Jatkuvaa systeemeissä oppimista − HUBSin tiimi opintomatkalla

Systeemeissä oppiminen ja tiedon jakaminen on vahva osa Tampereen korkeakouluyhteisön yrittäjyyden yksikön HUBSin kulttuuria. Vierailimme Otaniemessä Aalto-yliopiston kampuksella sekä vegaanista suklaata valmistavalla Goodiolla Vantaalla. Teemana oli etsiä kasvun malleja monialaiseen yhteistyöhön ja yrittäjyyteen.

Suklaatehdas veti puoleensa ei vain makujen vuoksi, vaan halusimme kuulla Taru Pilven ensikokemukset yrittäjyydestä hänen siirryttyäään vuoden 2022 alusta Tampereen yliopiston innovaatiojohtajan roolista Goodion luovaksi johtajaksi. Olihan meillä ihasteltavaa: suklaata koivunlehdillä, karamellisoidulla rosmariinilla ja myös yhteistyö vaatebrändin kanssa.

Yrittäjämäinen ajattelu osa strategiaa

Aalto-yliopiston strategiaan on kirjattu yrittäjämäisen ajattelun kuuluvan jokaiselle opiskelijalle. Keskusteluissa nousi esiin se, että yksilön oman osaamisen kehittäminen vie eteenpäin myös yrittäjyyttä ja siihen asennoitumista – yrittäjyys on itsensä kehittämistä, ei siitä erillinen osaamisalue. Miten voimme kokonaisvaltaisesti tukea opiskelijoiden yrittäjämäisten taitojen ja yrittäjyyden kehittymistä? Entä miten otamme kokonaisuuden huomioon hyvinvoinnista liiketoiminnan eri osa-alueisiin? HUBSin kumppanuus Aalto Ventures Program henkilökunnan kanssa jatkuu tulevana syksynä aktiivisena tiedonjakona sekä opintojaksoyhteistyönä.

Kuva vierailusta Aalto-yliopistossa

Arvopohja liiketoiminnan suunnannäyttäjänä

Goodio on vuonna 2015 perustettu suklaan valmistaja, joka on luotu kestävyyden, hyvinvoinnin ja avoimuuden periaatteiden pohjalle. Vahvat arvot toimivat liiketoiminnan suunnannäyttäjänä, esimerkiksi henkilöstön palkkauksessa (diversiteetti), raakasuklaan hankintaketjussa (työolot) ja uuden kehittämisessä, jolloin ei tyydytä vaan helppoon ja yritykselle edulliseen ratkaisuun, vaan myös asiakkaan kannalta mahdollisimman hyvään. Goodiolla ollaan suklaataiteilijoita ja pyritään tekemään maailmasta vähän parempi ja kauniimpi.

Yrittäjyys henkilöityy – liikeidea ja brändi konkretisoituu intohimoisten tekijöidensä kautta, samoin HUBSin toiminta. Meidän on edustettava sitä, mihin uskomme – into ja usko omaan tuotteeseen tarttuu. Ääneen sanotut ja rohkeasti tavoitteiksi asetetut asiat alkavat toteutua; Aalto rakentaa yrittäjyyden keskittymää keskelle Otaniemen kampusta, Goodio patentoi kehittämiään reseptejä, mutta vain kannustaakseen muitakin valmistamaan parempia tuotteita.

Miksi me HUBSissa koemme opintoreissut hyviksi?

Tiimityön kehittymisen kannalta on tärkeää vetäytyä ajoittain yhteen, irrottautua työasioista, sähköposteista ja Teamsista. Keskittyä aidosti yhdessäoloon, uuden havainnointiin ja yhdessä ajatteluun. Tärkeä osa HUBSin kulttuuria on altistua uudelle, hankkia erilaisia näkökulmia ja reflektoida opittua yhdessä. Samalla tutustumme toisiimme entistä paremmin sekä kollegoina että yksilöinä työn ulkopuolella. Tiimityö sujuu paremmin, kun opimme luottamaan toisiimme ja voimme tuoda pöytään keskeneräisiäkin asioita.

Tältä elokuun matkalta meillä on tuliaisina vahvistunut yhteistyö Aalto Ventures Programin kanssa, sekä pari esimerkkiä opintojaksoillemme, miten yrittäjä huolehtii innovointikyvystään, kestää epävarmuutta ja rakentaa verkostojaan. Nämä toivottavasti kannustavat tulevia yrittäjiä kehittämään itseään kokonaisvaltaisesti ja haastamaan muitakin toimimaan hyvin. Be good, do good!

Kuva vierailusta Goodion tiloissa

Teksti ja kuvat: Valmentaja Anna-Elina Pekonen ja tiiminvetäjä Marika Vuorenmaa, HUBS, Tampereen korkeakouluyhteisö