Manufacturing Partnership Days 2023 –tapahtumasta saatiin eväitä TAMKin valmistavan teollisuuden laboratorion, koulutusten ja hanketoiminnan kehittämiseen

Tehtaalla: Naispuolinen koneinsinööri suunnittelee 3D-moottoria tietokoneellaan, miespuolinen automaatioinsinööri käyttää kannettavaa tietokonetta robottikäsivarren ohjelmointiin.

Suomen kilpailukyvyn kannalta ei riitä, että valmistava teollisuus pysyy mukana muun Euroopan kiihtyvässä tahdissa uusien innovaatioiden suhteen. Myös Suomessa pitää pystyä ottamaan käyttöön nopealla aikataululla valmistavan teollisuuden digitalisaatioon ja hiilineutraaliin valmistamiseen liittyviä innovaatiota ja luoda niistä kannattavaa liiketoimintaa.

Suomea pidetään usein digitalisaation ihmemaana, mutta todellisuudessa uusimmat selvitykset näyttävät, että Suomi on todellisuudessa jäämässä jälkeen esimerkiksi robotiikan hyödyntämisessä, tekoälykehityksessä ja jopa korkeakoulutettujen määrässä kilpailijamaihin verrattuna. Mikään näistä ei auta yrityskenttää uudistumaan kestävällä tavalla.

Ammattikorkeakoulut tukevat pk-yrityksiä innovaatiotoiminnassa

Ammattikorkeakouluilla on erinomainen mahdollisuus tukea yrityksiä – etenkin pk-sektoria – uusien teknologioiden hyödyntämisessä. Ammattikorkeakouluissa on hanketoimintaa ja koulutuksia, joissa tehdään yhteistyötä yritysten kanssa ja pyritään jalkauttamaan tekniikan uusia kehitysaskelia alueelle.

Innovaatiokyvykkyyden takia on tärkeää, että henkilökunta pääsee tutustumaan uusimpiin tutkimustuloksiin ja tuoteinnovaatioihin myös ulkomailla. Yksi hyvä tapa on käydä oman alan tutkimusjärjestöjen järjestämissä konferensseissa, missä esitellään alan uusimmat tuulet ja kiinnostavimmat uudet keksinnöt.

Manufacturing Partnership Days 2023 pidettiin Brysselissä syyskuussa. Lämmin loppukesä antoi erinomaiset puitteet tutustua eurooppalaisten huippuyliopistojen ja edelläkävijäyritysten yhdessä toteuttamiin, laajoihin kansainvälisiin tutkimusprojekteihin tuloksineen. Paikalla oli toimijoita ympäri Eurooppaa. Osa projekteista esitteli demoja esimerkiksi tiedonsiirrosta ja työturvallisuudesta.

TAMKin konetekniikkaa paikalla edustivat Katri Salminen ja Lasse Hillman. Hillman on toiminut projektipäällikkönä isossa aluekehittämishankkeessa, jossa TAMKin konetekniikan laboratorioon FieldLabiin on päivitetty mm. teollinen 5G-verkko, uusia robotteja ja tuotannonohjausjärjestelmä. Salminen puolestaan toimii projektipäällikkönä TAMKin FairDatAct-profilointihankkeessa, jossa kehitetään teollisuusdatan käyttöönottoa ja tutkitaan siihen liittyviä hyötyjä samaisessa laboratoriossa.

Matkan suorat tulokset auttavat hyödyntämään TAMKin valmistavan teollisuuden laboratorion, koulutusten ja hanketoiminnan kehittämistä.

Monissa esitellyissä projekteissa oli mukana ratkaisuja, joita TAMKilla on otettu viime aikoina käyttöön. Näitä ovat mm. yhteistoiminnalliset robotit, AR/VR/XR -teknologiat valmistuksessa, datansiirto, teollinen 5G ja teollisuusdatan jakaminen.

Matkan aikana syntyi paljon uusia ajatuksia siitä, mihin laitteita voisi soveltaa ja millaisia ratkaisuja yrityskenttä voi tarvita. Näitä päästään toteuttamaan seuraavan vuoden aikana tutkimushankkeissa (mm. FairDatAct, Oplite ja DataTehdas) sekä koulutushankkeissa (mm. SmartDigi). Kaikissa hankkeissa pyritään toimimaan yritysten ehdoilla ja avaamaan TAMKin toimintaa ja tuloksia laajasti hyödynnettäväksi myös korkeakoulun ulkopuolella.

Kirjoittajat: Katri Salminen ja Lasse Hillman
Kuva: AdobeStock