Nopeasti muuttuvat työnkuvat ja digitaalisuuden hyödyntämistä – terveysasemavierailujen antia

Naapuriimme Kuntokatu 4:n kohdalle suunnitellaan uutta Kaupin yliopistollista sote-keskusta, Kylseä. Uuden rakennuksen tilatarpeiden innoittamina vierailimme Sote-osaamisyksikön ja Uudistavan oppimisen ja yhteistyön väellä neljällä Tampereella sijaitsevalla terveysasemalla. Tutustuimme Tipotien ja Tammelakeskuksen terveysasemiin sekä Mehiläisen Hervannassa ja Tesomalla toimiviin terveysasemiin erityisesti tilatarpeita ja -mahdollisuuksia tarkastellen.

Digitalisaation mahdollisuudet ja kehittämisen tarpeet

Digitalisaatio ja etänä tapahtuva asiakkaan kohtaaminen ovat muuttaneet terveysasemilla työskentelevien ammattilaisten työskentelytapoja sekä asiakkaiden mahdollisuuksia olla yhteydessä ammattilaisiin. Tämän päivän terveysasemilla suuri osa asiakkaista kohdataankin etänä. Puhelimitse tapahtuva kommunikointi, takaisinsoittopalvelu, videovälitteiset tapaamiset ja muut digitaaliset apuvälineet ovat arkipäivää.

Etänä tapahtuva hoidontarpeen arviointi, hoitoon ohjaaminen ja neuvonta vaativat omat toimintaan suunnitellut tilansa. Vierailuilla näimme erilaisia tiloja ja ratkaisuja toteuttaa etänä tapahtuvaa asiakkaan kohtaamista. Yhteistä eri toimipisteiden toiminnassa oli se, että etänä asiakkaita vastaanottavilla ammattilaisilla oli ympärillään moniammatillinen tiimi, joka mahdollisti nopeat ja joustavat konsultaatiot. Tilojen näkökulmasta tällainen moniammatillinen toiminta vaatii rauhalliset tilat, joissa kuitenkin lähekkäin työskentely mahdollistaa reaaliaikaisen konsultoinnin eri ammattiryhmien välillä. Kylsen tiloja suunniteltaessa tuleekin huomioida tulevaisuudessa lisääntyvät etäkommunikoinnin mahdollisuudet.

Vaikka etänä tapahtuva asiointi lisääntyy, samoja palveluja, kuten ajan varaamista, ilmoittautumista, ohjausta, tarjotaan asiakkaille paikan päällä. Käyntiasiointia varten tarvitaan omat tilat, joissa asiakkaan yksityisyyden suoja on turvattu.

Nopeat muutokset työnkuvassa – joustavat ja muuntuvat tilat

Terveysasemilla kaikki ammattilaiset tekivät monipuolisesti kaikkia oman ammattiryhmän tehtäviä, toimivat niin vastaanottotyössä kuin etäpalvelussa. Terveysasematyön hektisyys ja nopeatempoisuus vaatii ammattilaisilta mukautumista työtehtävien muutoksiin myös kesken työpäivän. Esihenkilöiltä vaaditaankin eri palvelujen ruuhkautumisen seuraamista ja nopeita päätöksiä ammattilaisten työtehtävien muutokseen. Myös tilojen tulee joustaa ja mukautua erilaisiin toimiin ja erilaisiin tarpeisiin.

Omien nimettyjen työhuoneiden merkitys nousi keskusteluun ja osa ammattilaisista toivoo itselleen tällaista nimettyä työskentelytilaa. Kuitenkin muutokset työnkuvassa ja erilaiset työskentelytavat haastavat tätä ajattelua. Taloudellisten resurssien näkökulmasta tulee pohtia, onko järkevää pitää työhuoneita tyhjillään työntekijän työskennellessä toisenlaisia tiloja vaativissa tehtävissä. Vastaanottohuoneiden tulee myös vastata monenlaiseen toimintaan, eikä niitä tule varustaa pelkästään yhden ammattiryhmän vastaanottotiloiksi.

Moniammatillisen työotteen ja tiimityöskentelyn mahdollistaminen vaatii isompia yhteisiä tiloja, joissa voidaan tavata niin asiakkaita kuin pitää yhteistyöpalavereita. Samoin kiinteä yhteistyö käytännön työn ja opetuksen välillä vaatii tilaratkaisujen huomioimista. Moniammatilliset harjoittelut edellyttävät tilatarpeiden pohdintaa. Opetusklinikkatoiminta edellyttää esimerkiksi suurempia vastaanottohuoneita, jotta ammattilaiset ja opiskelijat voivat työskennellä yhdessä asiakkaan parhaaksi.

Tampereen ammattikorkeakoulusta tutustumiskäynneille osallistuivat Sosiaali- ja terveysala -osaamisyksiköstä Päivi Hautaviita, Kirsi Mansikkamäki, Ida Nikkola, Susanna Seitsamo, Hanna Uotila ja Helena Vesaluoma sekä Uudistava oppiminen ja yhteistyö -yksiköstä Outi Wallin ja Lea Yli-Koivisto.

Teksti: Hanna Uotila, TKI-asiantuntija, Sosiaali- ja terveysala, TAMK
Kuva: Pixabay