Korkeakouluyhteisön ja Pirkanmaan hyvinvointialueen yhteistyöohjelmaa rakentamassa

Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023 sote-uudistuksen myötä. Hyvinvointialueen vastuusta alueensa sosiaali- ja terveydenhuollon TKIO-toiminnasta sekä yhteistyöstä korkeakoulujen ja oppilaitosten kanssa on säädetty lailla. Korkeakouluyhteisö on luonnollisesti hyvinvointialueen keskeinen kumppani vahvalla monitieteisyydellään ja osaamisellaan. Yhteistyön vahvistamiseksi ja konkreettiseksi ohjaavaksi asiakirjaksi on Tampereen korkeakouluyhteisön ja hyvinvointialueen välille laadittu valtuustokausittain tehtävä yhteistyöohjelma tutkimus-, kehittämis-, innovaatio- ja osaamistoiminnan (TKIO) alueelle. Yhteistyöohjelman laatiminen toteutettiin yhteistyössä hyvinvointialueen, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston edustajien kesken.

Yhteistyön painopisteet nousevat organisaatioiden strategioista

Helmikuussa 2023 hyvinvointialueen, ammattikorkeakoulun ja yliopiston edustajista muodostettu työryhmä ryhtyi valmistelemaan konkreettisia askelmerkkejä ja tavoitteita Korkeakoulujen ja hyvinvointialueen yhteistyöohjelmalle vuosille 2023–2025. Tarve ohjelmalle nousi ensisijaisesti hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelman linjauksesta, mutta se toimii ohjaavana dokumenttina yhteistyön rakentamisessa, ylläpitämisessä ja arvioinnissa myös korkeakouluyhteisön näkökulmasta.

Yhteistyöohjelman ollessa ensimmäinen korkeakouluyhteisön ja hyvinvointialueen välistä yhteistyötä ohjaava dokumentti, käytiin aluksi laajaa keskustelua sen tarkoituksesta, sisällöstä ja tavoitteista kolmen organisaation johdon kesken. Nopeasti todettiin, että yhteistyön tavoitteiden ja painopisteiden tulee olla yhteisesti jaettuja ja toimintaa ohjaavia strategisia kärkiä.

Yhteisiä strategisia painopisteitä ja ilmiöitä paikannettiin organisaatioiden strategioista maalis-huhtikuussa. Itse sain olla mukana lukemassa yhteistyöosapuolien strategioita yhdessä Tampereen yliopiston kollegan kanssa. Yhteneväisyyksiä luokiteltiin ja sitä kautta muodostettiin yhteisesti jaettuja painopisteitä, tavoitteita sekä ajankohtaisia tarpeita ja ilmiöitä.

Toukokuussa valmistui ensimmäinen luonnos yhteisistä tavoitteista, toimenpiteistä, rakenteista ja kriteereistä. Esitys toimi yhteistyöohjelman pohjana ja se nostettiin keskusteluun organisaatioiden johdon yhteisissä tapaamisissa. Yhteistyöohjelman sisältöjen kommentointiin osallistettiin organisaatioiden henkilöstöä myös laajemmin. Saadun palautteen ja keskustelujen myötä muokattua ohjelmaluonnosta kommentoivat vielä organisaatioiden itse nimeämät edustajat elokuun lopulla.

Tämän valmisteluprosessin kautta tunnistettiin neljä yhteistyön painopistettä: Edelläkävijyys vahvalla osaamisella, Kansallisesti johtava, monitieteinen ja verkostoitunut TKIO-keskittymä, Korkeatasoinen, kansallinen ja vaikuttava TKIO-toiminta ja Yhteiskunnan haasteisiin vastaaminen.

Taulukko
Hyvinvointialueen ja korkeakouluyhteisön yhteistyön neljä painopistettä.

Yhteistyöohjelman hyväksynnästä toimenpanoon

Yhteistyöohjelma valmistui suunnitellusti syyskuussa ja sai hyväksynnän korkeakoulujen ja hyvinvointialueen johtoryhmissä ja valiokunnassa. Lopullisen hyväksynnän ohjelma sai hyvinvointialueen aluehallituksen hyväksyessä sen 23.10.2023.

Yhteistyöohjelma antaa yhteistyölle pohjan yhteisiin tavoitteisiin ja toimintaan, ja sen toimeenpano tulee olemaan vuoden 2024 merkittäviä yhteistyön kohteita.

Valmistelutyö on lähentänyt ohjelman osapuolien toimijoita. Yhteisten keskustelujen ja tapaamisten avulla toimijat ovat tutustuneet toisiinsa ja ymmärtäneet paremmin toistensa näkökulmia ja erityispiirteitä. Jatkossa yhteinen työskentely tavoitteiden saavuttamiseksi onkin toisten tuntemisen myötä varmasti luontevaa ja hedelmällistä.

Linkki yhteistyöohjelmaan tässä.

Teksti: Hanna Uotila, TKI-asiantuntija, Sosiaali- ja terveysala, TAMK