ISONG-konferenssi 2023: Yhteistyö kansainvälisten genomihoitotyön asiantuntijoiden kanssa

Kuusi henkilöä seisoo lavalla esityksen edessä.
Kuvassa Angelo Dante (Italia) (vas.), Arja Halkoaho, ISONG President Laurie M. Connors (USA), Marija Milavec-Kapun (Slovenia), Nina Smolander ja Yuka Ozasa (Japani). Kuva Andrew Dwyer

Osallistuimme International Society of Nurses in Genetics (ISONG) -konferenssiin, joka pidettiin Rhode Islandilla, Yhdysvalloissa 2.–5. marraskuuta 2023. Tämä oli ensimmäinen kertamme tässä globaalissa tapahtumassa, joka tarjosi laajan ja syvällisen katsauksen genomiikan tutkimukseen ja yksilölliseen lääketieteeseen.

Konferenssi aloitettiin inspiroivalla Tashaka Cunninghamin avainpuheenvuorolla, joka keskittyi monimuotoisten yhteisöjen rooliin genomiikan tutkimuksessa ja yksilöllisessä lääketieteessä. Cunningham valaisi, miten erilaisten yhteisöjen osallistaminen genomihoitotyön tutkimukseen on ratkaisevassa asemassa. Kattava osallistuminen mahdollistaa genomi-informoidun hoidon tutkimustiedon integroitumisen terveydenhoitoon ja sen hyödyntämisen kaikkiin potilasryhmiin.

Globaali paneeli: Genomihoitotyön haasteet ympäri maailmaa

Konferenssi toi esille myös genomiin liittyvää osaamista maailmanlaajuisesti ensimmäisen kerran järjestetyllä globaalilla paneelilla. Paneelia moderoi Sarah Dewell, ja siihen osallistuivat GenoNurse-projektin asiantuntijat Arja Halkoaho (TAMK), Angelo Dante (University of L’Aquila) ja Marija Milavec-Kapun (University of Ljubljana). Lisäksi paneeliin osallistui kätilötyön koulutuksen asiantuntija Masakazu Nishigaki Tokion yliopistosta.

Paneelissa käsiteltiin eri maiden tilanteita genomi-informoidun hoitotyön ja sen koulutuksen kehittämisen näkökulmista. Arja Halkoaho esitteli TAMKin osaamista kolmen hankkeen, GenoNursen, DIGIDIAn ja FairDatActin, kautta ja genomi-informoidun hoitotyön näkymistä TAMKin opetussuunnitelmissa. Genomihoitotyön kehittämisen haasteet avasivat samalla näkymän siitä, kuinka genomi-informoitu hoitotyö vaikuttaa terveyteen globaalisti.

Paneeli herätti runsaasti kiinnostunutta keskustelua, ja osallistujat palasivat aiheeseen vielä konferenssin väliajoillakin.

Monipuolisia aiheita genomiikan parissa

Konferenssi tarjosi kattavan katsauksen genomiikkaan liittyvistä aiheista. Luennoitsijat, kuten Rose Mary Xavier, Susan Grayson ja Yvette P. Conley, syvensivät ymmärrystä psykiatristen mielenterveyshäiriöiden genetiikasta, nestemäisten biopsioiden käytön merkityksestä hoitotyön tutkimuksessa sekä omics-tutkimuksen yhteyksistä terveyteen.

Lisäksi esitykset keskittyivät erilaisiin genomiikan sovelluksiin sairaanhoitajien työssä, ja muun muassa geneettisen onkologian hoitotyön kehittämiseen, ja tarjosivat tietoa kansainvälisen genomiikkaopetuksen kehittämisestä sairaanhoitajaopiskelijoille.

GenoNurse-hankkeen työpaja

Konferenssin aloitettiin pre-konferenssin työpajoilla, joissa TAMKin koordinoima GenoNurse-hanke (Erasmus+, Co-operative Partnership), piti kolmen tunnin työpajan hankkeen tuloksista. Osallistujat saivat tietoa hankkeen tekemistä tutkimuksista, erityisesti hoitajien kompetenssien määrittämisestä ja genomi-informoituun hoitotyöhön liittyvistä eettisistä kysymyksistä.

Alan johtavia tutkijoita oli saapunut kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssamme edeltävän verkostoitumisen ja yhteistyömme ansioista. Tämä yhteistyötyö ja asiantuntijuuden kehittyminen luo vankan perustan genomihoitotyön kehittämiselle niin kansallisesti kuin globaalisti.

Yhteenveto

Mahdollisuutemme osallistua globaaliin konferenssiin esiintyjinä ja kuuntelijoina antoi valtavasti tukea genomi-informoidun hoitotyön koulutuksen ja hoitotyön kehittämiseen. Tapaamisemme kansainvälisten tutkijoiden kanssa vahvistivat omia näkemyksiämme ja tukivat TAMKin hankkeiden tuloksia.

Keskustelumme eri maiden toimijoiden kanssa avasivat ovia uusiin hankeideoihin ja yhteistyöhön. Henkilökohtaiset tapaamiset korostavat yhteistyön ja aiheeseen sitoutumisen merkitystä ja tuottavat tulevaisuuden kompetenssia. Kiitos TAMK mahdollisuudesta osallistumiseen ja kansainväliseen vaikuttamiseen!

Lisätietoa GenoNurse-hankkeesta verkkosivuilla

Kirjoittajat: