Palautteesta löytyy timantti

Palautteen antaminen on lähes yhtä vaikeaa kuin sen vastaanottaminen. Onneksi meillä kuitenkin on lomakkeet ja järjestelmät, joilla palautetta kerätään systemaattisesti. Myytävän koulutuksen asiakkailta, opiskelijoilta, kerätään palautetta, jonka pohjalta kursseja myös kehitetään.

TAMKin myytävän koulutuksen palautteista vuodelta 2023 piirtyy kuva tyytyväisistä opiskelijoista. Yleisilme palautteesta on reippaasti hyvän puolella, lähellä erinomaista. Koulutuksemme koetaan hyödyllisiksi ja sisältöjä kiiteltiin. Järjestelyt toimivat ja oppimisympäristöt tarkoituksenmukaisia. Siitä iso kiitos kuuluu kaikille niille asiantuntijoille, jotka kurssejamme rakentavat, myyvät ja opettavat.

Asiakastyytyväisyyttä mittaamme NPS-luvulla, jonka voi typistää kysymykseen ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit koulutusta ystävällesi/kollegallesi”. NPS-luvun mittari on välillä -100 (ei yhtään suosittelijaa) ja +100 (ei yhtään arvostelijaa). Eli jos NPS on 0, tarkoittaa se sitä, että suosittelijoita ja arvostelijoita on saman verran. Kaikki mikä on plussan puolella, tarkoittaa sitä, että suosittelijoita on enemmän kuin arvostelijoita.

Kotimaan koulutuksien NPS luku on +58, eli erinomainen. Globaalin koulutuksen NPS-luku on jotain uskomatonta, +88. Nämä molemmat luvut kertovat vahvasti sen, että TAMKin järjestämään koulutukseen ollaan tyytyväisiä. Asiakkaamme saavat mielestään rahoilleen vastinetta. Eivät he muuten meitä olisi valmiita suosittelemaan.

Jäin miettimään kotimaan koulutuksen ja globaalin koulutuksen isoa eroa (30 pistettä NPS-asteikolla). Tuo ei varmasti johdu siitä, että opetus globaaleilla kursseillamme olisi huomattavasti erinomaisempaa kuin kotimaassa järjestetty. On aivan saletti, että asiantuntijamme ovat aivan yhtä rautaisen hyviä kummassakin tapauksessa. Voisiko ero johtua siitä, että me suomalaiset olemme tottuneet hyvään? Odotamme jo ennakkoon erinomaista laatua, varsinkin kun kyse on maksullisesta koulutuksesta. Globaalit asiakkaammekin varmasti odottavat paljon, onhan suomalainen koulutuksen taso yhä vieläkin yksi meidän keskeisimpiä myyntivalttejamme. Mutta, globaali asiakkaamme yllättyy nähtävästi enemmän kuin kotimainen siitä, että tuotamme vieläkin kovempaa timanttia kuin mitä he odottavat.  Hyvä me! Hyvä te!

Teksti: Hannu Koponen, liiketoimintapäällikkö
Kuva: AdobeStock

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *