European Universities antoi kipinän uutta luovalle yhteistyölle – strategisten kumppanien avulla korkeakoulu voi saavuttaa suuria tavoitteita

Brysselissä UAccesS-hankkeen valmistelumatkalta. Kuvassa ovat vasemmalta alkaen Katri Salminen, Kirsi Viskari, Camilla Kalevo ja Noora Kahra
Brysselissä UAccesS-hankkeen valmistelumatkalla. Kuvassa ovat vasemmalta alkaen Katri Salminen, Kirsi Viskari, Camilla Kalevo ja Noora Kahra.

Strategiset kv-kumppanit mahdollistavat merkityksellisen kv-toiminnan lisäämisen ja syventämisen. Aktiivisen vaihtotoiminnan lisäksi tämä voi tarkoittaa yhteisten opintojaksojen tai jopa koulutusohjelmien kehittämistä tai vaikka säännöllistä haastavien kv-projektirahoituksien hakemista.

Jatkuva oppiminenkin on kaikkien huulilla, ehkä voimme tarjota tätä myös laadukkaassa kansainvälisessä yhteistyössä. Korkealle tähtäävä yhteistyö vaatii syvää molemminpuolista tuntemusta ja jatkuvaa yhteydenpitoa, osallistumista ja mukaan kutsumista. Näiden päälle tarvitaan vielä aikaa sekä pitkäjänteistä työtä. Kun perusedellytykset ovat kunnossa, on mahdollisuudet käytännössä rajattomat.

European Universities – kunnianhimoinen aloite

Euroopan Komissio lanseerasi pilottihankkeen, jonka tavoitteena oli vahvistaa eurooppalaista korkeakoulutusta ennennäkemättömän yhteistyön voimin. Kahden rahoitushakukierroksen aikana eurooppalaiset korkeakoulut muodostivat verkostoja ja lähtivät rakentamaan koulutustarjontaa yli maan ja tiederajojen. European Universities -aloite haastaa osallistuvat korkeakoulut ennennäkemättömällä tavalla, sillä näin syvä yhteistyö edellyttää voimakasta toimintojen muokkaamista, mukaan lukien esimerkiksi korkeakoulujen organisoitumisen.

Aikataulu yhteistyön rakentamiselle ja konkreettisen työn aloittamiselle oli hyvin nopea. Korkeakouluilla oli korkea kynnys osallistumiseen. Jokainen joutui kohdallaan pohtimaan ja tekemään nopeita päätöksiä esimerkiksi siitä ollaanko vaadittaviin muutoksiin valmiita ja tietääkö kukaan edes tarkalleen mitä nuo vaatimukset lopulta tulevat olemaan? Miten esimerkiksi varmistetaan, että verkostolle muodostetaan sellainen yhteinen tavoite, joka palvelee parhaiten myös korkeakoulun omia kehitys- tai vaikka kansainvälistymissuunnitelmia?

TAMKista vastasimme haasteeseen kahden verkoston voimin. Yhteinen nimittäjä molemmissa oli strateginen kv-kumppani. Engaged University –verkostoon lähdimme mukaan Hollannissa sijaitsevan Hanze Hogeschoolin pyynnöstä ja UAccesS-verkostossa on useita strategisia partnereitamme. Avainasemassa oli kumppaneiden välinen luottamus toistensa laadukkaaseen tekemiseen sekä varmuus pitkäjänteisestä sitoutumisesta. Luottamus oli niin syvää, että projektivalmisteluita lähdettiin työstämään nopeasti ja tehokkaasti. European Universities –rahoitushakemuksia valmisteltiin kiivaasti muutaman kuukauden ajan.

Projekteista uutta kipinää yhteistyölle

Valmistelu oli intensiivistä aikaa. UAccesS-verkostossa tutustuimme toistemme toimintoihin ja ehdotimme ideoita yhteisille tavoitteille puolin ja toisin. Kestävän kehityksen osaamisen sisällyttäminen korkeakouluopintoihin, opinnollistaminen ja ammattikorkeakoulujen roolin vahvistaminen eurooppalaisella korkeakoulukentällä koettiin yhdessä tärkeiksi aiheiksi. Teimme tiivistä yhteistyötä eri yksiköiden välillä ja konsultoimme näiden aiheiden osaajia työyhteisössämme: opettajia, opiskelijoita ja asiantuntijoita. Samoin tekivät kollegamme kumppanikorkeakouluissa ja pikkuhiljaa yhteiset tavoitteet alkoivat kirkastua.

Rahoitusta verkostot eivät saaneet, mutta nopea ja tiivis ponnistelu yhdessä merkitykselliseksi koetun asian eteen sytytti kipinän laajaan yhteistyöhön. Saimme innostettua mukaan myös ison joukon TAMKilaisia. Vaikka emme rahoitusta saaneetkaan, niin verkostot ja yhteiset tavoitteet jäivät elämään. Pyrkimyksenämme on ajatella ja kokeilla rohkeasti uusia toimintamalleja. Haluamme kehittää vaikkapa virtuaalista eurooppalaista kampusta, jonka ideointiin ja kehitystyöhön toivomme mukaan asiantuntijoita yli koulutus- tai yksikkörajojen. Lisäksi tavoittelemme uusien, kv-liikkuvuutta lisäävien toimintojen kehittämistä ja sekin vaatii rohkeaa ideointia ja kokeiluja. Nämä ovat esimerkkejä juuri siitä syvemmästä, kenties uuttakin rakentavasta kansainvälisestä yhteistyöstä, johon toivomme strategisten kumppaneiden kanssa tulevaisuudessa pääsevämme.

Kohti tulevaa

Merkityksellisyys on sitoutumisen edellytys. Vaikka toiminta strategisten kv-kumppaneidemme kanssa saattaa näyttäytyä nykyhetkessä suurimmaksi osaksi perinteisenä ja tärkeänä vaihtotoimintana ja ajoittaisena projektityönä, antavat nopeat, uudet ja kunnianhimoisetkin avaukset rohkaisevaa viitettä tulevasta. Olemme oikeilla jäljillä. Uusia kollegoita tulee toimintaan mukaan ja yhdessä uskallamme kokeilla siipiämme haastavissakin projekteissa. Ehkäpä pian tarjoamme yhteisen kansainvälisen kesäkoulun kumppaniemme kanssa?

Perustyö, kuten toimivat kv-vaihdot, on hyvin tärkeää, sillä se rakentaa luottamusta syvemmäksi ja joukkojamme tiiviimmäksi. Toivon kuitenkin, että jo pian pääsemme rakentamaan yhteisiä opetussuunnitelmia ja hyötymään yhä syvemmin toistemme koulutustarjonnasta ja –kalenterista sekä yhteistyöverkostoista.

Kaksoistutkinto saattaa korviisi kuulostaa vielä kaukaiselta ajatukselta. Entäpä jos kuitenkin aloitat yhteisten opintojaksojen rakentamista? Tai, mitä jos kutsut uuden kollegasi mukaan tekemääsi kv-projektiin?

Teksti ja kuva: Noora Kahra, Senior Adviser, International Strategic Partnerships, TAMK