”Oli eeppistä opiskella Suomessa!” kertoo Software Engineering -tutkinto-ohjelman alumni

Software Engineering -tutkinto-ohjelman käynnistäminen on hyvä esimerkki Teollisuusteknologia-yksikön reagointikyvystä. Syksyllä 2017 teimme TAMKissa esityksen englanninkielisen tutkinto-ohjelman käynnistämisestä. Elokuussa 2018 aloitti ensimmäinen opiskelijaryhmä. Ripeää kehitystyötämme helpotti se, että yritysten osaamistarpeita oli kartoitettu ja tätä tietoa oli käytettävissä täysin uuden Software Engineering -tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman tekemisessä.

Nyt kun ensimmäiset opiskelijat ovat valmistuneet tutkinto-ohjelmasta, haastattelin yhtä alumniamme opiskelukokemuksesta tutkinto-ohjelmassamme.

Bangladeshilainen Jannaten Nayem työskentelee Eduix Oy:ssä Software Development Engineer -nimikkeellä. Hän aloitti työskentelyn yrityksessä tekemällä opintojenaikaista harjoittelua.

”Olen ollut Eduixilla kolme vuotta ja tänä aikana olen oppinut paljon työskentelemällä erilaisissa projekteissa. Tavoitteenani on oppia puhumaan sujuvasti suomea, jotta voin kommunikoida suomalaisten kanssa heidän äidinkielellään. Mielestäni paras tapa oppia vieraista kulttuureista on opetella puhumaan heidän kieltään”, Jannaten Nayem kertoo.

Tulevaisuuden suunnitelmissa hänellä on tehdä ainakin maisterin tutkinto ja ehkäpä jatkaa vielä tohtorin tutkintoon asti. Myös opetustehtävät suomalaisessa korkeakoulussa kiinnostavat häntä.

Millaista oli opiskella Software Engineering tutkinto-ohjelmassa?

”Oli eeppistä opiskella Suomessa! Suomalainen koulutusjärjestelmä poikkeaa täysin kotimaani Bangladeshin järjestelmästä. Tutkinto-ohjelmani opettajat olivat joustavia. Parasta oli se, että opettajia sai kutsua etunimellä, mikä loi ystävällisen ilmapiirin opettajan ja opiskelijoiden välille. Software Engineering -tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on käytännönläheinen ja se mahdollistaa opiskelijan työllistymisen laajasti IT-alalle”, Nayem summaa.

Jannaten Nayem nosti esiin myös kansainvälisten opiskelijoiden suuremman ohjaustarpeen, sillä uusi maa ja sen järjestelmiin sekä sääntöihin tutustuminen vie paljon aikaa. Kansainvälisiä opiskelijoita painaa monesti myös koti-ikävä, johon totuttelu vie oman aikansa. Nayem pitää tärkeänä Mirja Onduson roolia kansainvälisten opiskelijoiden kohtaamisessa ja ohjaamisessa.

Nyt kun TAMKin tavoitteena on lisätä kansainvälisten opiskelijoiden määrää, toivottavasti panostaisimme myös kansainvälisten opiskelijoiden monipuolisen ohjauksen kehittämiseen. Toivon siis, että jatkossakin meillä olisi ”mirjoja”, jotka tukevat kasvavaa kansainvälisten opiskelijoiden joukkoa heidän erilaisissa ohjaustarpeissaan.

Kirjoittaja: Tutkintovastaava Hanna Kinnari-Korpela, tietotekniikka, Software Engineering, Teollisuusteknologia, TAMK
Kuva: Jannaten Nayem, kuvan muokkaus Emmi Suominen