Mitään ei tapahdu, ellei järjestetä

Otsikossa on juuri päättyneen Kuvauspaikkajärjestäjän koulutuksen (Location Manager) ydin. Ideanikkareita, kokeilijoita, tyhjänpuhujia ja visionäärejä maailmassa riittää, mutta lapiohommissa ja asioiden loppuun saattamisessa on harvemmin väkeä ruuhkaksi asti. Järjestäjä on henkilö, joka vie asiat lähdöstä maaliin.

Pistimme syyslukukaudella pystyyn pikaisella aikataululla 16 viikon mittaisen työvoimapoliittisen koulutuksen, joka tehtiin tiiviissä yhteistyössä Treen, TAMKin, Tredun ja av-alan yritysten kanssa. Puolet koulutuksesta oli teoriaa ja toinen puolikas käytäntöä. Halusimme olla auttamassa kasvavaa ja kansainvälistyvää alaa, joka kärvistelee työvoimapulan kanssa. Kyllä, luit oikein, kulttuurialalla on työvoimapula tietyissä tehtävissä. 12 opiskelijaa aloitti koulutuksen ja kaikki myös valmistuivat, mikä on harvinaista tämän tyyppisissä koulutuksissa. Palautteiden perusteella onnistuimme mainiosti, meidät arviointiin asteikolla 1–5 luvulla 4,2.

Kurssin tärkeimmät opit voisi tiivistää muutamaan napakkaan lauseeseen, jotka on poimittu asiantuntijoilta kurssin eri vaiheissa: Elä se! Luota ympäristöösi! Mitään ei tapahdu, ellei järjestetä! Pieniä sanoja, joihin sisältyy valtavasti informaatiota, unelmia ja käytännön sanelemaa kokemusta.

Elä se! viittaa kuvauspaikkajärjestäjän ja tarinan suhteeseen. Järjestäjän kuin myös koko tiimin pitää sitoutua tekemään samaa mediatekoa, ymmärtää mitä ollaan tekemässä ja miten. On se sitten elokuva, tv-ohjelma, tapahtuma tai mikä tahansa tuotanto. Voisin kuvitella, että sama pätee myös muilla elämän aloilla kaikissa produktioissa. Onnistuakseen pitää sitoutua, ymmärtää tarina, roolihahmojen maailma, lokaatio ja resurssit.

Luota ympäristöösi! on nerokas ilmaisu, joka viittaa siihen, että jokainen paikka on mahdollisuus. Vaikka kaikki on jo keksitty, koettu ja nähty, älä anna sen haitata oman unelmiesi ja tavoitteittesi eteenpäin viemistä. Isot ratkaisut löytyvät usein ihan läheltä liittyvät ne sitten elokuvan toteuttamiseen tai mihin tahansa inhimilliseen toimintaan. Jokainen toimintaympäristö tarjoaa yllättäviä mahdollisuuksia, kun ne rohkenee ja suostuu näkemään ja uskaltaa antaa niille mahdollisuuden.

Mitään ei tapahdu, ellei järjestetä! Niin totta. Ideoimme ja innovoimme vimmaisesti ja tuloksena syntyy useimmiten vain monenkirjavia, mutta katoavaisia fläpin sivuja. Voisiko tässä oravanpyörässä hetkeksi pysähtyä, luottaa ympäristöön ja elää hetkessä. Panostettaisiin asioiden maaliin viemiseen samalla tavalla kuin location manager vastaa oman roolinsa hoitamisesta lokaatio kerrallaan, näkemyksellisesti ja varmasti. Tuuleen heitetyt ideat eivät itsestään muutu tekemiseksi, vaikka kuinka lujaa huutaisi. Se legendaarinen joku muu on kuvauspaikkajärjestäjä.

Koulutus oli Treen – jatkuvan oppimisen palveluiden ja TAMKin Liiketoiminta ja media -yksikön, TREDUn sekä alan yritysten yhteisponnistus, jota rahoitti Pirkanmaan TE-keskus. Uusi 4 kuukauden mittainen toteutus alkaa helmikuussa 2022 pääkaupunkiseudulla Uudenmaan TE-keskuksen avustuksella.

Toivottavasti pääsemme taas tekemään asioita sanoista teoiksi hyvällä yhteishengellä höystettynä, vaikka pandemia lyö virusta rattaisiin.

Teksti: Kai Salonen, lehtori, Liiketoiminta ja media -osaamisyksikkö

Kuvauspaikkajärjestäjä (Location Manager) on elokuva- ja televisiotuotannossa henkilö, joka huolehtii kuvausstudion ulkopuolisten kuvauspaikkojen etsinnästä ja niihin liittyvistä käytännön järjestelyistä kuvausten aikana. Tehtävät jakautuvat selkeästi kahteen eri kokonaisuuteen: kuvauspaikkojen etsimiseen (location scouting) sekä kuvausjärjestelyihin valituissa kuvauspaikoissa. (wikipedia)

Olipa hyvä kirjoitus! Kulttuurista eli hengen viljelystä ja lapiosta tuli mieleen Pentinkulman Jussi Koskelan taistelu suota vastaan. Jussi käänsi suon viljavainioksi. Asiat piti viedä loppuun, ettei suurten nälkävuosien kokemukset uusiudu.

Timo Parkkinen

25.1.2022 17:30

Hieno esimerkki oppimismoduulista, joka on käytännönläheinen ja suoraan työelämään kytkeytyvä. Sopis vaikka Digivisio 2030 -työhön benchmarkiksi ei-formaalista oppimisesta.

Marika Vuorenmaa

25.1.2022 15:59

Hienoa että Kai on päässyt taas intohimonsa eli kuvatun median tuottamisen pariin! Ei ihme että hymy on leveä, näkyy että tekemisen merkitys on tiedossa.

Mikko Naukkarinen

25.1.2022 15:14