Yhdessä oppien järjestimme Avoimen korkeakouluopetuksen päivät

Tapahtuman tutustumiskohde oli Paidia – Tieteen areena. Kuva: Siiri-Iiris Siuko

Avoimen korkeakouluopetuksen päivät kokoavat vuosittain yhteen ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen avoimen korkeakouluopetuksen toimijat. Nyt järjestelyvuorossa oli Tampere ja päivät toteutimme 9.–10.11.2022 yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Päivien suunnittelussa ja järjestelyissä pidimme tärkeänä kahta lähtökohtaa. Halusimme opiskelijoita mukaan järjestelytiimiin tuomaan opiskelijanäkökulmaa, samalla opiskelijat saivat mahdollisuuden edistää opintojaan. Toiseksi pyrimme yhdistämään voimamme toisen, TAMKin ja yliopiston lähes samaan aikaan järjestettävän tapahtuman eli valtakunnallisten Opintoasianpäivien kanssa. Opintoasianpäivien järjestäjätiimin kanssa teimmekin yhteistyötä tapahtumien suunnittelusta alkaen. Lisäksi saimme konkreettisia vinkkejä heidän kokemuksistaan ja palautteistaan siitä, miten tapahtumia järjestetään.

Meille kaikille tapahtuman järjestäminen oli uuden oppimista. Päivien suunnittelu aloitettiin hyvissä ajoin helmikuussa. Syyskuun alussa järjestäjätiimiin liittyi kolme TAMKin liiketalouden opiskelijaa. Opiskelijat osallistuivat päivien suunnitteluun ja toivat tärkeän panoksen käytännön järjestelyihin. Opiskelijoille avautui näin oiva tilaisuus oppia ja samalla kerätä opintopisteitä.

Opiskelijoiden näkökulmasta järjestäjätiimiin oli helppo hypätä mukaan, sillä osa opiskelijoiden tehtävistä oli etukäteen suunniteltu ja myös opiskelijoiden ideoita kuunneltiin. Järjestäjätiimi oli jo suunnitellut isompia kokonaisuuksia, esimerkiksi tilavaraukset ja ohjelman kokoamisen. Meidän opiskelijoiden tehtäväksi jäi pienempien yksityiskohtien viilaus, kuten bändin kontaktointi, Nokia Arenan monitoimitila Paidian varaus ja tervetuloviestien lähettäminen osallistujille.

Monipuolisia taitoja karttui päivien järjestämisessä

Marraskuun alussa pitkään suunnitellut päivät vihdoin koittivat; pääsimme tositoimiin ja näkemään suunnitelmat käytännössä. Meillä oli päiville huolellisesti suunniteltu aikataulu, jossa jokaiselle oli suunniteltu omat tehtävät. Hoidimme vuorotellen muun muassa vieraiden vastaanottamista ja narikan vartioimista, lisäksi toimimme saliavustajina ja osallistuimme Paidia-vierailujen toteuttamiseen. Päivien aikana neuvoimme ja ohjasimme aktiivisesti osallistujia.

Osallistujat pääsivät kuulemaan pelitutkimuksesta sekä osallistumaan erilaisiin peliaktiviteetteihin Paidia-vierailussa. Osallistujat olivat silminnähden innoissaan mahdollisuudesta päästä kokeilemaan VR-laseja, rallisimulaattoria ja erilaisia pelikonsoleita.

Ensimmäinen päivä sujui mukavasti ja huipentui näyttävään iltatilaisuuteen. Ennen iltatilaisuutta toivotimme osallistujat tervetulleiksi ja ohjasimme heidät alkumaljojen pariin. Tämän jälkeen pääsimme itsekin liittymään juhlaan mukaan ja totesimme, että niin ruoka, bändi kuin järjestelytkin olivat onnistuneet hienosti. Vieraat viihtyivät juhlassa hyvin, ja moni lähtikin jatkamaan vielä iltaa.

Opiskelijan näkökulmasta oli mielenkiintoista päästä mukaan näkemään ja kokemaan, mitä tällaisen tapahtuman järjestäminen vaatii yhteistyönä. Oli myös hauskaa päästä itse osallistumaan päiville ja iltatilaisuuteen. Avoimen korkeakouluopetuksen päiville osallistuminen oli mielestämme kiva tapa päästä tekemään loput projektiopintopisteet.

Meille kaikille paras palaute tapahtumasta oli lopulta tyytyväiset osallistujat!

Teksti: Liiketalouden opiskelijat Janita Salonen, Siiri-Iiris Siuko ja Leevi Jetsu sekä
Lea Yli-Koivisto ja Tiina Hakkarainen, avoin AMK, TAMK