TAMKin tekniikan kansainvälisyysviikko koulutusalansa kehittäjänä

Kuvassa vuoden 2019 tekniikan kansainvälisyysviikolle osallistuneet. Kirjoittaja Riku-Matti Kinnunen ylärivissä toinen oikealta.

Maaliskuussa 2011 TAMKissa elettiin jännittäviä hetkiä, kun ensimmäinen tekniikan ja luonnonvara-alan kansainvälisyysviikko oli aluillaan. Kutsut oli lähetetty puoli vuotta aikaisemmin, sitten oli suunniteltu, innovoitu, järjestelty, viestitty, valmisteltu ja viimeistelty, ja nyt oltiin vihdoin toivottamassa vieraat maailmalta tervetulleiksi. Maanantaiaamu oli sateinen, kävelytiet jäisiä ja bussit myöhästelivät, kun kv-vieraat saapuivat Kuntokadun kampukselle.

Maanantaiaamu oli sateinen, kävelytiet jäisiä ja bussit myöhästelivät, kun kv-vieraat saapuivat Kuntokadun kampukselle. Pohjolan pimeä talvi oli epäilemättä eksoottinen ulottuvuus matkalla kohti tapahtumapaikkaa. Useimmat kv-viikon osallistujista olivat Suomessa ensimmäistä kertaa. Welcome to TAMK!

Ensimmäiselle tekniikan kv-viikolle osallistui reilut 20 ulkomaisten partnerikorkeakoulujemme kollegaa, jotka tulivat opettamaan, verkostoitumaan ja tutustumaan TAMKiin ja Tampereeseen. Tekniikan kv-koordinaattorina ja kv-viikon päävastuullisena järjestäjänä olin suunnitellut yhdessä koulutuspäälliköiden kanssa, mitä opiskelijaryhmiä vieraat opettaisivat ja millaista muuta ohjelmaa kv-viikko tarjoaisi. Kesti kuitenkin tovin ennen kuin kaikissa tutkinto-ohjelmissa oli selkeä käsitys siitä, mitä kansainvälisyysviikko oikeastaan tarkoitti; Miten vierailijan opetusaihe sopii opintojaksolleni? Miten kaikki nämä englanninkieliset diat ehditään kolmessa tunnissa? Miten selviän vieraalla kielellä, kun luentotauolla pitäisi kommunikoida kohteliaasti lajitoverin kanssa? Tohtivatko vieraat Hangaslahdella avantoon, kun sellainenkin oli ohjelmaan kehdattu mahduttaa? Kaikki meni loppujen lopuksi paremmin kuin hyvin, ja tekniikan kansainvälisyysviikon anti ja syvävaikutukset tulivat ulottumaan paljon pidemmälle kuin aluksi oli osattu ounastella.

Tekniikan kv-viikko toteutettiin TAMKissa kaikkiaan kymmenen kertaa vuosina 2011 – 2020, ja siitä tuli brändi – The TAMK International Week for Engineering.

Vuosikymmenen aikana TAMKissa vieraili yli 200 tekniikan alan opettajaa, tutkijaa ja osaajaa. Ulkomaiset vierailijaopettajat jopa suunnittelivat lukuvuoden aikataulunsa siten, että pääsisivät mukaan meidän tekniikan kv-viikollemme. Monet osallistujat palasivat Tampereelle vuosi vuoden jälkeen, ja joukossa oli niitäkin, jotka osallistuivat kaikille kymmenelle kv-viikolle. Jälleennäkeminen oli iloinen, kun TAMKissa taas kohdattiin! Vuodesta 2021 alkaen TAMKissa toteutetaan yksi suuri, kaikki koulutusalat yhdistävä kansainvälisyysviikko. Hieno ja luonnollinen jatke alakohtaisille kv-viikoille.

Tekniikan kv-viikolle osallistuvista opettajista ja tutkijoista tuli epävirallinen verkosto, alansa eurooppalainen kehittäjä ja uutta ennakoiva keskustelufoorumi.

Opiskelijaryhmät vierailivat vastavuoroisesti toistensa korkeakouluissa, opetussuunnitelmia kehitettiin, hankkeita ideoitiin, haettiin ja saatiin läpi, sovittiin opettajavaihdoista, ystävystyttiin. Moni tekniikan opettaja isännöi ja emännöi ensimmäistä kertaa opettajan urallaan ulkomaista vierasta tunneillaan. Mutta mikä tärkeintä: kv-viikon vieraat tarjosivat TAMKin tekniikan opiskelijoille merkittävän kotikansainvälistymiskokemuksen ja sitä kautta monelle näköaloja mahdolliseen pitkään opiskelijavaihtoon ulkomailla. Opiskelijapalautteissa mainittiin toistuvasti se ylpeys, jota tunsi, kun pystyi seuraamaan opetusta vieraalla kielellä, osasi ja uskalsi kommunikoida englanniksi, innostui uudesta tavasta lähestyä ehkä jo ennestään tuttua aihetta ja sai esitellä TAMKin oppimisympäristöjä laboratorioineen ja pienryhmätiloineen ulkomaisille vieraille.

Huomaamattamme tekniikan kv-viikko oli muokannut toimintatapoja ja opiskelukulttuuria, lisännyt osaamista ja laventanut pedagogista spektriä – luonnollisesti, ilman ulkoista pakkoa. Gutta cavat lapidem, non vi sed saepe cadendo. Tippa kovertaa kiveä, ei painollaan, vaan usein putoamalla.

Teksti: Riku-Matti Kinnunen, TAMK, Senior Lecturer, International Coordinator for Engineering, Technology and Natural Resources
Kuva: Saara Lehtonen

Loistavaa ja rohkeaa pioneerityötä, Riku-Matti! Hiukan etäämmältä seuranneena ei voi kuin ihailla sitä rautaista ammattitaitoa ja empaattista otetta, millä olet vetänyt nämä viikot läpi. Ei ihme, että siitä tuli The Week ja malli muille vastaaville.

Leena Stenman

5.11.2020 15:32