Kohtaa kulttuurit, rakenna luottamus: Suomi-Kenia -yhteistyö urheilukasvatuksessa

Ryhmä ihmisiä seisoo pihalla Keniassa.
Yhteiskuvassa kirjoittajat ja KSUC:n henkilöstöä.

TAMK ja Koitaleel Samoei University College (KSUC) Keniassa ovat tehneet yhteistyötä liikkuvuushankkeen avulla jo muutaman vuoden ajan. KSUCin tavoitteena on erikoistua urheilukasvatukseen, joka on myös yksi koko Kenian valtion strategisista kärjistä.

Keväällä 2023 Suomessa vierailivat KSUCin hallinnosta Ruth Choge ja John Ngigi. He halusivat tutustua muun muassa TAMKin hanketoimintaan ja pedagogiikkaan. Vieraille järjestyi myös tutustuminen Varalan urheiluopistoon ja Kauppi Sports Centeriin. Marraskuussa 2023 oli TAMKin vuoro matkustaa Kenian Eldoretiin ja Mosoriotiin, jossa KSUC sijaitsee. Tavoitteena oli luoda laajempaa hankekonsortiota ja tavata väkeä Nairobin yliopistosta yhdessä KSUC henkilöstön kanssa. Matkaan lähtivät sosiaali- ja terveysalan lehtori Ilkka Piiroinen ja projektitoimistosta koordinaattori Eeva Heikkilä.

Kulttuurien välisen kompetenssin ja luottamuksen rakentaminen vaatii etukäteisvalmisteluja, kiinnostusta, kunnioitusta ja aitoja kohtaamisia. Joustavasta mielestä on hyötyä varsinkin suunnitelmien muuttuessa yllättäen. Esimerkiksi Keniassa viivästykset aikatauluissa kertovat usein kohteliaisuusnormeista; edeltävää keskustelua ei haluta pilata jatkuvalla kellon vilkuilulla ja kiireeseen vetoamalla. Hyvää käytöstä osoittavat myös businesspukeutuminen ja kohteliaisuusfraasit palaverien alussa ja lopussa.

Luottamukselle pohjautuvaa yhteistyö rakentuu vain silloin, kun kaikki osapuolet haluavat aidosti puhaltaa yhteen hiileen ja ymmärtää toisiaan. Lämpimästä vastaanotosta ja jatkuvista ”karibu” (tervetuloa) toivotuksista päätellen meitä odotettiin ja saapumiseemme oli valmistauduttu huolella. Kenialaisia kiinnosti kovin suomalainen tapakulttuuri ja eurooppalainen hankemaailma. Palavereihin osallistui toistakymmentä henkilöä. Kävimme läpi yhteistyömme tämänhetkistä tilannetta, esittelimme hankeaihioita ja mahdollisia instrumentteja sekä suunnittelimme uutta. Tunnelma oli innostunut ja positiivinen molemmin puolin.

Eldoret ”city of champions” profiloituu vahvasti urheiluun keskittyvänä kaupunkina ja tavoitteena on muun muassa rakentaa suuri urheilukeskus alueelle. Tämä on myös kirjattu Kenian valtakunnalliseen strategiadokumenttiin. Kuitenkin KSUC:ssa on tällä hetkellä mahdollista suorittaa ainoastaan kasvatustieteiden ja liiketalouden tutkintoja. Uusi urheilukasvatukseen keskittyvä kehitys- ja innovaatiotyö on aloitettu TAMK:n kanssa. Pedagogiikkaan liittyvinä innovaatioina kenialaisessa järjestelmässä voivat toimia esimerkiksi TAMKin fysioterapiakoulutuksessa käytetty ongelmalähtöinen pedagogiikka sekä Varalan urheiluopiston tiimioppimismalli.

Matkamme loppupuolella tapasimme myös Nairobin yliopiston väkeä. Opetussuunnittelua opettava Susan Yego ja kasvatustieteellisen tiedekunnan dekaani professori Jeremiah Kalai innostuivat yhteistyömahdollisuuksistamme. Kenian valtiolla on menossa iso koulutuspoliittinen muutos, jossa siirrytään tietopohjaisesta pedagogiikasta osaamisperustaiseen pedagogiikkaan. TAMK voi varmasti auttaa tässä muutoksessa.

Se, miten tästä jatketaan eteenpäin, on pitkälti yksittäisten ihmisten resurssien ja motivaation varassa. Olemme varmoja, että nämä kasvokkaiset tapaamiset vahvistavat motivaatiota ja luottamista yhteistyöhön myös sekavien alkujen keskellä. Kiitos Koitaleel Samoei University College ja lämmin, iloinen ja rauhallinen Kenia. Asante!

Teksti ja kuva:
Eeva Heikkilä, Projektikoordinaattori, Projektitoimisto, TAMK