Opintopsykologien opiskelutaitoluennot ja -työpajat keväällä 2022

Opintopsykologit tarjoavat keväällä 2022 opiskelutaitojen kehittämisen ja hyvinvoinnin tueksi opiskelutaitoluentoja, -työpajoja ja itsenäisiä verkkototeutuksia. Useamman kerran ryhmätoteutuksista tiedotetaan erikseen.

Opiskelutaitoluennot ja -työpajat sekä verkkototeutukset on tarkoitettu kaikille Tampereen yliopiston opiskelijoille. Mukaan voi siis ilmoittautua, olit sitten missä vaiheessa opintojasi tahansa!  Tapahtumat ovat osa yliopiston opiskelijoiden ohjausta ja niistä ei saa opintopisteitä. Opintopsykologin alustusten lisäksi luennoilla ja työpajoissa voidaan tehdä esimerkiksi pieniä pohdintatehtäviä, harjoituksia ja keskusteluja. Osa toteutuksista vaatii ilmoittautumisen osallistumislinkkien vuoksi. Ilmoittautumislinkit avautuvat tapahtumakuvausten yhteyteen viimeistään kaksi viikkoa ennen toteutusta.

KUORMITUKSEN SÄÄTELY JA PALAUTUMINEN -ETÄTYÖPAJA to 17.2.2022 klo 13.15-15.30

Tunnetko itsesi usein stressaantuneeksi? Tuntuuko siltä, että tekemistä on liikaa? Onko tasapaino hukassa opiskelun ja vapaa-ajan välillä? Kuormituksen säätely ja palautuminen -työpajassa käydään läpi kuormituksen säätelyn tekijöitä ja pohditaan keinoja parempaan kuormituksen säätelyyn ja palautumiseen. Työpajan vetää opintopsykologi Taija Tuominen. Lisätietoja ja ilmoittautuminen Ryhmäohjaus-tiedotuskanavalla.

TULE TOIMEEN ITSEKRITIIKIN KANSSA -ETÄTYÖPAJA to 24.2.2022 klo 13.15-15.45

Alkaako mielesi helposti tuottaa itsekriittisiä ja lannistavia ajatuksia? Toivoisitko löytäväsi armollisemman suhteen itseesi? Tule toimeen itsekritiikin kanssa -työpajassa johdatellaan itsekritiikin rauhoittamiseen itsemyötätunnon keinoin. Työpajan vetää opintopsykologi Taija Tuominen. Lisätietoja ja ilmoittautuminen Ryhmäohjaus-tiedotuskanavalla.

PSYKOLOGISEN JOUSTAVUUDEN TAIDOT OPISKELUN TUKENA -LUENTO to 10.3.2022 klo 13.15-15.15, ZOOM

Haluatko kehittää hyvinvointiasi ja oppia keinoja, jotka auttavat selviämään opiskeluun liittyvistä haastavista tilanteista ja tukevat hankalien tunteiden ja ajatusten käsittelyä? Luennolla tutustutaan psykologisen joustavuuden taitoihin, joilla tarkoitetaan tietoisen läsnäolon ja hyväksynnän taitoa, itselle tärkeiden elämän arvojen tunnistamista ja arvojen mukaista toimintaa. Tämä avoin luento on suunniteltu tukemaan itsenäistä Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot-opintojakson suorittamista ja Opiskelijan Kompassin itsenäistä käyttöä.  Luennon toteuttavat opintopsykologi Sonja Pelkonen ja opintopsykologiharjoittelija Pauli Ordén. Lisätietoa ja ilmoittautuminen Ryhmäohjaus-tiedotuskanavalla.

KEVYTTÄ KESKITTYMISTÄ -ETÄTYÖPAJA ke 30.3.2022 klo 13.15-15.00

Tässä käytännönläheisessä sessiossa opintopsykologi Simo Ahonen ohjaa sinut pohtimaan omaan keskittymiskykyysi vaikuttavia tekijöitä, peilaten niitä tarkkaavuuden teorioihin. Tarkoituksena on auttaa ihan tavallista yliopisto-opiskelijaa löytämään keinoja tukea omaa keskittymiskykyään. Lisätietoja ja ilmoittautuminen Ryhmäohjaus-tiedotuskanavalla.

JÄNNITTÄMINEN OSANA OPINTOJA -OPISKELUTAITOLUENTO to 7.4.2022 klo 13.15-15.15, Zoom

Luennolla käsitellään jännittämisen yleisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, ja pyritään löytämään ymmärrystä jännittämisoireita kohtaan. Tällä luennolla pyrimme herättelemään uudenlaista, lempeämpää suhtautumistapaa jännittämiseen ja löytämään toimivampia, hyvää omannäköistä elämää tukevia keinoja jännittämisen säätelyyn. Luennon toteuttaa opintopsykologi Sonja Pelkonen. Huom. Luento on samansisältöinen kuin opintopsykologin vierailuluento Ruotsin kielen Monenlaiset oppijat ryhmässä. Olet toki tervetullut luennolle, vaikka olisit osallistunutkin luennolle aiemmin. Lisätietoja ja ilmoittautuminen Ryhmäohjaus-tiedotuskanavalla.

Koko kevään auki olevat itsenäiset verkkototeutukset (ilmoittautumista ei tarvita):