Avoin AMK – jatkuvan oppimisen mahdollistaja

Avoimen AMKin tiimi: Merja Leinonen (vas.), Tiina Hakkarainen, Lea Yli-Koivisto ja Elina Mannerhovi (takana)

Avoimella ammattikorkeakouluopetuksella on merkittävä rooli jatkuvan oppimisen kentässä. Se mahdollistaa osaamisen kehittämisen monenlaisiin tarpeisiin tarjoamalla tutkintokoulutuksen opintojaksoja kaikille kiinnostuneille iästä tai pohjakoulutuksesta riippumatta. TAMKin avoimessa AMKissa opiskelee noin 2500 opiskelijaa vuosittain tutkintoryhmissä tai avoimen AMKin omissa ryhmissä.

Mitä avoin AMK tarjoaa?

Tarjonnan perustana ovat yksittäiset opintojaksot, joille on kätevää ilmoittautua verkkokaupan kautta osoitteessa www.tuni.fi/avoinamk. Yksittäisten opintojen tarjontaa on kaikilta TAMKin koulutusaloilta ja niistä voi koota itselleen sopivan kokonaisuuden.

Työikäisten osaamisen kehittämiseksi on tarjolla valmiiksi koottuja kokonaisuuksia, joilla voi parantaa ja ajantasaistaa tiettyä aluetta osaamisessaan. Näistä suosituimpia ovat HR- ja palkkahallinnon asiantuntijan sekä Työkykykoordinaattorin opinnot.

Yksi avoimen AMKin upeista tehtävistä on mahdollistaa tutkinto-opiskelijaksi pääsy polkuopintojen kautta. Avoimessa AMKissa on tarjolla vuosittain yli 300 polkuopiskelupaikkaa AMK- tai YAMK-tutkintoihin.  Polkuopintojen suorittamisen jälkeen avoimen AMKin opiskelijoilla on mahdollisuus hakea tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot ovat oiva vaihtoehto, silloin kun hakija ei ole saanut opiskelupaikkaa yhteishaun kautta, hänellä ei ole lukio- tai ammatillista koulutusta suoritettuna tai kun tämä väylä tutkinto-opiskelijaksi sopii muusta syystä paremmin. Polkuopintoja tarjotaan myös ammatilliselle toiselle asteelle väyläopintoina. Toisen asteen opiskelijat voivat myös tutustua AMK-opintoihin kurkistuskursseilla.

Avoin AMK tarjoaa paljon muutakin, kuten kampanjoita eri ryhmille. Sellaisia ovat olleet maksuttomat avoimen opinnot työttömille ja tilapäistä suojelua tarvitseville ukrainalaisille. TAMKin alumneille tarjotaan mahdollisuus suorittaa opintoja maksutta yhden vuoden ajan valmistumisestaan. Myös korkeakouluyhteisön henkilökunta voi opiskella maksutta avoimessa AMKissa. Näiden mahdollisuuksien lisäksi avoimessa voi tehdä loppuun aiemmin TAMKissa keskeytyneitä tutkinto-opintoja.

Avoimen AMKin opintojen koordinointi

TAMKin avoimen AMKin toiminnan taustalla on pieni, mutta tehokas ja asialle omistautunut tiimi, joka tekee tiivistä yhteistyötä TAMKin eri yksiköiden kanssa. Vuosien varrella avoimen tiimi on ollut digitalisoimassa toimintaa, mikä on mahdollistanut toiminnan laajentumisen. Ilmoittautumisen helppous verkkokaupan kautta on mahdollistanut isomman tarjonnan sekä isompia määriä opiskelijoita hakeutumaan ja pääsemään avoimen opintojen pariin.

Digitalisoitumisen myötä työ muuttuu, mutta ei kuitenkaan vähennä henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen tarvetta. Opiskelijoiden tilanteet ovat niin yksilöllisiä, että mitään valmista kaavaa ei aina löydy, vaan täytyy olla luova. Yhdessä asiakkaiden kanssa suunnittelemme hänelle sopivimman ratkaisun avoimen AMKin moninaisista mahdollisuuksista. Ole meihin rohkeasti yhteydessä!

Tänä vuonna avoimen AMKin erityinen kehittämiskohde on verkko-opintotarjonnan laajentaminen. Avoimen AMKin, osaamisyksiköiden ja koulutuksen kehittämispalveluiden yhteistyönä on syntynyt jo lähes 30 verkko-opintoa, mm. 60 opintopisteen polkuopinnot liiketalouden tutkinto-ohjelmaan.

Kirjoittajat: Kehittämispäällikkö Tiina Hakkarainen, suunnittelija Merja Leinonen, suunnittelija Elina Mannerhovi ja ja Jatkuvan oppimisen päällikkö Lea Yli-Koivisto, Uudistava oppiminen ja yhteistyö, TAMK
s-postit: etunimi.sukunimi@tuni.fi

Kuva: Elina Mannerhovi