen nopean omaksumisen jälkeen useampi vastaaja kaipasi koulutusta työkalujen tehokkaampaan hyödyntämiseen ja erityisesti pedagogisen näkökulman kehittämistä, parempia osallistamisen ja vuorovaikutuksen keinoja. Tähän tarpeeseen pyrimme Tampereen korkeakouluyhteisössä vastaamaan parhaamme mukaan. Tehdään yhdessä sekä opetusta että opiskelua joustavoittavista, toimivista käytännöistä pysyvä osa arkeamme. Tiesithän, että TAMKin koulutuksen kehittämispalvelut toteuttaa myös täsmätarpeeseen räätälöityjä koulutuksia?

Oma asenne on kaikkein tärkein. Se takaa terveen uteliaisuuden ja sitä kautta haluan oppia. – Opettaja, TAMK

Teksti: Erikoissuunnittelijat Susanna Saarinen ja Sanna Sintonen, TAMK, Koulutuksen kehittämispalvelut