Vahva kumppanuus kantaa - myös haastavina aikoina

Noora Kahra (oikea yläkulma), Amelie Bauer, kv-päällikkö, Corinna Fröhling, International Relations Coordinator ja Kirsi Jokipakka Teams-kokouksessa.

TAMKin strategisiin kansainvälisiin kumppaneihin lukeutuu eurooppalaisia, profiililtaan TAMKia vastaavia korkeakouluja, joiden kanssa tehtävä yhteistyö on laajaa sekä monialaista. Kuluneen vuoden aikana olen nähnyt mitä hienoimpia yhteistyön muotoja: vahvaa ja stabiloitunutta, mutta myös kokeilevaa, rohkeasti uutta ideoivaa toimintaa. Yhteistyöstä innostuneita on etsitty oman alan kollegoista, mutta löytöjä on tehty myös poikkitieteellisesti erilaisia aloja yhteen tuoden. On opetusyhteistyötä, korkeakoulujen toimintamallia kehittäviä toimia, hankehakuja ja vaikka ja mitä.

Koronan rantauduttua Suomeen voin myöntää pelästyneeni. Mitä hyvässä vauhdissa olevalle kansainväliselle yhteistyöllemme strategisten kv-kumppaneiden kanssa tapahtuu? Vaihdot peruuntuivat kilpaa niin opiskelijoilta kuin henkilöstöltäkin, tapahtumia peruttiin ja suunnitelmia lyötiin äkkiseltään jäihin. Voi ei.

Nyt, vuoden lähestyessä loppuaan voin kuitenkin todeta, että kv-yhteistyö, siinä missä muukin TAMKin toiminta, on jatkunut hienosti. Toimintaa on vain toteutettu uusilla urilla. Nopeasti alkujärkytyksen laannuttua tuli kuitenkin selväksi, että läheiset ja luotettavat ystävät ovat arvokkaita erityisesti silloin kun meno käy haastavaksi. Kuluneen vuoden aikana moni uudenlainen ja kokeileva, poikkeusaikojen pakottama (tai ehkä kuitenkin mahdollistama?) toimintamalli on toteutettu yhdessä strategisen kumppanin kanssa. The Hague Networkin kanssa pilotoidaan parhaillaan kokonaista virtuaaliliikkuvuuden kokonaisuutta korvaamaan fyysisiä vaihtojaksoa.

Rohkeasti partnerimme aukaisivat verkossa toteutettavia kokonaisuuksiaan myös TAMKin opiskelijoille, vaikka monesti byrokraattisia kysymyksiä onkin selvitettävänä runsaasti. Tiivistynyt yhteistyö ja lähentyneet suhteet, jotka ovat omiaan kuvaamaan strategista kumppanuutta, ovat ratkaisevassa osassa siinä, että haasteita jaksetaan purkaa yksi kerrallaan kansainvälistymiskokemuksien mahdollistamiseksi. Kuin huomaamatta panostamme nyt myös ennennäkemättömällä tavalla kansainvälisyyden saavutettavuuteen tuoden asian lähemmäksi niille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty matkustamaan. Näitä malleja toivon toteutettavan myös sitten kun poikkeusolot päättyvät, sillä matkustaminen ja fyysinen kv-toiminta ei ole itsestään selvä vaihtoehto kaikille.

Hankerahoitusta on haettu aktiivisesti, myös strategisten kv-kumppaneiden kanssa huolimatta pandemian asettamista fyysisistä rajoituksista. Strategisiin kumppaneihin onkin ehkä helpompi nojautua partnerin etsinnässä silloin kun valmista ehdokasta ei ole. Kollegoiden ja muiden TAMKin yksiköiden suhteet kumppaneihin toimivat hyvinä referensseinä puolin ja toisin. Toimiva yhteyskin näihin kumppaneihin on jo muodostettu ja korkeakoulujen kv-palveluiden välillä yhteydenpito on ajoittain ihan päivittäistä.

Suurempia ponnistuksiakaan ei ole jouduttu hylkäämään kokonaan vaan korkeakoulujen toimintamallia kehitetään vertaisoppimisen menetelmillä verkon yli ja samaisessa verkossa toteutetaan nyt kansainvälisiä tapahtumia fyysisten sijaan.

Nyt kun olemme kehittyneet verkkoyhteistyössä huimasti, odotan innolla jälleen aikaa, jolloin kehitämme yhteistyötämme eteenpäin fyysisesti. Tarkemmin sanottuna odotan, että livekokemus täydentää jälleen virtuaalista – ja toisin päin. Olen nimittäin huomannut, ettei tamkilaiset niin kuin ei partnerimmekaan ole unohtaneet kansainvälisen yhteistyön iloa etämoodissakaan.

Kuva: Strateginen vuosikokous Hochschule München University of Applied Sciencen kanssa. Noora Kahra (vasen yläkulma), Amelie Bauer, kv-päällikkö, Corinna Fröhling, International Relations Coordinator ja Kirsi Jokipakka.

Teksti ja kuva: Noora Kahra, Coordinator, International Services, International Strategic Partnerships