Maakuntakorkeakoulumallin yhteistyömahdollisuuksia esiteltiin tunisialaisille korkeakoulutuksen edustajille

Tunisialaiset korkeakoulutuksen edustajat vierailivat Tampereen ammattikorkeakoululla syksyllä 2023. Viikon mittainen vierailu huipentui maakuntakorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettuun maakuntamatkaan, jonka tarkoituksena oli avata yritysten ja korkeakoulutuksen välistä yhteistyötä.

Kokemuksiin korkeakoulutuksen ja yritysten yhteistyöstä oli Tunisiasta tutustumassa 22 henkinen delegaatio, joka koostui neljän yliopiston bioteknologia-alan opettajista ja tutkijoista sekä opetusministeriön edustajista. Maakuntakorkeakoulun aluekehittäjistä matkalle osallistuivat Tarja Tittonen sekä Jussi Savolainen.

Kolme ihmistä keskustelee
Professori Jawhar Ali Gharbi keskustelee TAMKin Biotech Tunisia-hankkeen projektipäällikkö Syed Mubarazin kanssa Visu Kalusteen näyttelytilassa.

Päivän aikana vierailimme Virroilla sekä Ruovedellä. Matkan ensimmäinen tutustumiskohde oli Suomen Levy Oy Ruovedellä, jossa Jouni Neste vastaanotti vierailijat. Samalla tutustuttiin muun muassa Visu Kalusteen tehdassaliin sekä kokemuksiin opiskelijayhteistyöstä.  Toimitusjohtaja Mikko Harmanen kertoi opiskelijatyönä suunnitellusta ”tulevaisuuden laboratoriopöydästä”, josta rakennettiin myös mallikappale yhtiön näyttelytilaan. Toimitusjohtaja Harmanen kertoi, että joitakin pöydän ideoita on voitu hyödyntää tuotannossa. Toiseksi esimerkiksi opiskelijayhteistyöstä nostettiin opiskelijatyönä toteutettu kansainvälisen markkinan arvio, jota hyödynnettiin yrityksen kansainvälisyyssuunnitelmissa.

Visu Kalusteelta matka jatkui Helvetin Portin ravintolalle, jossa nautittiin lounas, ja kuultiin Ruoveden kunnanjohtaja Toni Leppäsen sekä elinkeinoasiantuntija Tanja Lahden näkemyksiä yhteistyöstä maakuntakorkeakoulun kanssa. Lounaan yhteydessä ehdittiin ihmetellä myös suomalaista luontoa sekä Helvetin Portin farmin strutseja ja villisikoja.

Lounaan jälkeen matka jatkui Virroille, jossa delegaatio pääsi ensin vierailemaan Virtain Muovityö Oy:ssä. Virtain Muovityön toimintaan meidät tutustutti toimitusjohtaja Marja Haapanen. Vieraita kiinnosti etenkin opiskelijatyönä toteutettu puhallus-muovauskoneelle rakennettu täysautomaatiosolu. Haapanen kertoi yrityksen tehneen tiiviimpää yhteistyötä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa nyt neljä vuotta. Delegaatiota johtanut yleis- ja molekyylivirologian professori Jawhar Ali Gharbi kommentoi, että vierailun aikana oli hienoa nähdä ja kuulla konkreettisista menetelmistä, joilla yhteistyötä korkeakoulutuksen ja alueen yrittäjien kanssa tehdään, ja toivoi, että hekin saisivat omaan maahansa tämänkaltaista toimintaa ja yhteistyötä.

Ryhmäkuva ulkona
Tunisialaisdelegaatio Virtain Muovityö Oy:n tutustumiskäynnillä.

Virtain Muovityöltä matka jatkui vielä Nuorisokeskus Marttiseen, jonka puitteet tekivät selvästi vaikutuksen delegaatioon. Marttisen toiminnasta vierailijoille kertoi nuorisopalvelupäällikkö Sanna Järvensivu sekä Virtain kaupungin ja maakuntakorkeakoulun yhteistyöstä kaupunginjohtaja Henna Viitanen. Yhtenä esimerkkinä tästä esillä oli Keiturin Soten lähihoitajasta sairaanhoitajaksi koulutus. Ko. koulutuksesta huhtikuussa valmistunut Kirsi Hietaniemi kertoi koulutuksen mahdollistaneen paitsi oman urakehityksen niin myös toimintojen kehittämisen omalla työpaikalla. Ilman tätä mahdollisuutta kouluttautuminen olisi häneltä jäänyt tässä elämänvaiheessa toteutumatta. Toisaalta onnistuneesta koulutuskokemuksesta rohkaistuneena ja innostuneena askelmerkit kohti seuraavaa tavoitetta oli jo otettuna.

Marttisessa yhteystietoja vaihdettiin delegaation jäsenten ja kunnan edustajien kanssa, sillä puheisiin nousi mahdollisuudet hyödyntää Marttista tunisialaisten opiskelijoiden vierailukohteena.

Kokonaisuutena maakuntapäivän vierailut olivat delegaation jäsenten palautteen mukaan kiinnostavia ja avasivat heille hyviä, konkreettisia käytänteitä yhteistyön tekemisen tavoista ja malleista.

Kirjoittajat: Jussi Savolainen ja Tarja Tittonen, jotka toimivat osana työtään Maakuntakorkeakoulun aluekehittäjinä.

Kuvat: Pääkuva Jonne Renvall, muut kuvat Jussi Savolainen ja Gustavo Juber