Toteutuksistani ensimmäinen, Self-branding, julkaistiin toukokuussa 2021 ja Digital Marketing ja Digital Selling kesäkuun puolivälissä 2021. Tällä hetkellä kaikista kolmesta opintojaksosta on jo toinen toteutuskierros meneillään. Vaikka toteutus on non-stop, eli suorittamisen voi aloittaa milloin vain, päätimme teknisistä syistä johtuen toteuttaa ne elokuusta elokuuhun ulottuvilla omilla vuositoteutuksillaan. Toteutuksien välissä pystymme tekemään kehitystyötä palautteisiin perustuen.
Omassa tahdissa
Opintojaksot on rakennettu pääosin tekemieni lyhyiden, tekstitettyjen luentovideoiden, ulkoisten tahojen tuottamien lukumateriaalien sekä palaute-aktiviteettiin kirjoitettavien soveltavien kysymyksien avulla. Opiskelija tutustuu käytännössä itsenäisesti ja omassa tahdissaan aihealueeseen ja lopuksi vastaa Pitstop-nimisessä tehtävässä muutamaan soveltavaan kysymykseen. Vastaamisen jälkeen opiskelija näkee myös muiden vastaukset anonyyminä yhteenvetona. Toisten antamat vastaukset usein antavat uusia näkökulmia oman vastauksen päälle. Vastaamisen jälkeen opiskelija näkee myös kirjoittamani ja automatisoidusti lähtevän kannustavan viestin, joka johdattaa kohti seuraavaa aihealuetta.
Verkko-opinnot on tähän mennessä suorittanut loppuun yhteensä 159 opiskelijaa. Kaikkiaan verkkoalustalle on ilmoittautunut yhteensä noin 500 opiskelijaa, joista noin puolet eli 52 % alustalle kirjautuneista on aloittanut opintojakson.
Mikäli tarkastelemme edes yhden tehtävän tehneitä suhteessa opintojakson suorittaneisiin, luku on vielä huomattavasti positiivisempi – Self-branding ja Digital Marketing -opintojaksoilla 74 % eli liki kolme neljäsosaa opinnon aloittaneista teki sen loppuun asti. Digital Selling -opintojaksolla 42 % aloittaneista pääsi loppuun asti. Tämäkin luku on keskimääräisten MOOC-suoritusprosenttien valossa todella positiivinen.
Nopeasti suoritettavia
Opinnot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille Tampereen korkeakouluyhteisön tutkinto-opiskelijoille. Opintojaksolla onkin ollut opiskelijoita monipuolisesti ympäri vuoden ja erityisesti kesäopintoina 24H Online -kirjaston opinnot ovat olleet suosittuja. Näillä englanninkielisillä opintojaksoilla on ollut paljon kansainvälisiä opiskelijoita mukana ja tutkinto-opiskelijoita on ollut sekä TAMKista että ristiinopiskelupalvelun kautta. Opintoja voi tehdä myös avoimen AMKin kautta 15 euron kappalehintaan. Ne ovat pääosin suunniteltu pieneksi maistiaiseksi kustakin aihealueesta ja täydentävät hyvin monenlaisia eri tutkintoja.
Pääosin 24H Online -kirjaston opinnot suoritetaan nopeasti valmiiksi. Noin kaksi kolmasosaa kurssin suorittaneista on vastannut, että he suorittivat opinnon loppuun muutamassa päivässä tai alle parissa viikossa. Palaute opintojaksoista on ollut todella positiivista. Yhtä opiskelijaa lukuun ottamatta eli 99,4 % opintojakson suorittaneista suosittelisi sitä muille. Myös sanalliset palautteet tukevat sitä, että 24H-kirjaston opintojaksoille on selkeä tilaus.
Alta voit vielä katsella lyhyen videon, joka esittelee tarkemmin Self Branding-opintojakson sisältöä.
Lue tarkemmat opintojaksokuvaukset HUBSin sivuilta:
https://hubs.fi/en/studies/study-calendar/self-branding/
https://hubs.fi/en/studies/study-calendar/modern-digital-marketing/
https://hubs.fi/en/studies/study-calendar/modern-digital-selling/
Kirjoittaja Miina Kivelä on digimarkkinoinnin lehtori TAMKin Liiketalous- ja media -yksikössä ja hän kannustaa opiskelijoita taustasta riippumatta opiskelemaan digitaalista myyntiä, markkinointia ja henkilöbrändäystä.
miina.kivela@tuni.fi
https://www.linkedin.com/in/miinakivela/
Hei Miina,
Hieno juttu ja kurssit! Sinun kannattaisi kirjoittaa tämä myös englanniksi!
Mirja O.
Mirja Onduso
10.10.2022 09:25