Nyt tai ei koskaan – Eurooppalaista korkeakouluyhteistyötä rakentamassa

Korkeakoulujen jäseniä Malagan tapaamisessa, TAMKin Anne-Maria Mäkelä ja Eeva-Liisa Viskari kuvassa oikealla.

Nyt tai ei koskaan
Menen aurinkoon
Lipun lunastin ja lennän etelään, lennän etelään
Tarpeekseni saanut oon
Synkästä ja lennän etelään, lennän etelään
Meen Malagaan

Näin laulaa Jari Sillanpää hitissään ”Malagaan”. Useampikin kollega siteerasi kyseistä rallia, kun kuuli työmatkasta Malagaan. Sitaatista huolimatta tämän blogin pääasiana ei ole suinkaan Jari, ei myöskään Malaga, vaan eurooppalainen yliopistoyhteistyö. Malaga oli näyttämönä, minne lensimme heti loppiaisen jälkeen viimeistelemään UNINOVIS DATA for L.I.F.E. allianssin hakemusta Erasmus+ Eurooppalaiset yliopistot -hakuun. Olisihan tämän suunnitteluviikon voinut Tampereella tai jossain muussa partnerikorkeakoulussakin pitää. Kutsuimmekin konsortion jäseniä TAMKiin tammikuussa, mutta eipä ihme, että kaikki valitsivat mieluummin kohtaamispaikaksi Malagan.

Muita partnereita ovat koordinaattorina toimiva University of Paris Sorbonne Nord, Kaunas University of Applied Sciences, Technical University of Applied Sciences Würtzburg-Schweinfurt ja University of Tirana, edustaen maantieteellisesti neljää eri Euroopan kolkkaa. Hankevalmistelu on nyt järjestyksessään toinen, sillä ensimmäisessä haussa ei vielä rahoitusta myönnetty.

Tässä vaiheessa voi helposti tyrmätä kuvitelmat auringon lämmössä vietetystä leppoisasta viikosta. Neljä päivää vietimme neuvotellen, väitellen, vääntäen, kääntäen, suunnitellen ja kirjoittaen sisällä, jossa kevyt untuvatakki oli tarpeen. Ulos ehdittiin nauttimaan auringon viimeisistä säteistä illansuussa ja usein vielä illallakin suunnittelu jatkui. Tällä kerralla on paitsi vastattava edelliseltä hakukierrokselta saatuun palautteeseen, mutta myös nostettava hakemuksen tasoa vielä siitäkin korkeammalle.

Tunkkinne pitäkää hei
Malja nousee vapaudelle

Aina ei kansainvälinen yhteistyö ole helppoa. Eurooppa ei lopulta ole kielen, kulttuurin, historian, uskonnon tai alueelliselta näkökannalta yhtenäistä aluetta. EU pyrkii luomaan ja vahvistamaan integraatiota, mutta siitä huolimatta kansalliset edut ovat ensisijaisia. Kulttuurilliset ja kielitaidon tasoerot tekevät yhteistyöstä joskus varsin vaikeaa ja siinä pääsimme punnitsemaan sekä kärsivällisyyttä, että diplomatiaa. Tapaamisten tärkeys kuitenkin osoitti tarpeellisuutensa, sillä viikko käytettiin hyvin.

Yhdessä keskustellen ideoitiin mm. ”tutkimus-Tinder”, lentoyhtiöiden kanta-asiakaskorttien tyylinen hopea, kulta ja platinatasot osaamismerkkien suorittamisessa. Lisäksi vaihdettiin ajatuksia eri korkeakoulujen käytänteistä, tavoitteista, partnereista ja tulevasta yhteistyöstä muutoinkin, kuin haun kohteena olevassa projektissa. Yhteistyö partnereiden välillä syvenee toisissa Erasmus+ hakemuksissa ja liikkuvuusvaihdoissa.

Partnerikorkeakoulujen rehtorit allekirjoitustilauudessa

Viikko kruunattiin perjantaina, kun partnerikorkeakoulujen rehtorit kokoontuivat allekirjoittamaan yhteisen lausunnon UNINOVIS-allianssin visiosta. Edessä on vielä loppurutistus hakemuksen viimeistelyssä ja se jätetään tammikuun lopussa. Päätöksiä odotetaan alkukesällä, mutta yhteistyö jatkuu tavalla tai toisella.

Elämän kevääseen
, päättää Jari laulunsa.

Teksti: Erityisasiantuntija Eeva-Liisa Viskari ja Ulkoisen rahoituksen päällikkö Anne-Maria Mäkelä, TAMK