Media-alan opiskelijat oppivat yrittäjämäistä toimintaa Keikkakioskissa

Media-alan osaajilla on nyt vientiä, koska liikkuvan kuvan mahdollistamien elementtien tarve yritysten ja yhteisöjen markkinoinnissa ja viestinnässä kasvaa. Liikkuva kuva kertoo tehokkaasti yrityksen toiminnasta. Äänellä ja kuvalla saadaan aikaan tunnelmia, joita ei muilla keinoin voi tavoittaa. Mediassa pyörivät mainokset ovat jo nyt pääsääntöisesti tarinallistettuja, kuin pieniä draamallisia elokuvia, joihin kuluttajan on helppo samaistua.

Media-alan osaajille on kysyntää, niin sisällön tuottajina, kuin teknisinä toteuttajina. Moni TAMKissa opiskeleva tuleva medianomi perustaa oman yrityksen jo opiskeluaikanaan. Media-alan opinnoissa halutaan tukea yrittäjyyteen kasvamista. Tämä on mahdollista esimerkiksi niin, että opiskelija voi suorittaa osan harjoittelustaan keikkoina, eli lyhytkestoisilla töillä. Keikka voi olla esittelyvideon tai mainoksen tekeminen, haastattelu, dokumentointi tai jokin muu taiteellinen työ. Keikka on ajallisesti ja resursseiltaan kohtuullisen kokoinen, sellainen, joka on toteutettavissa muutaman henkilön työryhmällä pienellä kalustolla muutamassa päivässä.

Keikkakioski on työn tarjoajan ja opiskelijan kohtaamispaikka

Kun toimeksiantaja on määritellyt tehtävän, ja ollut yhteydessä Keikkakioskiin, etsimme sopivan opiskelijan tai opiskelijaryhmän toteuttamaan keikka. Teemme työn toteutuksesta sopimuksen opiskelijan ja toimeksiantajan välillä. Sopimuksesta käy ilmi työn sisältö, aikataulu, palkkio, tekijänoikeudet ja muut yksityiskohdat. Keikan suoritettuaan opiskelija laskuttaa asiakasta joko oman yrityksen tai laskutuspalvelun kautta. Opettajan kanssa sovitaan opintopistekertymä, jonka opiskelija saa raportoituaan työn opettajalle.

Opiskelija Petro Salmisen kokemuksista keikkailusta:

On hyvä, että keikkaharjoittelu on tullut uutena mahdollisuutena opiskeluun. Siinä voi tutustua monipuolisesti alaan verrattuna siihen, että on yhdessä harjoittelupaikassa, vaikka koko kesän. Kun tekee useampia keikkaharjoitteluja, niin  pääsee tekemään monenlaisia työtehtäviä.

Haasteitakin keikkaharjoittelussa on:

Jokaisella tilaajalla voi olla erilaiset odotukset, ja aina odotukset eivät kohtaa puolin ja toisin. Lisäksi haasteena voi olla aikataululliset asiat, esimerkiksi kuinka aikatauluttaa oppituntien kanssa nämä keikat.

Oman työn hinnoittelu ei aina ole helppoa. Tähän on mahdollista saada ohjaavilta opettajilta lisätukea, samoin kuin erilaisten laskutuspalvelujen käyttöön.

Keikalle lähtevän opiskelijan on oltava avoin ja hänellä on oltava hyvät käytöstavat.

On myös hyvä varautua erilaisiin yllättäviin tilanteisiin. Kannattaa siis hoitaa hommat hyvin, koska hyville tekijöille löytyy aina töitä. Keikkakioski antoi minulle hyvät valmiudet siirtyessäni opiskelijasta täysipäiväiseksi yrittäjäksi.

Jos Keikkakioskin toiminta herätti kiinnostusta, tai jos sinulla tarvetta liikkuvan kuvan osaajille, ole yhteydessä minuun ja käy kurkkaamassa Keikkakioskin sivut: sites.tuni.fi/keikkakioski

Kirjoittaja: Outi Söderholm, tuottaja, Liiketalous ja media, outi.soderholm@tuni.fi
Kuva: Tommi Moilanen