BeLight-hanketiimi Amerikan serkkuja tapaamassa

Naisenergiaa Amerikassa: (vas) Virpi Rämö, Katri Salminen, Ulla Häggblom ja Piia Kanto

Tamkilaista naisenergiaa lähti Amerikan valloitukseen. Matkan kohteena oli NC State University (NCSU), Department of Forest Biomaterials Pohjois-Carolinassa. Viemisinä oli BeLight-hankkeen tuloksia sekä monialaista osaamista. Tuomisina oli BeLight-yrityksille suunnattu raportti hankeyhteistyöstä sekä uusia tuulia muun muassa koulutusyhteistyöhön. Naisenergiasta vastasivat Ulla Häggblom, Katri Salminen, Piia Kanto ja Virpi Rämö.

BeLight on Business Finlandin rahoittama VTT:n, Tampereen ammattikorkeakoulun  ja useiden pakkaus- ja rakennusalan yritysten yhteishanke, jossa kehitetään uusia biopohjaisia, kierrätettäviä ja ympäristöystävällisiä materiaaliratkaisuja erilaisiin uusiin sovelluskohteisiin. Hankkeen tavoitteita ovat lisäksi edistää uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä laajentaa kansainvälistä osaajaverkostoa erityisesti suomalaisyritysten hyödyksi.

Hankkeessa tehdään kansainvälistä yhteistyötä muun muassa North Carolina State Universityn College of Natural Resources kanssa, joka on johtava kuitupohjaisten materiaalien osaaja Yhdysvalloissa. Yhteistyössä on muun muassa selvitetty amerikkalaisten yritysten kierrätyksen ja kiertotalouden käytänteitä.

Uutta tietoa ja yhteistyötä

Forest Biomaterials -laitoksen johtaja Steve Kelley oli järjestänyt meille inspiroivan ja mielenkiintoisen ohjelman, jonka ansiosta tapasimme lukuisia asiantuntijoita. Meitä oli matkassa monialainen tiimi, joka edusti TAMKin kierto- ja biotaloustutkimusryhmää, biotuotetekniikkaa, laboratoriotekniikkaa sekä konetekniikkaa. Vierailuohjelma oli rakennettu vastaamaan BeLight-hankkeen intressejä. Vierailun aikana jaoimme tietoa BeLight-projektista, saimme projektin kannalta tärkeää tietoa sekä kävimme keskusteluja mahdollisesta yhteistyön kehittämisestä myös projektin jälkeen.

Olimme vaikuttuneita vierailusta maailman johtavassa kuitukangas instituutissa. Laitoksen johtaja Dr. Behnam Pourdeyhimi oli kiinnostunut yhteistyöstä TAMKin kanssa kuultuaan uudesta tekstiili- ja materiaalitekniikan koulutuksestamme sekä suunnitteilla olevista tekstiilihankkeista. Vierailun aikana käydyissä asiantuntijakeskusteluissa saimme myös BeLight-hankkeen kannalta olennaista uutta tietoa muun muassa kuitukangas- ja ligniinitutkimuksesta sekä valmistustekniikoista.

College of Natural Resources -korkeakoulun dekaani Myron Floyd halusi keskustella kanssamme koulutusohjelmiemme samankaltaisuuksista sekä molempia korkeakouluja kiinnostavista aihealueista. Hän oli myös erityisen kiinnostunut metsien vaikutuksesta ihmisten hyvinvointiin.

Vierailumme huipentui Pulp and Paper Advisor Board Spring 2022 -tapahtumaan, johon osallistuimme kansainvälisinä kutsuvieraina. Tilaisuudessa oli läsnä viitisenkymmentä yrityssektorin edustajaa, tiedekunnan professorit, opiskelijoita vanhempineen sekä alumneja. Päivän aikana seurasimme useita metsäteollisuuden puheenvuoroja sekä kävimme mielenkiintoisia keskusteluja tilaisuuteen osallistuneiden kanssa.  Näistä raportoidaan myöhemmin BeLight-hanketoimijoille.

Yhteistyö jatkuu ja tiivistyy

Vierailun antia olivat lukuisat tapaamiset, jotka hyödyttivät suuresti BeLight-hanketta. Viikon aikana kävi myös molemmin puolin selväksi, että yhteistyötä tulee jo tehtyjen toimenpiteiden lisäksi jatkaa ja kehittää entistä tiiviimmäksi sekä koulutus- että hankeasioissa. Matkan antia olivat myös lukuisat NCSUssa käymämme vilkkaat keskustelut sekä mielenkiintoiset laboratoriovierailut, jotka inspiroivat meitä ideoimaan TAMKin koulutusten välistä yhteistyötä.

BeLight-hankkeen verkkosivut

Teksti: Ulla Häggblom, yliopettaja Rakennettu ympäristö ja biotalous, Piia Kanto, lehtori Rakennettu ympäristö ja biotalous, Virpi Rämö, lehtori Rakennettu ympäristö ja biotalous ja Katri Salminen, projektipäällikkö Teollisuusteknologia, TAMK

Kuva 2:  BeLight-matkatiimi: Katri Salminen (vas), Virpi Rämö, Piia Kanto, Ulla Häggblom ja Natural Resources -korkeakoulun dekaani Myron Floyd