Yhteistyötä yli ammattikorkeakoulurajojen

Opiskelijat harjoittelivat simulaatiota Taitokeskuskuksessa, joka on Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhteinen koulutuskeskus.

Simulaatio on terveysalan koulutuksissa yleistynyt opetusmenetelmä, jota oppilaitokset ympäri Suomen hyödyntävät monin eri tavoin. Me lähdimme yhdessä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa toteuttamaan simulaatiota valmistuville sairaanhoitajaopiskelijoille.

Simulaatioita suunniteltaessa tavoitteenamme oli antaa opiskelijoille mahdollisuuksia yhdessä oppimiseen ja haastaa heitä toimimaan uusissa tilanteissa lastenhoitotyön periaatteiden mukaisesti. Ammattikorkeakoulusta riippumatta lastenhoitotyön opetuksessa korostetaan eri-ikäisten lasten kliinisen tilan arviointia ja kokonaisvaltaista voinnin tarkkailua sekä perhehoitotyön toteuttamista. Täten eri ammattikorkeakoulujen opiskelijat voivat simulaatioiden avulla harjoitella luontevasti erilaisia hoitotyön tilanteita. Monissa lasten ja nuorten hoitotyön tilanteissa hoitopolku kulkee keskussairaalan ja yliopistosairaalan välillä, joten on tärkeää tarjota opiskelijoille mahdollisuus jo opintojen aikana harjoitella tällaista yhteistyötä keskenään.

Simulaatiot toteutettiin Tampereella keväällä ja syksyllä 2022 ja niitä oli kunkin päivän aikana seitsemän. Toteutuspaikaksi valikoitui Tampere, koska Taitokeskus tarjoaa hyvät puitteet simulaatioihin ja Seinäjoelta saapuvia opiskelijoita oli vähemmän kuin tamperelaisia. Tampereelta simulaatioihin osallistui lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoisia ammattiopintoja suorittavia opiskelijoita, Seinäjoen ammattikorkean opiskelijat puolestaan olivat suorittamassa lapsen, nuoren ja perheen hoitotyötä osana sairaanhoitajan hoitotyön asiantuntijuuden opintojaksoa.

Teknisesti päivät onnistuivat hienosti ja opiskelijat olivat tyytyväisiä toteutukseen. Opiskelijat nostivat esiin, kuinka mielenkiintoista oli nähdä erilaisia toimintatapoja. Tämä korostui erityisesti vertaillessa yliopistosairaalan ja keskussairaalan toimintatapoja; opinnoissa painottuvat helposti lähisairaalan käytänteet. Tulevan työelämän kannalta onkin tärkeää ymmärtää, että käytänteet vaihtelevat välillä suurestikin.

Yhteistyö avasi hyvin silmiä siitä, kuinka asiat toimivat varsin eri tavalla yliopistosairaalassa kuin pienemmissä kunnissa. Tällainen yhteistyö oli mukavaa vaihtelua.

Opiskelijat kertoivat, että simulaatioiden aikana tehty yhteistyö ja näkemysten jako syvensivät ajatuksia. Vaikka valmistuminen näillä opiskelijoilla olikin jo aivan nurkan takana, on hyvä saada mahdollisuuksia harjoitella, kerrata ja testata omaa osaamista uusilla tavoilla.

Mielestäni hyvin täydensimme toisiamme kouluina ja opimme toisiltamme paljon!

Opettajan näkökulmasta ammattikorkeakoulujen välinen yhteissimulaatio tarjoaa mahdollisuuden keskustella opetuksen nykytilasta ja tulevaisuudesta sekä jakaa kokemuksia erilaisista käytänteistä. Keskustelu eri ammattikorkeakoulussa toimivan oman alan kollegan kanssa voi parhaimmillaan antaa uusia ideoita siirrettäväksi myös omaan työhön.

Yhteistyöstä ja yhdessä oppimisesta on siis valtava hyöty niin opiskelijoille kuin opettajillekin. Tulevaisuudessa voisimmekin toteuttaa vastavierailun Seinäjoelle – esimerkiksi virtuaalisesti etänä simuloiden.

Kirjoittajat: Kirsi Kivistö-Rahnasto, lehtori, TtM, sairaanhoitaja AMK, Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Lasse Tervajärvi, lehtori, TtM, KM, ESH, Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuva: Lasse Tervajärvi

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *