Liiketoiminnan muutos tavaroista palveluiksi kiinnosti Pirkanmaan teolliset symbioosit -hankkeen webinaarissa

PITS-hanke järjesti syyskuun lopussa webinaarin, jossa käsiteltiin sitä, kuinka tavaroista palveluihin siirtyminen liiketoiminnassa tehostaa kiertotaloutta. Paikalla oli kolme palveluliiketoiminnan huippupuhujaa: Mika Kylänen Tampereen ammattikorkeakoulusta, Ville Ohukainen Ponsse Oyj:stä sekä Veli-Matti Heimonen Solnet Finland Oy:stä. Kiertotalous aiheena kiinnosti kuulijoita. Langoilla oli suuri joukko sekä yritysten edustajia että eri alojen opiskelijoita.

Viisi teesiä liiketoiminnan muutoksesta

Tampereen ammattikorkeakoulun lehtori, palvelukehittämisen ja liiketoiminnan muotoilun asiantuntija Mika Kylänen kertoi esityksessään siitä, kuinka perinteinen tuote ja palvelu voidaan yhdistää uudenlaiseksi asiakaslähtöiseksi liiketoimintamalliksi. Mika esitteli kuulijoille viisi teesiä, joiden avulla yritys pystyy muuttamaan aiemman tuotantolähtöisen ajattelun yhä enemmän palveluliiketoimintaan ja siinä asiakaskokemuksen luomiseen ja sen johtamiseen. Lisäarvon tuottamisessa asiakkaalle on olennaista asiakkaan ymmärtäminen ja sen selvittäminen, mikä kullekin asiakkaalle tai asiakasryhmälle tuo lisäarvoa.

5 Teesiä: 1. Kysy ”Miksi?” 2. Luo arvoa ja lisäarvoa 3. Tasapainoile 4. Kokeile 5. Ala keskittyä asiakkaan kokemukseen. Kuvan teksti: Mika Kylänen/taustakuva Pexels

Ponsse Oyj siirtyy kiertotaloudella kohti hiilineutraaliutta

Yhtä maailman suurimmista metsäkonevalmistajaa, Ponssea, webinaarissa edusti tiiminvetäjä Ville Ohukainen. Ville kertoi, että kiertotaloutta toteutetaan Ponssella mm. metsäkoneiden vaihtokonepalveluna sekä kunnostamalla ja uudelleenvalmistamalla koneiden käytettyjä osia.

Vaihtokonepalvelussa Ponsse vastaanottaa uuden koneen myynnin yhteydessä käytetyn koneen vaihdossa ja kunnostaa sen seuraavaa asiakasta varten. Vaihtokonepalvelussa kone voidaan päivittää ns. tehopakettien avulla nykypäivän vaatimusten tasolle ja kone voi jatkaa elinkaartaan vielä 2–4 omistajan ajan. Mikäli vaihtokone ei enää ole kunnostettavissa, voidaan siitä kuitenkin mahdollisesti kunnostaa varaosia uudelleen myytäväksi ja korjauskelvottomat osat kierrätetään materiaalina.

Solnet Finlad Oy

Viimeisenä esiintyjänä webinaarissa oli Solnetin Maajohtaja Veli-Matti Heimonen. Hän kertoi, että Solnet tarjoaa asiakkailleen aurinkosähköä palveluna avaimet käteen -periaatteella. Asiakkaalle aurinkosähkön hyödyntäminen pyritään tekemään mahdollisimman helpoksi ilman suuria investointeja järjestelmään niin, että Solnet vastaa aurinkosähköjärjestelmän koko elinkaaren aikaisista palveluista suunnittelusta ylläpitoon.

PITS-hanke

PITS-hankkeen tavoitteena on edesauttaa teollisten symbioosien kehittymistä Pirkanmaalla. Hanke edistää vähähiiliseen talouteen siirtymistä ja resurssiviisautta Pirkanmaalla maakuntaohjelman tavoitteiden mukaisesti. TAMKin strategian mukaisesti hanke edistää korkeakoulumme roolia työelämäkorkeakouluna ja vastaa työelämän osaamistarpeisiin. Syyskuussa järjestetty webinaari oli esimerkki em. seikkojen toteuttamisesta ja saadun palautteen perusteella onnistuimme asiassa erinomaisesti.

Webinaarin juonsi rautainen ammattilainen PITS-hankkeen projektityöntekijä Sanni Joukainen. Kuva: PITS-hanke.

Hankkeen nettisivut: https://projects.tuni.fi/pits/

Teksti: Riitta Vihuri, asiantuntija, PITS-hanke, TAMK