Kokemuksia lehtorin työelämäjaksosta Solitalla

Sosiaalisen median sovellusten kuvakkeita

Marraskuun lopun kirpeänä pakkaspäivänä juon cappuccinoa yhdeksännen kerroksen loungessa. Lumi putoilee Tampereen silhuetin ylle. On työelämäjaksoni ensimmäinen päivä ja olen saapunut Solitan toimistolle oppimaan uutta ja ylläpitämään omaa substanssiosaamistani digimarkkinoinnin lehtorina.

Kuka tahansa opetushenkilöstön edustaja TAMKissa voi osaamista kehittääkseen anoa itselleen työelämäjaksoa. Jakso merkitään omaan työaikasuunnitelmaan ja työelämäjaksosta allekirjoitetaan sopimus yrityksen, TAMKin ja opettajan kesken. Omalla työelämäjaksollani allekirjoitin lisäksi salassapitosopimuksen yrityksen kanssa.

Itse hain keväällä 2023 intran ohjeiden mukaisesti mahdollisuutta lähteä. Merkitsin jo hakuvaiheessa kalenteriini tyhjäksi marraskuulle kaksi viikkoa työelämäjaksoa varten. Ennen kesälomaa tuli tieto, että pääsen lähtemään. Elokuussa aloin etsimään työelämäjakson paikkaa LinkedIn-päivityksellä. Kirjoitin toiveistani ja sainkin yksityisviestillä useampia hyviä ehdotuksia, joista tapasin kaikki videopuhelun välityksellä.

Upeiden ehdokkaiden joukosta valitsin työelämäjakson paikakseni Solitan, jonka kulttuurista ja arvoista olin kuullut paljon hyvää etukäteen. Prosessi sai myös Solitan sisällä vihreää valoa ja asiat lähtivät etenemään. Muutamaa viikkoa ennen työelämäjakson alkua kävin paikan päällä Peltokadulla tutustumassa toimistoon ja suunnittelemaan tarkemmin tulevan kahden viikon sisältöjä ja teemoja.

Työelämäjakson alkaminen jännitti varmasti molempia osapuolia yhtä paljon – tilanne on sinänsä erikoinen ja siihen ei varmastikaan ole olemassa yhtä yhteistä toimintamallia. Tunsin kuitenkin oloni tosi tervetulleeksi ja jo ensimmäisen päivän aikana asiat lähtivät loksahtelemaan hyvin paikoilleen.

Kahden viikon aikana pääsin tutustumaan talon sisällä rekrymarkkinointiin, asiakasmarkkinointiin sekä näkemään sosiaalisen median sisältöjen tuotantoa ja vuoden 2024 suunnitteluprosesseja. Oli mahtavaa päästä tutustumaan käytössä oleviin digimarkkinoinnin järjestelmiin ja kuulemaan ja näkemään markkinointiväen jokapäiväistä työskentelyä. Pääsin lisäksi pohtimaan ja sparrailemaan mielenkiintoisia haasteita, kuten miten rakennetaan kompleksisen tuote- ja palvelutarjooman pohjalta kiinnostavia sisältöjä useammalle eri kohderyhmälle. Mielenkiintoista oli nähdä digitaalisen markkinoinnin suunnittelun monia eri tasoja ison, kansainvälisen B2B-yrityksen näkökulmasta. Kaikki viikkojen aikana nähty ja koettu tuo inspiraatiota ja innostusta opintojaksoilleni pitkäksi aikaa!

nainen istuu tuolissa kannettava tietokone sylissä ja hymyilee

Kahden viikon aikana käydyt keskustelut veivät toivottavasti kokeilun kaikkien osapuolien ajattelua eteenpäin ja antoivat perspektiiviä omaan työhön puolin ja toisin. Työelämäjaksoni aikana myös huomasin, että olen pysynyt varsin hyvin digimarkkinoinnin käytännön syrjässä kiinni opetuksessani. Vaikka it-alan sanasto lyhenteineen vaatii alkuun hieman arvoituksenratkaisukykyä, pystyin seuraamaan keskusteluja ja myös antamaan omaa näkökulmaani asioihin. Sain lisäksi paljon positiivista palautetta osaamisestani solitalaisilta ja tällä energialla on hyvä lähteä kohti vuotta 2024. Kaikkiaan voin suositella työelämäjaksoa niin muille lehtoreille kuin yrityksillekin.

 

Teksti: digimarkkinoinnin lehtori Miina Kivelä on pohjakoulutukseltaan tietojenkäsittelyn ja yrittäjyyden tradenomi ja on aina salaa haaveillut it-alalla työskentelemisestä.

Kuva: Pixabay

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *