Miksi tarinoita kirjoitettiin?
Suomen korkeakoulukenttää on viime vuosina puhuttanut yhteiskunnallinen vaikuttavuus – mitä se on ja miten se ilmenee korkeakoulujen toiminnassa. Vaikuttavuutta on määritetty erilaisten ryhmien toimesta, kiteytetty kuvin ja mittarein. Siihen on liitetty arviointeja ja kehittämistoimintaa, ja sitä on hahmotettu alkaen panoksista päätyen tuotosten ja vaikutusten kautta vaikuttavuuteen. Välillä tarkastelu on käännetty päälaelleen vaikuttavuudesta aloittaen. (Ks. esim. Heliskoski ym. 2018; OKM 2015; Vaikuttava korkeakoulu -verkkosivusto).
TAMKissa vaikuttavuutta ja siihen liittyvää kehittämistoimintaa tarkasteltiin syksyllä 2019 koko henkilöstön voimin. Esimerkkejä vaikuttavuudesta etsittiin sieltä, missä vaikuttavuutta syntyy – jokaisen TAMKilaisen toiminnassa. Syntyi noin erilaista 90 kehittämistarinaa, joista osa jalostui blogitekstiksi.
Kurkista sisään ja vaikutu!
- Blogi 1: Elvyttäen Eloon
- Blogi 2: Peppi-järjestelmä
- Blogi 3: Keikkakioski
- Blogi 4: Kiertotaloutta kehitetään kokeillen
- Blogi 5: NASA-yhteistyö
- Blogi 6: EXAM
- Blogi 7: Strategisen partnerin kanssa yhdessä oppien
- Blogi 8: Positiivista muutosta TKI-hankkeilla
Kirjoittajat: kehittämispäällikkö Piia Tienhaara ja laatukoordinaattori Anu Vainonen, Laadunhallinta ja toiminnanohjaus, aiheiden asiantuntijat
Katso lisää aiheesta:
Hautamäki, Antti; Ståhle, Pirjo; Oksanen, Kaisa & Tukiainen, Taina (2016). Vaikuttavaa tutkimusta – Kokeiluehdotuksia tutkimuksen vaikuttavuuden ja kaupallistamisen edistämiseksi. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2/2016. Saatavissa: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74842/TEMjul_2_2016_web_01032016.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Heliskoski, Jonna; Humala, Heidi; Kopola, Riina; Tonteri, Anna & Tykkyläinen, Saila (2018). Vaikuttavuuden askelmerkit. Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitran selvityksiä 130. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2018/03/27105443/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf
Ilmavirta, Veijo; Salminen, Hannele; Ikävalko, Markku; Kaisto, Heikki; Myllykangas, Päivi; Pekkarinen, Eero; Seppälä, Hannele & Apajalahti, Touko (2013). Korkeakoulut yhteiskunnan kehittäjinä – korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden arviointiryhmän loppuraportti. Korkeakoulujen arviointineuvoston julkaisuja 5:2013. Helsinki: Korkeakoulujen arviointineuvosto. Saatavissa: https://karvi.fi/app/uploads/2014/09/KKA_0513.pdf
Nordblad, Mirella; Apajalahti, Touko; Huusko, Mira & Seppälä, Hannele (2019). Laatu hallussa – yhteenveto korkeakoulujen auditoinneista 2012–2018. Tiivistelmät 6:2019. Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Saatavissa: https://karvi.fi/app/uploads/2019/04/KARVI_Laatu-hallussa_tiivistelma%CC%88_8_2019.pdf
Opetus- ja kulttuuriministeriö (2015). Vastuullinen ja vaikuttava: Tulokulmia korkeakoulujen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2015:13. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-352-1.
Seppälä, Hannele (2017). Korkeakoulujen yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja laatu Oppiminen tulevaisuudessa -esitys. 10.10.2017. Saatavissa: https://karvi.fi/app/uploads/2018/11/Korkeakoulujen-yhteiskunnallinen-vuorovaikutus-ja-laatu-Hannele-Seppälä.pdf.
Vaikuttava korkeakoulu -verkkosivusto. Saatavissa: http://vaikuttavakorkeakoulu.arene.fi/
Kommentit