EAIE 2023 Rotterdamissa tarjosi erinomaiset puitteet kansainvälisten verkostojen vahvistamiseen

Euroopan suurin kansainvälisen koulutuksen konferenssi EAIE 2023 (European Association for International Education) järjestettiin syksyllä Rotterdamissa, Hollannissa. Kyseessä oli suurin EAIE –tapahtuma koskaan, sillä mukana oli kaiken kaikkiaan 6700 osallistujaa yli 100 maasta. TAMKista konferenssiin osallistui asiantuntijoita koulutuksen ja oppimisen sekä liiketoiminnan vastuualueilta. Tapahtuman osana toteutettiin myös laaja ja vaikuttava messutapahtuma, jossa oli yli 240 näytteilleasettajaa eri puolilta maailmaa, mukaan lukien Suomen Opetushallitus Study in Finland -brändin alla.

Ennen varsinaisen EAIE -konferenssin avajaisia järjestettiin TAMKin strategisessa yhteistyökorkeakoulussa Haagissa partneritapaaminen. TAMKista tapaamiseen osallistui koulutuksen ja oppimisen vastaava päällikkö Tarja Kalliomäki-Linnas. Päivän antia oli eri sessioissa käydyt keskustelut osallistujien kesken esimerkiksi liikkuvuuden esteisiin liittyvistä teemoista. Lisäksi päivän päätteeksi kokoontui Haagin verkoston yhteyshenkilöt tutustumaan opiskelijoiden suunnittelemiin uusiin verkkosivuihin sekä keskustelemaan verkoston visio ja missio -työpajojen tuloksista sekä verkostosopimuksesta. Haagin verkoston partnerikorkeakoulut TAMKin lisäksi ovat The Hague University of Applied Sciences (NL), University of Derby (UK), Universidad Francisco de Vitoria (ES), Masaryk University Brno (CZ), Università degli studi di Cagliari (IT) sekä Rhine-Waal University of Applied Sciences (DE).

EAIE:n varsinaisina konferenssipäivinä oli tarjolla kokonaisuudessaan 250 sessiota, verkostoitumistapahtumaa ja työpajaa. Yhdessä työpajassa oli TAMK vahvasti esillä. World cafe -metodilla toteutetussa sessiossa käsiteltiin kv-toiminnan organisoitumisen ekosysteemiä. Kokonaisuus oli suunniteltu yhdessä TAMKin partnerikorkeakouluista Haagin ammattikorkeakoulun ja Leedsin yliopiston (UK) kanssa. TAMKin kv-toiminnan nykyisen mallin sessiossa esitteli koulutuksen ja oppimisen päällikkö Kirsi Jokipakka. Ajankohtainen aihe houkutteli paikalle täyden salin kuulijoita, jotka alustusten jälkeen pohtivat kolmen esimerkin pohjalta mallia, jolla kv-toiminnasta saataisiin vielä vaikuttavampaa ja moninaisempaa tulevaisuudessa.

Viisi ihmistä seisoo kokouslavalla
Successful organisational change -session suunnittelijat ja toteuttajat: Juraj Trouw, Louisa Hill, Claudia Diers Lienke, Kirsi Jokipakka ja Casper Verschoor.

Viikon aikana TAMKin delegaatio tapasi huomattavan määrän sekä nykyisiä että potentiaalisia kv-partnereita. Monet eurooppalaiset partnerimme miettivät nyt kuumeisesti, miten saisimme opiskelijaliikkuvuuden määrät kasvamaan. Vaihtoon lähtevien määrä kun olivat laskussa jo ennen koronaa, eikä sitä ole vielä saatu nousuun epidemian jälkeen. Suomi sinänsä on opiskelijoille hyvin houkutteleva maa ja erityisesti turvallisuus, luonto ja vakaus houkuttelevat tänne. Yksi keino, mistä olimme yhtä mieltä, on edistää opettaja- ja henkilöstövaihtoja. Kun näkee kohteen, tilat ja pääsee osallistumaan opetukseen, pystyy paremmin itsekin suosittelemaan kohdetta opiskelijoille ja kollegoille. Paikan päällä näkee myös yhteistyömahdollisuudet esim. lyhytkurssien, opintokokonaisuuksien ja yhteisten tutkintojen suunnittelun suhteen. Ja alati tärkeämpi kotikansainvälistyminen toteutuu parhaiten, kun vastaanotamme TAMKiin vierailevia opettajia ja vastuutamme heille merkityksellisiä kokonaisuuksia opetettavaksi. Yksi verkosto, missä edellä mainittuja liikkuvuuden ja yhteisten opintokokonaisuuksien luomisen haasteita pyritään ratkomaan, on UNINOVIS -verkosto. Tämän korkeakoululiittymän kanssa TAMK suunnittelee parhaillaan mm. yhteistä European Universities –hanketta. Ja juuri hankehakemuksen tilanne ja jatkotyöstö olivatkin keskustelussa myös EAIE-konferenssin aikana.

Ryhmä ihmisiä istuu ravintolan pöydässä
UNINOVIS -verkoston partnerit ja TAMKin edustajat illallisella konferenssipäivän päätteeksi.

Konferenssiviikolla TAMKin delegaatio tapasi myös kaukaisempia partnereitamme, esim. Lisa Monroy Ortiz Universidad Panamericana Meksikosta. Näiden partnereiden kanssa yhteistyötä on tehty aiemminkin, mutta nyt suunnitelmissa on sen tiivistäminen ja merkityksellistäminen. Merkillepantavaa on myös se, että monessa korkeakoulussa on tapahtunut henkilöstömuutoksia ja halu tavata TAMKin edustajat oli kova. Tapaamisten aikana syntyikin useita jatkohankeideoita, mikä lisäsi kohtaamisten merkityksellisyyttä. Jatkotyöstäminen on jo käynnissä ja toivomme voivamme ilmoittaa uusista yhteistyömuodoista lähitulevaisuudessa unohtamatta Erasmus+ Global rahoitusinstrumentin hakua helmikuussa 2024 Euroopan ulkopuolisten maiden yhteistoimintaa varten. Kuten yhteisessä ohjelmassa esiintynyt räppäri Typhoon kiteytti: “It is not about me, it is up to me.” Jokainen korkeakoulussa työskentelevä voi ottaa aktiivisen roolin tulevaisuuden rakentamisessa.

Lähes viikon mittaisen konferenssin annin puki sanoiksi erinomaisesti EAIE:n presidentti Piet Van Hove omassa päätöstilaisuuden puheenvuorossaan: “We can be a compassionate community, lift eacher other up and work on real progress together”. Korkeakoulukentän kehittyminen vaatii nyt ja tulevaisuudessa sitoutunutta verkostoyhteistyötä ja kollegiaalista tukea, jotta pääsemme toiminnoissamme seuraavalle tasolle. Seuraavan kerran EAIE -konferenssi järjestetään vuoden päästä Ranskassa, mutta sitä ennen ehtii paljon asioita tapahtumaan TAMKin aktiivisissa kv-verkostoissa.

Linkki EAIE Rotterdam 2023 koostevideoon: https://www.youtube.com/watch?v=YJxECK0AzQI

Teksti ja kuvat:
Tarja Kalliomäki-Linnas, Koulutus ja oppiminen, Kansainvälistymisen palvelut