Tapahtumatöissä oppii monipuolisesti erilaisia työelämätaitoja

Educational Leadership Conference -tapahtumaan osallistujia TAMKissa vuonna 2019. Kuva: Ursula Helsky-Lehtola

Syksyn ja ensi talven tapahtumasuunnittelu on jo käynnissä TAMKissa ja Tampereen yliopistossa (TAU). Teemme TAMKissa paljon tapahtumayhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa, kun on kyseessä yhteinen tapahtuma. Esimerkiksi Alihankintamessuilla korkeakouluyhteisöllä on yhteinen osasto ja viime vuonna teimme yhteistyötä korkeakouluyhteisön Avajais- ja Tutkijoiden Yö -tapahtumissa.

TAMKissa on noin 100 tapahtumaa vuodessa ja jokainen tapahtuma on ainutlaatuinen. Osa tapahtumista on opiskelijoiden järjestämiä, osa yksikön tai henkilökunnan ja osa tehdään yhteistuotantona. Yhteistyö onkin todella tärkeää tapahtumissa. Tärkeää on aina löytää vastuuhenkilö tapahtumalle, joka ottaa kokonaisvastuun tapahtumasta. Tapahtumat työllistävät yleensä niin paljon, että tarvitaan tehokas tiimi suunnittelemaan ja toteuttamaan tapahtumaa.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – mitä otettava huomioon

Tapahtumien suunnittelu ja toteutus vaatii paljon työtä, luovuutta, ketteryyttä, sopivaa asennetta, osaamista ja sopivat ihmiset.  Tapahtumat voidaan nähdä myös projekteina, joilla on selkeä alku ja loppu. Tapahtumatöissä tarvitaan monenlaisia osaajia ja monenlaista osaamista. Tapahtumissa tulee huomioida ainakin seuraavat osa-alueet:

• tapahtumamarkkinointi, viestintä ja markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
  • lipunmyynti, myynti ja ilmoittautuminen
  • tapahtumasuunnittelu, ideointi ja organisointi
  • tapahtuman tavoitteiden asettaminen ja seuranta
  • taloushallinto, budjetointi ja rahoitus
  • riskienhallinta, turvallisuus ja terveys
  • yhteistyöneuvottelut, sopimukset, kumppanit
  • lupa-asiat ja ilmoitusasiat, mahdollisesti viranomaisyhteistyö
  • projektityö ja sen johtaminen ja toteutus
  • ihmisten johtaminen ja itsensä johtaminen
  • tapahtuman jälkeen reflektointi, arviointi, jälkimarkkinointi, kiittäminen, palkitseminen
TAMKissa tapahtuu. Kuva Jonne Renvall

Tapahtumatöissä oppii monipuolisesti tärkeitä työelämätaitoja

Edellä oli lista mitä tulee ottaa huomioon tapahtumia suunnitellessa ja toteuttaessa ja mitkä ovat tapahtumien osa-alueet. Kun lähdet mukaan tapahtumatyöhön, sinulla on mahdollisuus oppia jotain seuraavista, jotka täydentävät ammattitaitoasi, työelämätaitojasi ja osaamisiasi.

• markkinointi ja viestintä, sosiaalinen media työvälineenä
  • taloushallinto- ja budjetointiosaaminen, myyntilaskelmat, hinnoittelu
  • neuvottelu- ja esiintymistaidot, myyntitaidot
  • projektijohtaminen, ihmisten johtaminen, tiimityötaidot
  • päätöksenteko, nopeat ja ketterät työskentelytavat
  • paineensietokyky ja ajanhallinta
  • isännöinti, emännöinti, protokolla, etiketti
  • sosiaaliset taidot ja tunnetaidot
  • ongelmanratkaisukyky
  • riskienhallinta ja turvallisuus- ja terveysvaatimukse

Lisätietoja TAMKin tapahtumista: Ursula Helsky-Lehtola, p. 040 7088 749, ursula.helsky-lehtola@tuni.fi

Kirjoittaja on  Tampereen ammattikorkeakoulun tapahtumista vastaava projektipäällikkö, AmO, Master in Business Administration /tradenomi (YAMK) ja lifecoach

Tampereen ammattikorkeakoulun Learning Lab tarjoaa mahdollisuuden oppia ja työskennellä myös tapahtumissa. Jos haluat olla mukana tapahtumatyössä, tehdä tiimitöitä ja kerryttää opintopisteitäsi, niin ilmoittaudu rohkeasti mukaan Learning Labiin!