TAMKissa on opiskelijan hyvä olla

Muutin Tampereelle syksyllä 2018, kun aloitin bioanalyytikon opintoni. Tampere, TAMK ja opiskelijaelämä olivat kaikki täysin uutta minulle. En juurikaan ollut viettänyt aikaa Tampereella aiemmin, mutta jo ensimmäisten päivien jälkeen tunsin, että tämä on juuri se kaupunki, jossa tunnen oloni aidosti kotoisaksi.

TAMKin arkeen pääsin todella nopeasti mukaan, ja aktiivinen opiskelu täyttikin päivät nopeammin kuin huomasinkaan. Suuri rooli kotiutumisessa oli opiskelijakunnan toiminnalla sekä tuutorointi, joiden avulla pääsin mukaan ja tutustumaan kaikkeen. Sain vastauksia kysymyksiin, mitä mieleen vaan tuli.

Ammattikorkeakoulumme tunnetaan ja tunnustetaan työelämässä arvostettuna korkeakouluna, ja meiltä valmistuneita halutaan töihin. Tällainen voi helposti johtaa oppilaitoksessa suorituskeskeiseen tapaan, jossa ei huomioida yksilöä, vaan opiskelija jää pelkkiin tilastoihin. Mutta meillä TAMKissa opiskelijat otetaan todella huomioon, tukien opiskelua ja oppimista. Vaihtelua on tietysti ala- ja opettajakohtaisesti, mutta pääasiassa meillä on opiskelijalla kaikki hyvin. Tutkinnon arvoa ei voi korostaa liiaksi, vaan jokaisen tulisi se muistaa ja olla ylpeä siitä, mitä on ja mitä tulee olemaan.

TAMKissa ja Tamkolla on hyvää – ellei parasta – opiskelijayhdistystoimintaa kaikista Suomen ammattikorkeakouluista. Ainejärjestöt ja kerhot tukevat vahvasti opiskelijoiden osallistamista opiskelijakulttuuriin ja tutustumista muihin vertaisiin. Jokaiselle opiskelijalle löytyy omiin intresseihin liittyvää toimintaa, ja ellei löydy, voi helposti sellaisen perustaa muiden samanhenkisten kanssa. Opiskelijatapahtumat, niin alkoholilliset kuin alkoholittomatkin, ovat iso osa opiskelijaelämää. Järjestöt tekevät mahtavaa työtä jäsentensä ja kaikkien opiskelijoiden eteen. Kaikki tämä toiminta mahdollistaa erinomaisesti tutustumisen uusiin ihmisiin, Tampereeseen, korkeakouluyhteisöömme ja opiskelijakulttuuriin.

Tärkeintä opiskelijallekin ovat ihmiset ympärillä, kaikki ne parhaimmat ystävät, kaverit ja hyvänpäivän tutut, joihin on päässyt tutustumaan opiskeluaikana. Nämä ihmiset ovat ne, joilta saa tukea opiskeluun, seuraa vapaa-ajalle ja kannustusta siihen, mitä ikinä aikookaan tehdä. Omassa ryhmässäni olen päässyt tutustumaan ihanaan porukkaan, joiden kanssa voi purkaa opiskeluhetkien ilot ja turhautumiset. Nämä ihmiset, joihin olen korkeakoulussamme tutustunut, ovat olleet kannustamassa minua hakemaan esimerkiksi järjestötoiminnan pesteihin sekä auttaneet kun opinnot ja vapaa-ajan aktiviteetit ovat tehneet aikataulut tiukaksi. Nämä ihmiset myös pitävät seuraa etäyhteydellä aktiivisesti tänä aikana, kun tapaamisia on rajattu ja koulummekin kohtaamispaikkana on suljettu.

Tietenkään kaikki ei ole aina näin ihanteellista ja suoraviivaista, mutta itse olen opiskeluaikani kokenut tällä tavoin. Opiskelijayhteisössämme on tiivis yhteishenki, mikä näkyy kauas muillekin. TAMKiin mahtuu monia eri aloja, opiskelijoita ja henkilökuntaa. Useimpia ei tule edes kohtaamaan opiskeluaikana, mutta kaikkia meitä yhdistää ainakin yksi asia: se on TAMK.

Teksti: Emmi Lainpelto, Opiskelijakunta Tamkon hallituksen puheenjohtaja
Kuva: Jaakko Saarilampi