RestoSmash – tulevaisuuden näkymiä ja verkostoitumista

Tampereen ammattikorkeakoulun 3. vuoden restonomiopiskelijat järjestivät kevään viimeisen kurssin aikana yhteistyössä alan toimijoiden kanssa RestoSmash –tapahtuman, joka koostui messutapahtumasta ja hyväntekeväisyysillallisesta 17.-18.4.2024. RestoSmashia oli tekemässä myös 1. vuoden restonomiopiskelijat. Tapahtumassa luotiin jo alaa opiskeleville, alumneille ja yrityksille matalan kynnyksen tila verkostoitumiselle ja informoitiin 2. asteen opiskelijoita sekä opinto-ohjaajia restonomikoulutuksesta.

Messuilla järjestettiin kaksi paneelikeskustelua. Aamupäivän paneeliin osallistuivat ammattilaiset erilaisilta aloilta ja yrityksistä, jotka työllistävät restonomeja ja iltapäivän paneelissa keskustelivat restonomiopiskelijat sekä yksi alumni.

Messupäivän ensimmäisessä paneelissa käsiteltiin restonomien tulevaisuuden työnäkymiä ja muutoksia. Alan tulevaisuus koettiin positiiviseksi. Tekoäly, robotiikka ja automatisaatio koettiin enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Entistäkin tärkeämmäksi ominaisuudeksi tulevaisuuden tuomiin muutoksiin valmistautuessa mainittiin rohkeus yrittää ja rohkeus johtaa.

Juontajat Johanna Sainio ja Anitra Von Essen. Panelistit vasemmalta: Milla Laurila Ahlströmin Ruukilta, Iiris Fräntilä Eezyltä, Saura Pohjonen Ravintola Daisysta, Juho Viita Baronan Koutseista sekä Joel Kettula Suomen Restonomiliitosta.

Toisessa paneelissa pohdittiin restonomikoulutusta sekä sen hyviä ja huonoja puolia. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että restonomikoulutus ansaitsisi suurempaa arvostusta. Opiskelun aikana positiiviseksi asiaksi koettiin restonomien vahva yhteishenki. Opinnoissa painotetaan tiimityötä, mikä on nykypäivän työelämässä valttikortti. Toisen vuoden opiskelija Lumina Leppänen kaipaisi opintoihin vieläkin enemmän kansainvälisyyttä. Brändäyksen ja markkinoinnin avulla restonomikoulutuksesta on mahdollista saada tulevaisuudessakin houkutteleva koulutusvaihtoehto.

Juontajat Aleksis Hokkanen ja Netta Hietikko. Panelistit vasemmalta Juha Uusi-Seppä (TAMK), Fangda Chen (Haaga-Helia), Lumina Leppänen (TAMK), Eeli Asiala (TAMK alumni) sekä Ernest Tverdohleb (TAMK).

Messujen yhteydessä toimi Catering Studion Coffee Loungen tiloissa kahvila, jossa myytiin restonomiopiskelijoiden valmistamia tuotteita, kuten sämpylöitä, suolaista piirakkaa, juustokakkua, pullaa, smoothieita sekä juomia.

Messuilta löytyi useita yrityksien messupisteitä. Kevennyksenä tapahtumassa oli Restobingo. Suoritettavana oli yhteensä 9 leikkimielistä rastia; kuten tietovisoja, esterata, fine dining kattausta, sloganin keksimistä, maustetunnistusta, hävikkitehtävä sekä outojen keittiövälineiden kummastelua. Yhdellä rastilla oli mahdollista päästä kokeilemaan VR-laseja.

Kim Koskinen esitteli messukävijöille VR-laseja.

Torstaina järjestettiin juomakoulutus ja hyväntekeväisyysillallinen. Tarjolla illallisella oli opiskelijoiden valmistama kolmen ruokalajin illallinen. Ruokailu aloitettiin alkupalalla, joka sisälsi vihreän parsasalaatin ja focaccian. Pääruokana tarjoiltiin paistettua ahventa, palsternakkapyreetä ja sitruuna-voikastiketta ja jälkiruokana oli raparperi-valkosuklaavanukasta.

Tapahtuman aikana saadut tuotot julkistettiin ja annettiin Pirkanmaan mielenterveys ry:lle. Tapahtuman tuotot ohjataan lyhentämättömänä Pirkanmaan mielenterveys ry:lle ja Parempi mieli -hankkeelle, jonka tarkoituksena on tukea palveluiden ulkopuolella olevia 16–29-vuotiaita nuoria ja nuoria aikuisia.

Henri Hyytinen saapui paikan päälle kiittämään lahjoituksesta.

Suuret kiitokset yhteistyöstä: Arla, Eezy, Hartwall, Lapland Hotels Tampere, Ravitsemisliike Aisti, Ravintola Daisy, Suomen Restonomiliitto, Tiiliholvi sekä Tom&Grill Kaleva.

Teksti: Eveliina Pudas ja Katrianna Riihiluoma
Kuvat: Emil Nippolainen, Pihla Vartiainen, Eveliina Pudas, Hanna Alanen