5 G – mitä ihmettä se tarkoittaa?

5G kuvituskuva

Monet kerrat olin törmännyt termiin 5 G ja tiennyt, että se jotenkin liittyi nopeuteen ja laajakaistoihin ja kännyköihinkin, mutta miten ihmeessä se muka oikeasti vaikuttaisi elämääni? Sen vielä voin jotenkin kuvitella, että se tuo tietotekniset mahdollisuudet entistä lähemmäs tavallisen tallaajan elämää, mutta tarvitseeko siitä nyt ihmeemmin mitään meteliä nostaa!

Koska digitaalisuus ja tulevaisuuden mobiiliratkaisut ylipäätään vaikuttavat myös korkeakouluun ja sen opiskelumahdollisuuksiin, niin päätin lähteä ottamaan selvää asiasta. Ja koska myös juuri mukaan astumaani OHO-hankkeeseen kuuluu oleellisena osana tarkastella digitaalisuutta ja sen kehittymistä opiskelujen saavutettavuuden kannalta, niin selville ottamiseen oli kaksinkertaisesti syytä.

Kuin pyynnöstä ALMA-Media kutsui minut mukaan Tekniikka 19 –tapahtumassa järjestettyyn ”Future of 5 G” –tapahtumaan. Päivän anti oli kuin tehty juuri omaa tiedonhaluani tyydyttämään.

Kuten vanha sanonta kuuluu tieto todella lisää tuskaa. Sain selville, miten totaalisen riippuvainen ihmiskunta on jo nyt kaikesta, missä tietotekniikka on mukana. Minä, joka hatarasti olin ajatellut, että 5 G: n avulla saan älypuhelimeeni nopeasti uskomattoman määrän kaikkea osin joutavanpäiväistäkin tietoa, sain nyt selville, että ihan tärkein ominaisuus 5 G:lle on se, että se mahdollistaa laajamittaisen laitteidenvälisen viestinnän. Ja mitähän se nyt oikeasti tarkoittaa?

Kuuntelin päivän asiantuntijoiden ansiokkaita esityksiä ja tein yhteenvedon kaikesta mihin 5 G tulee vaikuttamaan: (lähteet mm. Päivi Ahlroos, Mika Klemettinen esitykset Future 5 G –seminaarissa.)

Tehdäänpä pieni tulevaisuusretki yhdessä:

Asun pienessä kaupungissa. Potentiaalisia 5G-käyttötapauksia liikkeelle lähtiessäni ovat mm. liikkumisen opastus, reaaliaikainen paikannus, ohjaava valaistus, navigointi kaupoissa, hologrammioppaat, reaaliaikainen liikennetieto esim. ruuhkat, tieto ilmanlaadusta, liukkaus, opastus vapaille pysäköintipaikoille, navigointiapu, ns. älysyöttöliikenne (automaattisesti kotoa pois ja kotiin tilatuilla älyohjausautoilla), automatisoitu bussilinja, tavaroiden liikkuminen itseohjautuvasti, ruokapalvelut, postin jakelu, automaattinen liikenteen laskenta, toimiva verkko liikennevälineissä, navigointi työnaikaisessa ympäristössä. Helppoa!

Sensoroinnin avulla voin saada Urban life-Videokuva-analytiikkaan perustuvaa tilannekuvaa, jolloin säätietojen hyötykäyttö on ulottuvillani. Sisätilat/ilmasto, ulkotilat/ilmasto, bussit/autot keräävät dataa, ympäristöä mallinnetaan. Saan tiedon, että liikenteen hallinnassa on kokonaisjärjestelmä, joka estää melkein kaikki onnettomuudet 5G tiedonvälityksen ansiosta. Halutessani von saada jopa fotogrammetrisen kaupunkikuvan itselleni.

Terveydentilaani seurataan; etälääkäri tai –asiantuntija, sekä Man down–sensorit lukevat tietojani. Hätäpalvelut ja apu vaikka Medic-dronien välityksellä tulevat salamannopeasti paikalle.

Kotini on älykäs – rakennuksen käytön hallinta –lämpö, jäähdytys on todella helppoa etähallinnoinnin avulla. Myös rakenteen kuntotieto on ajan tasalla.

Halutessani saan virtuaalisen tukiopen tai lastenvahdin aina kun tarvitsen –saan myös reaaliaikaista vanhusten hoitoa/seuraa. Robottisiivous pitää kotini puhtaana. Jos haluan muuttaa vaikkapa kerrostaloon niin siellä on mahdollista älykäs kulkeminen rakennuksen sisällä. Hissit, kulkuluvat, asukkaiden (asunto, toimisto, myymälä) tarvitsemat palvelut ovat helposti saatavissa. Yritykset tarjoavat nopeat päivittäiskaupan palvelut online-vaikkapa tarjouksena kännykässä kaikille asukkaille ja online-info –kanava –palvelut (mm. ravintoloiden pöytävaraukset) auttavat päätöksenteossa.

Uudessa kauppakeskuksessa on sisänavigointi ja viihdepalvelut räätälöitynä minua varten. Voin jo kotona mennä kauppakeskuksen vaateliikkeiden yhteisölliseen virtuaaliseen ”sovituskoppiin”. Liikkumisrajoitteisille ja muille erityisryhmille on oma ohjelmoitava kierros kauppakeskuksessa. Yritysten tarjonta ja tarjoukset ovat personoituna ja reaaliaikaisesti välitetty jokaiselle.

Halutessani voin saada vastaavan ohjatun käynnin, vaikka paikallisessa konepajassa tai muussa yrityksessä.

Tullessani korkeakouluuni on vastaavat räätälöinnit tehty myös omaa kulkuani varten.

Jo aikaa sitten on korkeakoulun tilat ja toiminnot tehty mahdollisimman helpoiksi kaikenlaisille oppijoille. OHO!-hankkeessa valmisteltu Saatavuuskriteeristö on pohjana kokonaan uudenlaiselle toimintamallille, jossa huomioidaan ennakoivasti kriteeristön kaikki osa-alueet (arvot, asenteet ja toimintakulttuuri, johtaminen, fyysinen ympäristö, digitaalinen saavutettavuus, opetus ja oppiminen, tuki ja ohjaus, viestintä, opiskelijavalinnat)

Ja tämä kaikki on periaatteessa mahdollista jo nyt tämän ihmeellisen 5 G:n avulla.

En uskalla edes ajatella kuinka haavoittuva yhteiskuntamme myös on ollessamme näiden kaikkien tietoverkkojen ja yhdistelmien viidakossa. Onneksi sain lisäksi tietoa kyberturvallisuuden jatkuvasta kehittämisestä lukuisien asiantuntijoiden johdolla. Rauhallisin mielin voin siis jatkaa elämääni.

Nyt on työn alla jo 6 G:n kehittely. Mitä se sitten tuo tullessaan onkin jo toinen juttu!

Teksti: Maj-Lis Läykki, lehtori liiketalous

Kuvalähde TrafiCom, Mika Klemettisen esitys Future of 5 G -seminaarissa