Tuulimyllyjen ja tulppaanien maassa pakkausalan tutkimusta edistämässä

BeLight-tiimiläisiä ja kumppaneitamme Avanssin yliopistosta sekä HZ-yliopistosta

BeLight-hankkeen tamkilaiset toimijat Ulla Häggblom, Piia Kanto ja Katri Salminen matkasivat alkukesästä Amsterdamissa järjestettyyn UIIN-konferenssiin, missä esittelimme BeLight-projektissa tehtyä oppilaitos- ja yritysyhteistyötä. Konferenssissa myös verkostoiduimme yritysten ja korkeakoulusektorin toimijoiden kanssa.

UIIN (University Industry Innovation Network) on verkosto toimijoille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään yhteistyötä tutkimuksen, koulutuksen ja teollisuusyritysten välillä. UIIN järjestää vuosittain konferenssin, jossa eri toimijat esittelevät hyviä käytänteitä ja tutkimustuloksia sekä verkostoituvat keskenään. Kesäkuiseen kymmenvuotisjuhlakonferenssiin osallistui noin 400 tutkimuslaitosten, yliopistojen, yritysten ja ekosysteemialustojen edustajaa. Konferenssi tarjosi upean kattauksen mielenkiintoisia esityksiä, postereita ja työpajoja sekä loistavat verkostoitumismahdollisuudet.

Vilkasta keskustelua opiskelijoiden osallistamisesta pakkausalan tutkimukseen

Meillä BeLight-tiimiläisillä oli konferenssissa posteriesitys otsikolla ”Practices for Implementing International Cooperation to Support Green Transition in Industry”. Esittelimme BeLight-projektissa tehtyä opiskelijoiden osallistamista TKI- ja yritysyhteistyöhön. Posterimme herätti runsaasti kiinnostusta,  ja kävimme vilkasta keskustelua teemasta. Myös BeLight-projekti ja kestävän kehityksen mukaisten materiaalien kehittäminen sekä oppilaitosten ja yritysten välinen yhteistyö herättivät suuresti kiinnostusta.

BeLight-hankkeen wrap-up hollantilaisten kumppaneiden kanssa

Yhdistimme matkaamme myös vierailun Avanssin yliopistoon, missä tapasimme kansainvälisiä kumppaneitamme, joiden kanssa olimme tehneet yhteistyötä BeLight-projektissa. Kävimme läpi muun muassa projektin julkisia tuloksia sekä summasimme projektin aikana kerättyjä hyviä käytänteitä. Projekti oli molemmin puolin koettu hyvin mielenkiintoiseksi sekä projektissa tuotettu tieto ja kokemukset kansainvälisestä virtuaalisesta yhteistyöstä olivat myös hyvin palkitsevia. Suunnitelmana on myös jatkaa hedelmällistä yhteistyötä niin tutkimuksen kuin koulutuksenkin parissa.

Posterin äärellä keskusteltiin niin kestävistä pakkausmateriaaliratkaisuista kuin opiskelijoiden osallistamisesta tutkimus- ja kehitystyöhön.
BeLight-tiimiläiset

Business Finlandin rahoittama BeLight oli kaksivuotinen VTT:n, Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ja useiden pakkaus- ja rakennusalan yritysten yhteishanke, jossa kehitettiin biopohjaisia materiaaliratkaisuja. Projekti päättyi kesäkuussa 2022.

BeLight-hankkeen verkkosivut: https://projects.tuni.fi/belight/

Teksti: Piia Kanto, lehtori Rakennettu ympäristö ja biotalous, TAMK