TRE®-stressinpurkumenetelmä opettajan työhyvinvoinnin tukena

Käsittelen tässä blogitekstissä TRE®-menetelmää opetustyötä tekevän näkökulmasta. Avaan aluksi menetelmän taustaa ja periaatteita. Tämän jälkeen kerron henkilökohtaisista TRE®-harjoittelukokemuksistani suhteessa omaan työhyvinvointiini.

TRE® (Tension, Stress & Trauma Releasing Exercises) -menetelmä on kehollinen stressin ja trauman purun menetelmä. Menetelmän on kehittänyt amerikkalainen sosiaalityön tohtori, stressin ja trauman hoidon asiantuntija David Berceli. Hän pyrki auttamaan menetelmän avulla Lähi-idän ja Afrikan sodissa traumatisoituneita ihmisiä. Tällä hetkellä TRE®-menetelmää käytetään maailman laajuisesti itsehoidollisena menetelmänä ja esimerkiksi psykoterapian tukena. Berceli on kehittänyt liikesarjan, jonka avulla käynnistetään kehon neurogeeninen liike. Tämä liike ilmenee usein vapinana tai tärinänä.  

Tavoitteena levollisuuden ja turvallisuuden tunteen kasvattaminen

TRE®-menetelmän taustateoriana vaikuttaa autonomisen hermoston toimintaan liittyvä Stephen Porgesin polyvagaalinen teoria. Porgesin (2011) polyvagaalisen teorian mukaan autonominen hermosto koostuu kolmesta erillisestä osasta, jotka ovat hierarkkisessa suhteessa toisiinsa: kehittynein osa liittyy sosiaaliseen liittymiseen, astetta alkukantaisempi taisteluun tai pakoon ja alkukantaisin osa lamaantumiseen. Hermostomme kehittyy ja muovautuu elämänkokemusten ja ympäristötekijöiden mukana. Turvattomuuden kokemukset ja emotionaalinen traumatisoituminen saa autonomisen hermoston toistuvasti yli- tai alivireystilaan. Sietoikkuna eli optimaalinen vireystila, on tila, jossa koemme levollisuutta ja turvallisuutta. Sietoikkuna kapenee stressaavien ja traumaattisten kokemusten myötä. Hermostomme reagoi impulsseihin herkästi ja ryhtyy puolustamaan joko ylivirittäytymällä tai passiivisella alivireyden tilalla. Säännöllinen TRE®-harjoittelu purkaa stressiä, kehon yli- ja alivireystilaa sekä kasvattaa sietoikkunaa, jolloin palautuminen tehostuu. TRE®-harjoittelussa keskeistä on luottamuksellinen suhde ohjaajan kanssa, turvallisuus ja itsesäätelyn opettelu sekä sen vahvistaminen. Harjoittelun myötä luottamus omaan kehoon kasvaa. 

TRE®-menetelmä työhyvinvoinnin tukena ja laadukkaamman vuorovaikutuksen mahdollistajana

Vuorovaikutustilanteen osapuolet tuovat kohtaamiseen oman menneisyytensä, sen hetkiset tunnelmansa ja omat tavoitteensa. Tavoitteet voivat poiketa yhteisistä tavoitteista ja tunnetilat voivat olla hyvin erilaiset kohtaamisen osapuolilla. Näin ollen joskus tilanteesta voi muodostua jännitteinen ja erilaiset odotukset voivat aiheuttaa ristiriitoja. Hyvät kokemukset auttavat luottamuksen rakentamista omaan itseen ja uusin kohtaamisiin.  

TRE®-harjoittelu on minulle tärkeä osa hyvinvoinnista huolehtimista. Olen tehnyt sosiaalityötä kriisissä olevien ihmisten parissa. Päivän aikana vaihtuvat asiakastilanteet ja tunnelmat pakottivat minut etsimään tehokkaan stressinpurkumenetelmän. Tällä hetkellä opetan tulevia sosiaalialan ammattilaisia. Aikaisemmassa työssäni olin vuorovaikutuksessa asiakastilanteessa useimmiten korkeintaan kahden henkilön kanssa kerrallaan. Asiat olivat raskaita ja koskettavia, mutta läsnä oli kahden henkilön tunteet, tarinat ja meidän kolmen muodostama vuorovaikutustilanne. Tällä hetkellä työskentelen ryhmien kanssa, joissa on useimmiten noin 30 opiskelijaa. Vuorovaikutus tapahtuu usean ihmisen kanssa kerralla.

Opetustilanteet vaativat kykyä ja herkkyyttä ohjata ja säädellä ryhmää ja sen tunnelmaa. Tunnelma välittyy vuorovaikutustilanteissa. Myötätuntouupumus on termi, joka kuvaa ihmissuhdetyötä tekevien epäsuoraa altistumista asiakkaan tai tässä tapauksessa opiskelijan traumalle. Altistumisen myötä opettajalle syntyy yksi tai useampi negatiivinen seuraus. Kun opettaja kohtaa traumaa oireilevan opiskelijan, stressitaso nousee, jotta hän voi kohdata oppilaan empaattisesti auttaakseen ja ymmärtääkseen. Mikäli altistumista on paljon ja se on pitkäkestoista, palautuminen on haastavampaa. TRE®-menetelmä auttaa purkamaan kuormittavia tilanteita ja palautumaan työn arjesta. Tämän lisäksi TRE®-harjoittelu opettaa havainnoimaan ja säätelemään asiakkaan tai opetusryhmän vireystilaa paremmin. 

Lopuksi 

Henkilökohtainen TRE®-harjoitteluprosessi auttaa osaltaan lisäämään traumaymmärrystä. Henkilökohtainen ymmärrys tuo laatua arkityöhön ja auttaa palautumaan. Tämän lisäksi tarvitaan syvempää traumaymmärrystä osaksi eri organisaatioiden toimintakulttuuria, jotta työntekijöiden työhyvinvointia voidaan vaalia ja työyhteisöt muodostuisivat turvallisiksi työympäristöiksi omista elämäntarinoista riippumatta. 

Traumatietoinen vuorovaikutus opetustyössä -hanke järjestää koulutusta toisen asteen opetushenkilöstölle ja tarjoaa ajankohtaista osaamista vuorovaikutukseen, traumatietoisuuteen ja tunne- ja vuorovaikutukseen liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen yksilö- ja yhteisötasolla. TRE®-  menetelmään perehdytään ja sitä pääsee opettelemaan ohjatusti ensimmäisessä koulutusosiossa: Traumatietoisuus opettajan työssä. 

Kirjoittaja: Hanna-Kaisa Korpikoski, lehtori, sosiaalityöntekijä, YTM, sertifioitu TRE®- ohjaaja. Traumatietoinen vuorovaikutus opetustyössä -hankkeen kouluttaja. 

Kuva: Pixabay

Lähteet:
Berceli, David 2011. TRE – stressinpurkuliikkeet. Stressin ja traumojen helpottamiseen. 

Linner Matikka, Johanna 2023 Traumainformoitu työote. 

Porges, Stephen 2011. The Polyvagal Theory: Neurophysiological Foundations of Emotions, Attachment, Communication, and Self-Regulation. 

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen täältä!
https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/traumatietoinen-vuorovaikutus-opetustyossa#expander-trigger–450374 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *