Kirje tuntemattomalle – TAMKin liiketalouden opiskelijat ottivat kynän käteensä

Kirje Tuntemattomalle -työryhmään kuuluivat (vas.) Ville Rasila, Eetu Siltanen, Helmi-Maria Rantamäki, Nea Virta, Nella Saarvo, Oskari Tynys ja Jani Rintamäki. Kuva: Jenna Mattsson

Ensimmäinen vuosi Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden opinnoissa alkaa olla lopuillaan. Vuoteen on mahtunut paljon. Välillä on joutunut pyristelemään pois syvästä päästä, minne opettajat kerta toisensa jälkeen meidät heittävät ja keksiä luoviakin ratkaisuja hankalissa tilanteissa. Yhdessä ollaan opittu ja yhdessä ollaan onnistuttu. Yksin ei meidän opiskelijoiden tarvitse tätä lukuvuotta lopettaa, edes näin poikkeusaikana.

Ennen kesälaitumille kirmaamista edessä on vielä loppurutistus, jota myös loppunäytöksi kutsutaan. Kyseessä on siis pienryhmissä tehtävä projekti, jonka tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijat vastuullisuuden ja vapaaehtoistyön teemoihin sekä samalla tehdä hyvää. Ideana on siis soveltaa niin tiimityötaitoja, innovatiivisuutta, projektinhallintaa kuin markkinointiakin. Nyt on siis hetki näyttää kaikki se mitä vuoden aikana on käteen jäänyt. Ennen kuin voitiin kääriä hihat ja alkaa hommiin, oli löydettävä sopiva toimeksiantaja.

Setlementti Tampere

Meidän tiimimme sai kunnian toimia yhteistyössä Setlementti Tampereen kanssa. Heidän toimintansa ydintä on sosiaalinen työ, jolla tuetaan niin itsenäistyviä nuoria, maahanmuuttajia, yksinäisiä vanhuksia kuin mielenterveysongelmaisiakin. Setlementissä tehdään hyvää 70 työntekijän ja noin 150 vapaaehtoisen voimin.

Meidät opiskelijat sytytti erityisesti Setlementin palvelu ”Kirje tuntemattomalle”. Palvelussa vapaaehtoiset kirjoittavat anonyymisti kirjeitä, kortteja, runoja tai sähköposteja niitä eniten tarvitseville, heille, jotka kaipaavat rohkaisua elämäntilanteessaan ja kauniita sanoja piristämään päivää. Idea on yksinkertainen ja sydäntä lämmittävä. Jokaisella meistä pitäisi olla aikaa kirjoittaa muutama rivi ja olla ystävällinen ja rohkaiseva kanssaihmisiä kohtaan. Erityisesti näin poikkeusaikana tämän palvelun arvo on korvaamaton.

Me otimme missioksemme levittää tietoisuutta Setlementin olemassaolosta ja kehottaa kaikkia kynnelle kykeneviä tarttumaan kynään ja hyödyntämään kirjoitustaitoaan. Tässä olisi sopivaa puuhaa etäopiskelun ja -työn ohelle. Haluamme erityisesti mukaan meitä nuoria, joten erityisesti sosiaalialojen opiskelijat hoi, tässä teille pallo, ottakaa koppi!

Kuva: Pixabay

Meidän tehtäväksemme muodostui viikon mittaisen somekaappauksen suunnittelu ja toteuttaminen, jolla pyrimme saamaan Setlementin postilaatikon tulvimaan kirjeitä tuntemattomille. Innokkaita somettajia pyydän siis kääntymään Setlementti Tampere- sekä Kirjetuntemattomalle -Instagram-tilien puoleen ja osoittamaan, että tekin välitätte.

Iloista kevättä ja kesää kaikille, olkaa hyviä toisillenne!

Setlementti Tampere Instagram
Kirje Tuntemattomalle Instagram