Hankkeen aikana työskentelimme tiiviisti useamman korkeakoulun kanssa ja kehitimme harjoittelun ohjausta. Kokeilimme erilaisia tapoja kouluttaa monialaisesti käytännön taitoja tuleville terveysalojen ammattilaisille.
Interprofessionaaliset (moniammatilliset) simulaatiot
Toteutimme moniammatilliset simulaatiot hoitoketju- ja osastosimulaatioina. Toteutukseen osallistui sairaanhoitaja- radiografia-, bioanalytiikka-, ensihoitaja- ja lääketieteen opiskelijoita.
Interprofessionaalisessa konseptissa oppimistavoitteena oli kommunikointi ja yhteistyötaidot eri ammattiryhmien välillä. Keväällä 2022 toiminta jatkuu edelleen uusien toteutusten muodossa ja sitä kehitetään lisää opetuksen arjessa.
Toiminnasta voit lukea Sciencedirect sivustolta, sekä kuunnella HARKKA-hankkeen podcastista. Tulossa on lisää julkaisuja, joten ole kuulolla, jos olet asiasta kiinnostunut.
Moniammatillinen diabetespilotti
Pilotti, jossa hoitotyön ja lääketieteen opiskelijat olivat työparina klinikkaharjoittelussa diabetesvastaanotoilla, toteutettiin yhteistyössä Tampereen yliopiston lääketieteen laitoksen lisensiaattikoulutuksen, Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutuksen kanssa. Lisäksi toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen osallistui diabeteksen hoidon ammattilaisia (lääkäreitä ja diabeteshoitajia) Seinäjoelta ja Tampereelta. Toiminta jatkuu keväällä 2022.
Opinnollistamisen prosessi yhtenäistyi
Hankkeen aikana yhtenäistimme opinnollistamisen prosessia. Valmistuessaan se herätti sekä yhteistyöoppilaitosten että työelämätahojen kiinnostuksen opinnollistamista kohtaan. Esimerkiksi Tampereen yliopistollinen sairaala kiinnostui harjoittelujaksojen opinnollistamisen periaatteesta, jota olemme yhteistyössä ryhtyneet toteuttamaan myös käytännön tasolla.
Hankkeen loppumetreillä herätimme keskusteluja ja uusia ideoita siitä, kuinka voisimme opinnollistaa suurempia kokonaisuuksia ja liikuttaa suurempia määriä opiskelijoita kerralla.
Opinnollistamisesta voit lukea tarkemmin TAMK-blogista ja kuunnella HARKKA-hankkeen podcastista.
Opiskelijasta ohjaajaksi
Opiskelijasta ohjaajaksi koulutus toteutettiin yhdessä Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston kanssa. Pilotissa kehitettiin harjoittelun ohjaajakoulutusta lähellä valmistumisvaihetta oleville terveysalan opiskelijoille. Koulutuksen tarkoituksena oli antaa pedagogisia valmiuksia opiskelijalle harjoittelun ohjaukseen.
Toiminnasta on tulossa artikkeli kansainvälisessä julkaisussa, mutta sitä ennen aiheeseen voi tutustua HARKKA-hankkeen loppuraportista.
Opettajan rooli ohjatussa harjoittelussa
Hankkeen aikana toteutettiin kaksi tutkimusta opettajan roolista ohjatussa harjoittelussa. Ensimmäisessä tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia käytännön harjoittelun ohjaavien opettajien etäohjauksesta ja sen merkityksestä. Sen tuloksista voi lukea TAMKin julkaisuista. Toisessa tutkimuksessa selvitettiin hoitotyön opettajien näkemyksiä opettajan roolista.
Kirjoittaja: Heimo Outinen, lehtori, sosiaali- ja terveysala
Kommentit