Mikä maailmassa voisi olla paremmin? Kansainväliset opiskelijatiimit innovoivat uusia käyttökohteita keveille selluloosapohjaisille materiaaleille

kuvituskuva
Business People and Creativity Concept

BeLight-hankkeessa kehitetään uusia sovelluksia vaahtorainausteknologialla valmistettaville keveille selluloosapohjaisille materiaaleille. Opiskelijat innovoivat hankkeelle rohkeasti uusia tuotteita osana Design Management and Innovations -opintojaksoa.

Business Finlandin rahoittama BeLight on VTT:n, Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ja useiden pakkaus- ja rakennusalan yritysten yhteishanke, jossa kehitetään biopohjaisia ja mahdollisesti myös biohajoavia materiaaliratkaisuja. TAMK on yhteistyössä kansainvälisten kumppanikorkeakoulujensa kanssa teettänyt opiskelijaprojekteja, joissa on tuotettu hankkeelle tietoa kierrätyksestä sekä innovoitu käyttökohteita uusille vaahtomaisille materiaaleille.

Innovaatioprojektissa Design Management and Innovations -opintojakson kansainväliset opiskelijatiimit saivat BeLight-hankkeelta toimeksiannon innovoida selluloosa kuidusta vaahtorainatulle materiaalille uusia käyttökohteita. Ennen BeLight-hankkeen toimeksiantoa opiskelijat olivat lehtori Nina Kukkasniemen johdolla perehtyneet innovoinnin työkaluihin ja menetelmiin. Innovointiprojekti toteutettiin yhtä lähitapaamista lukuun ottamatta Teamsin ja Zoomin välityksellä.

Innovoinnin tuloksena kekseliäitä ratkaisuja useiden toimialojen tarpeisiin

Tiimit esittelivät innovoimansa tuotteet Zoomin välityksellä järjestetyssä pitchaus-tilaisuudessa. Opiskelijoiden pitchauksia olivat kuuntelemassa BeLight-hankkeen toimijat Ulla Häggblom ja Piia Kanto TAMKista. Olimme molemmat vaikuttuneita tiimien esityksistä. Oli hienoa, että tiimien innovoimat tuotteet olivat täysin erilaisia ja niitä oli kehitetty useiden eri toimialojen tarpeisiin. Kukin ryhmä oli huomioinut myös tuotteiden mahdollisen markkinavolyymin.

Häggblom kertoi olleensa iloinen erityisesti siitä, että opiskelijat eivät olleet hakeneet helpointa ja ensimmäisenä mieleen tulevaa ratkaisua vaan lähtivät liikkeelle nimenomaan niistä lähtökohdista, että mikä maailmassa voisi olla paremmin. Tiimeillä oli myös rohkeutta. Sen sijaan, että he olisivat miettineet, onko jokin mahdollista, he olivat miettineet, mitä pitäisi lähteä parantamaan. Toimeksiantajat iloitsivat myös siitä, että tiimit olivat innovoinneissaan huomioineet muun muassa ympäristönäkökohtia ja tuotteiden kustomointia, koska näiden asioiden merkitys markkinoilla kasvaa koko ajan. Jokaisesta tuoteinnovaatiosta oli myös löydettävissä uutuusarvoa.

Hankkeen tulokset esiteltiin myös BeLight-hankkeen projektipäällikkö Lisa Wikströmille (VTT). Wikström kertoi, että oli hienoa tutustua opiskelijoiden innovaatioihin, joissa oli pyritty tarjoamaan ratkaisuja suuriinkin haasteisiin. Nuoret ovat ajan hermolla, innovoitujen tuotteiden uudelleen käyttö ja kierrätys oli myös otettu hienosti huomioon.

Haastetta riitti, mutta ryhmien innostus ja yhteistyö veivät projektia voimalla eteenpäin

Opiskelijoiden mukaan projektissa haastavinta olivat hyvän idean keksiminen ja useista idea-aihioista yhden valitseminen lopulliseen kehitykseen. Opiskelijat pitivät projektia hienona kokemuksena. Sujuva ja innostava yhteistyö sekä keskustelut oman tiimin kanssa veivät prosessia eteenpäin. Palkitsevimmaksi hetkeksi opiskelijat nostivat pitchaus-tilaisuuden sekä sen hetken, kun he oman esityksensä jälkeen kuulivat yleisön aplodit.

Kirjoittaja: Piia Kanto, lehtori, Rakennettu ympäristö ja biotalous, Tampereen ammattikorkeakoulu

Kuva: Shutterstock

Tutustu hankkeen nettisivuihin: