Dramaturgian ja tarinankerronnan työkaluja voi soveltaa purettaessa minkä tahansa työyhteisön arjen problematiikkaa

Vanhanaikainen elokuvaprojektori
Old style movie projector, still-life, close-up.

Elokuvat, työyhteisö ja kokemukset kohtaavat toisensa tarinoiden maailmassa. Kestävä aivoterveys -hankkeen tilaamissa hoitoalan työpajoissa huhti- ja toukokuussa 2023 kokeiltiin sitä, miten elokuvat tarjoavat uusia oivalluksia omaan kotiarkeen ja hoitoalan esimiestyöhön. Työpajat perustuivat Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston aikaisemmin toteuttamaan DRAMA-hankkeeseen. Sen tavoitteena oli luoda työyhteisössä sytykkeitä elokuvien kuvitteellisista tilanteista oikean elämän tilanteiden käsittelyn avuksi.

Dramaturgian keinot työhyvinvoinnin tukena -työpajat olivat Kestävä aivoterveys -hankkeessa mukana olleille esihenkilöille suunniteltuja työpajoja, joissa peilattiin elokuvien tarinoita ja niiden päähenkilöiden prosesseja hoitoalan esihenkilöiden kokemuksiin ja havaintoihin.

Päivä 1: Full Monty (Housut pois)
Ensimmäisenä päivänä työpajassa oli mukana yhdeksän hoitoalan esihenkilöä. Päivän agendalla oli elokuvan ”Full Monty” (Housut pois) analysointi ryhmäytymisen ja itsensä voittamisen näkökulmasta. Elokuva kertoo joukosta työttömiä miehiä, jotka päättävät ryhtyä miestanssijoiksi. Tarina tarjosi näkökulman itsetuntemukseen ja tiimityöhön.

Osallistujat keskustelivat elokuvan hahmojen kokemuksista ja siitä, kuinka ne voivat heijastua hoitoalan esimiestyöhön. Päivän aikana syntyneet oivallukset ja keskustelut olivat todella hedelmällisiä. Elokuvat auttoivat osallistujia ymmärtämään paremmin ryhmädynamiikkaa ja sitä, kuinka jokaisen tulee lopulta voittaa omat epävarmuutensa ja uskaltaa joskus mennä epämukavuusalueelleen.

Päivä 2: Kuninkaan puhe
Toisena päivänä työpajaan osallistui kuusi hoitoalan esihenkilöä. Tämän päivän keskiössä oli elokuva ”Kuninkaan puhe”, joka tarjoaa näkökulman esimiestyöhön, johtamiseen ja vastuun ottamiseen. Elokuvassa kuningas Yrjö VI kamppailee puheenpelkonsa kanssa, ja hänen on voitettava se auttaakseen maataan vaikeassa tilanteessa.

Päivän aikana osallistujat pohtivat, mitä oppia voi ammentaa kuninkaan tarinasta hoitoalan huomattavasti arkisempaan esimiestyöhön verrattuna Yhdistyneiden kuningaskuntien hallitsijan työhön. Keskusteluissa korostui johtajuuden rooli ja vastuun ottaminen vaikeina hetkinä. Jonkun on aina otettava vastuu.

Palautetta ja pohdintoja
Kummankin päivän työpajoissa hoitohenkilökunta antoi erittäin positiivista palautetta. Osallistujat kokivat, että elokuvien analysointi tarjosi uusia oivalluksia sekä omaan kotiarkeen että hoitoalan esimiestyöhön. Palaute vahvisti jälleen kerran sitä, että dramaturgian ja tarinankerronnan työkaluja voi soveltaa purettaessa minkä tahansa työyhteisön arjen problematiikkaa.

Ongelmat, jos niitä on, ovat jokaisessa työyhteisössä hyvin samankaltaisia, mutta eri ihmiset ratkaisevat niitä eri tavoilla. Tarinankerronnan keinojen analysointi työyhteisöjen kanssa auttaa havainnollistamaan noita eri ratkaisutapoja kunkin henkilökohtaisella tasolla. Tuntui, että esihenkilöt saivat uusia näkökulmia työhönsä ja ryhmäytymiseen. Kiitos kaikille osallistujille ja järjestäjille antoisista päivistä!

Lue lisätietoja hankkeesta täältä.

Teksti: Arto Koskinen
Lehtori, projektipäällikkö, elokuvaohjaaja