Restonomiopiskelijoiden tietotaitokilpailussa testattiin laajasti osaamista: Voittoon ylsi TAMKin restonomiopiskelijoiden joukkue

Viisi nuorta naista käytävällä pokaali kädessä.

Restonomiopiskelijoiden RESTO-tietotaitokilpailuja on järjestetty vuosittain vuodesta 2002 lähtien. Vuonna 2024 kilpailut järjestettiin ensimmäistä kertaa Porissa, Satakunnan ammattikorkeakoulussa 12.–14.3.2024. Tampereen ammattikorkeakoulun 3. vuoden restonomiopiskelijat osallistuivat Vivis-joukkueella tämänvuotiseen kilpailuun ja voitto saatiin ensimmäistä kertaa TAMKiin.

Tietotaitokilpailun osallistujina oli neljän hengen tiimejä kahdeksasta eri ammattikorkeakoulusta ja kilpailun keskiössä oli Satakunnan teollisuuskulttuurimatkailu. Tampereen ammattikorkeakoulun joukkueeseen kuuluivat Sohvi Majanlahti, Sofia Majuri, Pihla Vartiainen, Sofia Vatka sekä varajäsen Alisa Saaristo.

Osaamisvahvuutemme ovat ravintola-, tapahtuma- ja matkailualalla

Valmistauduimme kilpailuun harjoittelemalla muutaman minuutin myyntipuheiden pitämistä sekä tehtävien suorittamista rajatussa aikataulussa.

Kaikki viisi joukkueen jäsentä osallistuivat alkuvuoden harjoituskauteen mukaan, vaikka tehtäviä harjoiteltiin erilaisissa neljän hengen kokoonpanoissa. Halusimme olla valmistautuneita yhtenäisenä tiiminä mahdollisesta sairastapauksesta huolimatta.

RESTO-kilpailussa restonomitaidot ovat keskeisessä roolissa

Restonomikoulutus kattaa laajasti ravintola-, tapahtuma- ja matkailualan, mutta sisältää myös johtamistaitojen, markkinointi- ja myyntitaitojen sekä palvelukonseptien kehittämistä. Näitä taitoja tarvittiin myös tämän vuoden kilpailussa.

Porissa kisojen teemoina olivat teollisuuskulttuurimatkailu ja tulevaisuus. Tehtävien toimeksiantajia olivat Rosenlew-museo, Original Sokos Hotel Vaakuna Pori, Pori Jazz sekä Ahlströmin Ruukki Noormarkku. Kilpailutehtävät asettivat merkittävän aikapaineen, sillä työskentelyaikaa oli noin puolitoista tuntia, jonka aikana oli valmisteltava palautettavat tuotokset sekä myyntipuhe. Tuotosten esityksissä joukkueiden tuli esittää kolmeminuuttiset myyntipuheet päätuloksista ja -ehdotuksista.

Koulussa annetut toimeksiannot ovat valmentaneet yhdessä toimimiseen

Lähdimme alun perin kilpailuihin verkostoitumaan muiden restonomiopiskelijoiden kanssa. Vaikka kilpailuhenkisiä olemmekin, emme pitäneet voittoa itsestäänselvyytenä, sillä koko kilpailun ajan muiden tekeminen oli kovatasoista ja esitetyt ideat inspiroivia.

Jo koulussa tiimityöskentelynä toteutettavat toimeksiannot työelämän edustajille ovat valmentaneet meitä toimimaan yhdessä. Uskomme, että joukkueemme voiton takana oli tasainen suoritus ja tiimihengen vahvistuminen kilpailun edetessä. Kokemus oli arvokas, ja antoi paljon uusia ideoita sekä verkostoja, joita lähdimme hakemaan.

Haluamme kiittää muita restonomiopiskelijoita tiukasta kilpailusta, opettajia koulutuksesta sekä valmennuksesta. Kiitämme erityisesti Alisaa, meidän sparraajaamme ja joukkueen tukipilaria. Ilman teitä kaikkia ei olisi meidän voittoa.

Kirjoittanut: ViVis eli Vieraanvaraisuuden visionäärit
Kuva: Lauri Liikanen