Valmistuvien kunniaksi leivotaan herkullinen kardemumma-mustikkakakku

TAMKin restonomiopiskelijat saivat haasteen toteuttaa kaikkien aikojen kakun juhlistamaan keväällä opinnoistaan valmistuvia. Catering Studion testiryhmän suosikiksi valikoitui näyttävä ja herkullinen kardemumma-mustikkakakku. Toimii myös kaikissa muissa kesän juhlissa. Olkaa hyvä!

Tiimikuvassa ovat juhlakakkuidean toteuttajat, restonomiopiskelijat Nella Kumpulainen (vas.) Tarja-Katariina Stepanova ja Noora Ryödi.

Mustikka-kardemummakakku

Kardemummakakkupohja

4 munaa
4,5 dl sokeria
1,5 dl maitoa
¾ tl vaniljajauhetta
4,5 dl vehnäjauhoja
3 tl leivinjauhetta
1,5 tl vastahienonnettua kardemummaa

Mustikka-vaniljahillo

750 g (n. 1l) mieluiten tuoreita mustikoita
3 dl hillosokeria
1,5 dl sokeria
1,5 vaniljatanko

Jogurttikuorrute

6 dl  kuohukermaa
3 dl turkkilaista jogurttia
3 rkl sokeria tai maun mukaan

Täyte

2 dl mustikkahilloa (ohje yllä)

Koristelu

125 g mustikoita

Kardemummakakkupohja

1. Kuumenna uuni 175 asteeseen.
2. Vuoraa halkaisijaltaan noin 18-senttinen vuoka, korkealla leivinpaperireunuksella.
3. Vatkaa munia ja sokeria noin 5 minuuttia, kunnes vaahto on vaaleaa ja kuohkeaa.
4. Kuumenna maito ja vaniljajauhe. Anna jäähtyä. Sekoita varovasti käsin maito muna-sokerivaahdon joukkoon.
5. Sekoita kulhossa vehnäjauhot, leivinjauhe ja kardemumma keskenään. Siivilöi kuivat aineet muiden ainesten joukkoon ja sekoita varovasti nostelemalla tasaiseksi taikinaksi. Kaada taikina vuokaan.
6. Paista pohjaa noin 50 minuuttia. Älä avaa uunin ovea, sillä pohja voi lässähtää keskeltä.

Mustikka-vaniljahillo

1. Kumoa mustikat, hillosokeri ja sokeri kattilaan.
2. Tee vaniljatankoon pitkä viilto ja raaputa siemenet irti. Pane siemenet sekä tanko mustikkakattilaan. Kuumenna ainekset varovasti kiehumispisteeseen koko ajan sekoittaen, ja anna sitten hautua miedolla lämmöllä 10-15 minuuttia.
3. Kuori pinnalle noussut vaahto pois ja poista vaniljatanko. Kumoa hillo puhtaaseen, kuumennettuun lasitölkkiin ja sulje kannella. Säilytä jääkaapissa.

Jogurttikuorrute

Sekoita kulhossa kerma, jogurtti ja sokeri keskenään ja vatkaa kiinteäksi kuorrutteeksi.

Kakun kokoaminen

1. Leikkaa kakkupohja kolmeen osaan. Pane ensimmäinen pohjalevy kakkuvadille. Levitä päälle tasainen kerros jogurttikuorrutetta ja sen päälle mustikkahilloa. toista kunnes olet käyttänyt kaksi pohjalevyä. Nosta päällimmäiseksi viimeinen pohjalevy leikkauspinta alaspäin.
2. Levitä paksu kerros jogurttikuorrutetta kakun reunoille ja päälle. Tee kuorrutteeseen pystyraitakuviointi kulmapaletilla tai lusikalla (käytä lusikan selkäpuolta). Aloita alhaalta ja jatka ylöspäin.

3. Koristele kakun pinta mustikoilla.

Vinkit:

Voit itsetehdyn hillon sijasta käyttää valmista hilloa tai marmeladia. Mustikan sijaan voi myös kokeilla muina makuina, vaikka mustaherukkaa tai mansikkaa.
Koristelussa voi käyttää muitakin marjoja, kuten karhunvatukoita.

Alkuperäinen ohje löytyy kirjasta ”Taivaalliset täytekakut”, jonka on kirjoittanut Linda Lomelino.

Tutustu TAMKin Catering Studioon Facebookissa